Sunshine tour avslutas efter befarat EHV-1-fall

Sunshine tour i södra Spanien avbryter touren i förtid nu på söndag. Skälet är att en häst som står isolerad har neurologiska symptom som liknar EHV-1-viruset, även om den testat negativt.
Den hästen är enligt uppgifter från en ryttare som är på platsen "döende". Kunde inte gå eller resa sig upp själv. Riktigt läskigt och jag hoppas verkligen att virusets spridning bromsas fort.
Intressant att den testats negativt dock när alla symptom påminner om EHV-1
 
Det här droppade precis in i inkorgen:

Vejer de la Frontera, 5th March 2021

The Sunshine Tour update:

Today we have received the result of the PCR test for the Herpes virus EHV-1 and EHV-4 taken from two blood samples (blood with heparin and blood with EDTA) from yesterday.

In both cases the samples have returned and are still negative and the mare involved remains stable, demonstrating mild neurological signs.

The previous test, a nasal pharyngeal sample was taken on the 1st of March, and this also came back negative.

The mare will remain under surveillance from the owner’s vet and also the show vet and another test will be carried out on Monday the 8th of March to continue with the analysis.
 
Den hästen är enligt uppgifter från en ryttare som är på platsen "döende". Kunde inte gå eller resa sig upp själv. Riktigt läskigt och jag hoppas verkligen att virusets spridning bromsas fort.
Intressant att den testats negativt dock när alla symptom påminner om EHV-1
Stressade människor kan ju överdriva ibland men det verkar ju mer och mer som att man faktiskt försöker mörka något i hela den här historien 🤔
 
Stressade människor kan ju överdriva ibland men det verkar ju mer och mer som att man faktiskt försöker mörka något i hela den här historien 🤔
Speciellt när det är ännu en häst med samma symptom på samma tävling. Nu ska tävlingen stängas. Min kompis åkte hem med sina hästar igår/inatt och jag känner bara att det hela är riktigt dåligt skött och det kommer garanterat ske ett stort utbrott i sverige, tyskland, belgien, holland med flera länder.

Även hästar i Valencia testades negativt med det där PCR testet som inte är helt tillförlitligt.
Rahotep de Toscane var riktigt sjuk men testades också negativt, så man får gå mer på symptom än på testresultat ibland.

Finns det något annat virus med liknande symptom?
 
Senast ändrad:
Speciellt när det är ännu en häst med samma symptom på samma tävling. Nu ska tävlingen stängas. Min kompis åkte hem med sina hästar igår/inatt och jag känner bara att det hela är riktigt dåligt skött och det kommer garanterat ske ett stort utbrott i sverige, tyskland, belgien, holland med flera länder.

Även hästar i Valencia testades negativt med det där PCR testet som inte är helt tillförlitligt.
Rahotep de Toscane var riktigt sjuk men testades också negativt, så man får gå mer på symptom än på testresultat ibland.

Finns det något annat virus med liknande symptom?
Förlåt för en väldigt okunnig fråga, men om hästarna testar negativt för EHV, hur kan man vara säker på att det är just den sjukdomen? Kan det inte lika gärna vara något annat då? Förgiftning? Annat virus? Annan sjukdom?
 
Förlåt för en väldigt okunnig fråga, men om hästarna testar negativt för EHV, hur kan man vara säker på att det är just den sjukdomen? Kan det inte lika gärna vara något annat då? Förgiftning? Annat virus? Annan sjukdom?
För att det finns flera konstaterade fall på samma anläggning och testerna inte är 100% tillförlitliga.
Rahotep de Toscane testades ju negativt flera gånger innan han sedan testades positivt. Han var ju riktigt dålig med dygnet runt bevakning vid tillfället.
Dessutom kan dom värsta symptomen dyka upp först 5 dagar senare när man redan är hemma eller kanske redan på nästa tävling.
 
Förlåt för en väldigt okunnig fråga, men om hästarna testar negativt för EHV, hur kan man vara säker på att det är just den sjukdomen? Kan det inte lika gärna vara något annat då? Förgiftning? Annat virus? Annan sjukdom?
Tydligen finns det risk för falskt negativa resultat. Ngt med i vilket stadie man tar testet?
 
Speciellt när det är ännu en häst med samma symptom på samma tävling. Nu ska tävlingen stängas. Min kompis åkte hem med sina hästar igår/inatt och jag känner bara att det hela är riktigt dåligt skött och det kommer garanterat ske ett stort utbrott i sverige, tyskland, belgien, holland med flera länder.

Även hästar i Valencia testades negativt med det där PCR testet som inte är helt tillförlitligt.
Rahotep de Toscane var riktigt sjuk men testades också negativt, så man får gå mer på symptom än på testresultat ibland.

Finns det något annat virus med liknande symptom?
Precis och hela den här grejen att FEI stängde ner tio länder på ett bräde i kombo med all info och alla videoklipp som börjar komma ut från Spanien är ett tecken på att vi nog inte hört hela sanningen.

Men Belgien stängde precis ALLT i början av veckan. Så jävla klokt så det inte finns. Hästar får inte lämna sina gårdar och ingen får komma in.

I Holland är tävling inte tillåtet sedan i typ September/Oktober och träning i grupp och eller att samlas i grupp är inte tillåtet sedan jag kommer inte ihåg när. Så man kan tänka att det inte gör särskilt mycket vare sig till eller från.

Om det nu inte hade varit för den holländska fälttävlanscommunityn som fortsätter som de gjort under hela det här coronaåret och kör på med sitt eget race. Denna helg har man samlats för en pay and jump i terräng. Sist jag kollade startlistan var det nära 500 ekipage till start över 3 dagar. Det är ju precis så här vi kommer få helt okontrollerad smitta gällande hästsjukdomar både nu och i framtiden tack vare folk som inte bryr sig och inge begriper något så simpelt som att stanna hemma.
 
Nej @eventingmania du får översätta för den är låst när jag tryckte på svenska 😆
Enligt google translate (tog det till engelska brukar bli bättre så iom att den går via engelskan)
As of this week, the corona regulations for athletes have been slightly expanded and young athletes under the age of 26 are allowed to participate in mutual activities. The KNHS called this week not to push the boundaries (also given the concerns about rhinopneumonia). Nevertheless, a three-day practice cross started on Friday in Schaijk at the Dutch Equestrian Estate with hundreds of registrations, including riders over 26 years old on the start list. Organizer Thomas van Heel explains to Horses.nl that the municipality is aware of this and was on the site yesterday: "We hope to show that it is possible.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den 21 februari konstaterades ett fall av Ekvint herpesvirus typ 1 (EHV-1) på en ridsportanläggning i Skurup. Den drabbade hästen har...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästar har förts till djursjukhus med neurologiska symptom och flera smittade hästar har konstaterats i Nederländerna. Det är senaste...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst i Belgien som hade neurologiska symptom och testade positivt för EHV-1 dog på fredagen. Nu uppmanar Svenska Ridsportförbundet...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I förra veckan kunde länsstyrelsen konstatera att en häst drabbats av den neurologiska varianten av EHV-1 i Uppsala kommun. Det finns...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp