Super miljöförstöring

Gammelin

Trådstartare
Visst är det ok att förstöra miljön denna dag då hela världen smäller av raketer o smällare. Om det inte är ok att förstöra miljön denna dag varför gör då välden detta?
 
Eller hur, går i samma tankar. Det är ett attans aber det där med fyverkerier och lyktor och allt som skickas iväg utan tanke på var det sen landar. Så oerhört ansvarslöst. Är positivt inställd till att kommuner anordnar ljusshower istället för massbomber till nyår. Men som vanligt känns det som för lite och alldeles för sent påtänkt.
 
Det där gäller ju dock bara de med "styrpinne". Sådana där stora tårtor och allt vad det nu är, de kommer vara tillåtna (om inget ändras innan nästa nyår vill säga).

Men äsch. För dåligt insatt i fyrverkerierna för att fatta skillnaden. Trodde det äntligen skulle bli lite vett och sans...

Väldigt glad att mina djur är coola kring tolvslaget. Lider med alla, vilda som tama, djur som INTE är det :(
 
@Migo har väl postat en del intressanta röntgenbilder av händer som varit i närkontakt med fyrverkeripjäser o liknande, torde avskräcka de flesta.
 
@Migo har väl postat en del intressanta röntgenbilder av händer som varit i närkontakt med fyrverkeripjäser o liknande, torde avskräcka de flesta.
Tycker det visas såna bilder då och då, för att inte tala om alla skador som det brukar stå om i tidningarna på nyårsdagen. Tyvärr tror jag många tänker "det där händer inte mig" och så fortsätter de.

För min del får de gärna ge nån lag att endast föreningar eller dyl får söka tillstånd och skjuta fyrverkerier på nyår.
 
Ni måste hålla er till ämnet. Nu var ju frågan om det är ok med miljöförstöring när hela världen fyrverkeriar. Visst är det ok?
 
Självklart inte. Bör begränsas till professionella utförare snarast.

(Hade en diskussion med herr Andreas Norlén om det för ett par år sedan och han var helt med , men såg svårigheter att få med sig tillräckligt stöd. )
 
Nej det är inte ok men det visar på populismen hos politiker att inte våga driva en sådan självklar fråga.
Jamen alla länder på jorden fyrverkeriar. Tänk er dessutom alla städer på planeten. Det blir ju miljontals och åter miljontals ton fyrverkerier. Om det är så mycket så måste det vara ok med denna miljöförstöring annars skulle den ju inte finnas till ju
 
Jag hade egentligen inte haft nåt emot fyrverkerier om folk kunde sköta det och ha vett nog att skjuta på anvisade platser och klockslag. För miljöns skull så finns det nog betydligt värre saker att sluta med först som inköp av utländsk el från kolkraft och thailandssemestrar. Däremot så sköts (no pun intended) det ju så illa nu när fyllon spränger sig själva, ligister skjuter på barn och efterblivna idioter inte förstår att det inte är lämpligt att skjuta i närheten av djur så ett helförbud för privatpersoner är nog enda vägen att gå.

Däremot så,vet jag faktiskt inte hur stor nytta det kommer att göra. Illegala fyrverkerier kommer garanterat gå att få tag i och det är väl ligisterna som får tag i dom. Polisen här har hittills inte kunnat få tag i de som sprängt i det närmaste bomblika smällare i bostadsområden här i närheten under lång tid så ver inte riktigt vad skillnaden blir med fyrverkerier.
 
Självklart inte. Bör begränsas till professionella utförare snarast.

(Hade en diskussion med herr Andreas Norlén om det för ett par år sedan och han var helt med , men såg svårigheter att få med sig tillräckligt stöd. )
I Sverige fyrverkeriar folket upp 1000 ton. I Tyskland är det 4000 ton. Tänk dig då hela världen. Vilket gigantisk utsläpp och alla hurrar o skålar när jorden snurrar runt och alla tycker det är självklart att vi ska förstöra miljön på denna planet. Å så visar man stolt upp denna fenomenala miljöförstöring i TV från jordens alla hörn
 
För miljöns skull så finns det nog betydligt värre saker att sluta med .
Håller med. Det är ju bara tungmetaller så som tex bly, kadmium,krom, kvicksilver och det där super giftiga hexaklorbensen. Men det finns ju värre saker att få i sig så det är bara att fortsätta nästa år igen för världen att fyrverkeria
 
Håller med. Det är ju bara tungmetaller så som tex bly, kadmium,krom, kvicksilver och det där super giftiga hexaklorbensen. Men det finns ju värre saker att få i sig så det är bara att fortsätta nästa år igen för världen att fyrverkeria
Du glömde tungmetallen barium.
 
Jamen alla länder på jorden fyrverkeriar. Tänk er dessutom alla städer på planeten. Det blir ju miljontals och åter miljontals ton fyrverkerier. Om det är så mycket så måste det vara ok med denna miljöförstöring annars skulle den ju inte finnas till ju
Du får nog definiera vad du menar med OK innan man kan svara på om det är OK eller inte.
 
Håller med. Det är ju bara tungmetaller så som tex bly, kadmium,krom, kvicksilver och det där super giftiga hexaklorbensen. Men det finns ju värre saker att få i sig så det är bara att fortsätta nästa år igen för världen att fyrverkeria
De flesta av de kemikalierna förekommer dagligen på min arbetsplats och garanterat i fler industrisammanhang så ja, det finns bättre ändar att börja i om det är störst miljöeffekt man vill uppnå. Fyrverkerier finns inte ens med i naturvårdsverkets statistik vad jag kan se https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Luftfororeningar/Tungmetaller/.
 
Det var bättre förr :devil:

När kommunen smällde av en jättefin show, folk gick ur huse, samlades på stan och skålade in det nya året tillsammans.

Sen kom fyrverkerier till salu till gemene man. Kommunen la ner nyårsfirande.. eller ja, ersatte det med nån tråkig tant i en park som sjöng covers, och sen skickade några upp en och annan rislykta. Aptråkigt.

Tycker inte att det ska skjutas hejvilt överallt, förbjud all pyroteknik för privatpersoner, men kommunen ska då heller inte snåla. När de hade sin show, så sköts det betydligt färre raketer hemma.
 
I ett samhälle jag bodde tidigare i så gick ett stort företag ut och höll i fyrverkerishow varje sista april. Det var rejält och påkostat och "alla" gick dit för att titta, knappt några privata fyrverkerier alls.

Suveränt för mig och hästarna, jag visste exakt vilket klockslag det skulle börja smälla och hur länge det skulle hålla på.
 
Det anses vara okej av många, liksom det är okej för många att flyga långa sträckor utomlands varje år. Det är okej för människor som blundar för vad de ställer till med och tycker att de minsann är värda lite nöje. För oss andra är det inte okej. Tycker vi kan passa på att begränsa antalet flygresor per person och förbjuda fyrverkerier helt, men det skulle politikerna aldrig vilja driva. Inte förrän katastrofen är ett faktum.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Gifar, snurrande bilder, saker som rör sig i en bild osv. Jag vet faktiskt inte vad det kallas men jag tänker att alla som har sociala...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 197
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 467
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 293
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp