Sunda hundar?

paradox

Trådstartare
Har ju varit en hel del trådar nu där osunda raser och aveln på dessa diskuterats. Så jag undrar:

Vad anser ni vara en sund hund? Stående öron? rak svans? päls? långa/korta nosar osv.

Ni får gärna plocka från olika raser tex

Xs öron
huvudform som Y
Vinklar som Z

etc

Tänkte mest fysiskt men vill nån uttala sig om mentalitet också så visst:laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Sunda hundar?

Jag tycker att aveln har gått lite väl långt i vissa fall. T.ex. så har raser med sönderavlade luftvägar blivit väldigt populära, de kan ju faktiskt inte andas vettigt med en sådan trubbnos. T.ex. fransk bulldog och mops.

Sen har vi ju schäfer som tyvärr har fått en helt ny rasstandard pga sina jättedåliga höfter, men det finns ju såklart väldigt sunda schäfrar också.

Tyvärr så ser man allt för ofta dåligt skötta kamphundar som i rätt händer skulle kunna bli en jättetrevlig hund men som har helt fel ägare. Sen slutar det med att hunden blir avlivad pga ägarens okunnighet och misstag:cry:

Personligen tycker jag att hundar som har vettig kroppsbyggnad och bra luftvägar oftast mår jättebra, typ Kelpie, Cattle dog, Malle, Volpino, Lapsk vallhund osv osv. Du ser mönstret, de hundar som inte har utsatts för någon stor avel. Men som sagt, det finns alltid undantag.
 
Sv: Sunda hundar?

En hund som med lätthet kan röra sig och utföra det arbete den är tänkt till, som har en lagom mängd päls som klarar sig utan att bli tovig utan att man borstar den varje dag. En hund utan "inre fel" (hjärtfel, andningsproblem, ledproblem och allt vad den nu kan ha problem med).
Sedan ska den såklart vara i sådan kondition att den mår bra. (inte för fet och inte för mager)

Nu vet jag att det finns många sunda raser, men den jag har störst koll på är salukin, som ännu är sund och fungerar bra till det den är tänkt till.

47721_1228429855.jpg
 
Sv: Sunda hundar?

Håller med, titta bara på alla storhundar som Mastiffer och liknande. De är för stora för att hålla igång hjärtat så de har ofta en väldigt kort livslängd...

Själv har jag Australian kelpie som jag tycker är ett ganska bra exempel på en sund ras och så har jag även Volpino Italiano som är en väldigt frisk och sund ras:)
 
Sv: Sunda hundar?

Everything else aside, jag tycker att ett grundkrav för att en ras ska anses som sund är att den kan få valpar "på egen hand" utan att det blir disaster.

Nu menar jag såklart inte en valpning där något gått snett, typ valp på tvären, utan jag syftar till de raser där snitt är mer regel än undantag för att få valpar. Det är i mina ögon extremt sjukt att det tillåts att avla vidare på sådant.
 
Sv: Sunda hundar?

Everything else aside, jag tycker att ett grundkrav för att en ras ska anses som sund är att den kan få valpar "på egen hand" utan att det blir disaster.

Nu menar jag såklart inte en valpning där något gått snett, typ valp på tvären, utan jag syftar till de raser där snitt är mer regel än undantag för att få valpar. Det är i mina ögon extremt sjukt att det tillåts att avla vidare på sådant.

:bow::bow:
 
Sv: Sunda hundar?

En sund hund är en hund som:

*har en funktionell exteriör
*har en funktionell päls
*kan röra sig/arbeta obehindrat
*kan andas normalt i alla lägen
*kan paras och valpa naturligt
*inte har problem med generell hälsa, hud och mentalitet

Sedan om denna hund har korta/långa ben, hängande/upprättstående öron, kort eller lång päls etc. är helt oväsentligt.
 
Sv: Sunda hundar?

Jag tycker min ras Pumi är en sund ras. Rasen är ju relativt ung så den har inte ändrats mycket.

Kroppen är kvadratisk och ganska kompakt, nosen är mittemellan-lång, huvudet är lika långt som nosen. Ryggen är rak, halsen, svansen och tassarna är lagom stora.

Valpningar brukar gå bra och det brukar bli lagom många valpar för den storleken på hund, säg mellan 4-8 i genomsnitt. Själv hann jag inte hem med bussen förrän alla fem valpar hade kommit ut, det gick hur smidigt som helst och tiken skötte ALLT trots att det var första gången.

Sjukdomar finns det inte många, höftfel finns men i och med att rasen inte väger mycket så är det inte säkert att dom har ont av c-d höfter. Självklart är det synd ändå när dom får det.

Mentaliteten är i stort sett samma och de flesta hundarna kan arbeta och klara det som dom är gjorda för, att valla, vakta gården mm. Man har även haft dom till jakt men det är nog inte lika mycket jakt i dom nu helt enkelt för att dom var bättre på att valla och göra annat.

Huden och pälsen brukar det aldrig vara problem med, familjens förra hund hade lite exem som försvann när vi bytte foder.

Pumin är aktiv och kan springa och även arbeta med huvet läänge utan att bli trött. Dom kan även slappna av ibland och är inte extrema åt något håll varken med utseendet eller sättet vilket känns bra!

En väl fungerande aktiv allround- och familjehund :)
 
Sv: Sunda hundar?

Vår tränare på Brukshundsklubben ansåg att amstaff antagligen tillhörde de mest friska och hållbara vilket jag nog kan hålla med om.
 
Sv: Sunda hundar?

En sund hund är en hund som:

*har en funktionell exteriör
*har en funktionell päls
*kan röra sig/arbeta obehindrat
*kan andas normalt i alla lägen
*kan paras och valpa naturligt
*inte har problem med generell hälsa, hud och mentalitet

Sedan om denna hund har korta/långa ben, hängande/upprättstående öron, kort eller lång päls etc. är helt oväsentligt.

Håller med till fullo och ett bra exempel är vosthern.Än har de inte lyckats avla sönder denna vackra ras(även om jag inte är överförtjust i denna lite för aktiva hund personligen)
 
Sv: Sunda hundar?

Sen har vi ju schäfer som tyvärr har fått en helt ny rasstandard pga sina jättedåliga höfter, men det finns ju såklart väldigt sunda schäfrar också.

Du får gärna länka till tillförlitlig källa att räkstjärtar skulle ha sämre HD än bruksvarianten!
 
Sv: Sunda hundar?

Och du får gärna länka till tillförlitlig källa som hävdar motsatsen!

Mig veterligen är det den som kommer med ett påstående som skall bevisa detta.
Finns ingen som hälst anledning för mig att bevisa någonting, vad alla tycker o anser utifrån utseendet på hunden har lixom inget med saken att göra.
Tycker själv de ser bedrövliga ut. Många anser räkorna missbildade, men ingen har hitills kunnat presentera fakta.
 
Sv: Sunda hundar?

Det är ju faktiskt rätt intressant tycker jag :)

Så jag får nog ställa mig till skaran som skulle tycka att det var riktigt intressant om någon sådan källa kunde presenteras ..

Att räkschäfern i större utsträckning dras med sämre HD resultat..
 
Sv: Sunda hundar?

Har precis läst många av svaren på denna fråga och över de olika raserna som rabblas upp. Det förekommer problem hos alla raser, dock är det bara vissa raser som blir mer omdiskuterade. Det är dagens samhälle och media som väljer detta. Jag tror att många håller med mig om att man tycker att den rasen man har är felfri trotts att problem förekommer. Det viktigaste är att man är medveten om kända problem hos rasen man har och kan tyda tidiga tecken och veta hur man kan försöka förebygga.
Vad är rätt och vad är fel?
 
Sv: Sunda hundar?

Att vara en sund hund/ras har noll och intet att göra med huruvida rasen generellt är helt felfri eller inte.
 
Sv: Sunda hundar?

Självfallet förekommer det problem - men om problemen är väldigt ovanliga så måste man ju kunna säga att den ras som är i stort sett "felfri" är en sund ras?
Det finns nog ingen sorts djur där alla individer inom arten/rasen är så friska att det aldrig förekommer "fel".
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag tycker det är sorgligt att så många raser har problem fysiskt; inte bara E-schäfer, mops etc. Det är många raser som har ”mindre”...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 601
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Japp, ännu en rasvalstråd -några som orkar engagera sig? :laugh: Just nu har jag en RR tik på 3,5år. Hon aktiveras förutom med den...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 423
Senast: Aningsfull
·
Hundavel & Ras I vår familj här näst? I dagsläget består familjen utav våran snart 6 åriga storpudel hane, 2 vuxna och 1 barn. Tanken är att skaffa...
2
Svar
22
· Visningar
2 692
Övr. Hund Jag har en amstaffhane (registrerad i SKK) som blir 2 år i mars. Jag skaffade honom i samband med att jag flyttade hemifrån, så det är...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
15 888
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp