SUPER RÄDD häst HJÄLP!

Gooing

Trådstartare
Hej!

Min polle är super go och jag kan lita på henne till hunda. Hon är bland de lugnare sorterna och super go och mysig att hantera. pigg och alert vid ridning men inte het på något sätt.

Nu till PROBLEMET!
för ca 3-4 veckor sedan så hoppade jag och några kompisar i ridhuset. Vi höll oss på stora C volten som ligger vid dörren och där hindermaterialet står (ej ivägen) hoppa bara litet kryss på knapa 30 cm för att hon skulle tycka de va lite skoj omväxling.

Helt plötsligt när vi är vid dörren så hoppar hästen till utav bara f*n mot mitten och jag hänger inte med och ramlar av mot dörren. Jag upplevde att hon blev rädd och ledde henne mot dörren (för att visa att den ej va farlig) hon visade att hon tyckte det var obehglit/otäckt men jag hoppade upp red något/några varv på volten (då ja ridit klart för dagen). vi tog och travade av på hela fyrkanten och hon var lite spänd men trode mest det berrode på att hon hoppade till så och att ja ramlade av (har bara hänt en gg innan och då tyckte hon de va obehagit att ja plötsligt va på marken).

MEN dagen därpå skulle ja rida i ridhuset igen och hon bokstavligt skakar av rädsla så fort hon är vid dörren, men ja hoppa upp och tänkte inte mer på de. hon små stegra lite när vi börjar gå bort från hinderparken (som då blir bakom oss) men tänkte att de va inget märkvärdigt. När vi sedan skall gå upp mot hindret (fortfarande på fyrkantn) så tvärnitar hon och VÄGRAR gå lr lyssna på mig. vet att man inte ska ge upp men hon rörde sig inte en milimeter och stog där i 15 min hoppa av och ledde bort henne.

Hon börjar stegra sig och varken ser hör mig som står brevid. tänkte att okej då leder ja runt henne här upp tills hon lugnar sig för det finns inget farligt. men så fort hon står vid dörren (och tittar på hindrerna) blir hon stelfrusen och hoppar över mig och när hon har hindrena typ bakom sig börjar hon stegra sig rejält (så pass att hon gick omkull).

Detta är ett bettened som ja INTE accepterar för de är ändå 500 kg som kommer flgande och har ingen respekt för mig. de som är viktigt att är även att hon ALDRIG har gjort ngt liknande utan litar på mig.

tänkte att hon behövde lugna sig så följande vecka red jag på utebanan och hon gick som en dröm (har ej ont eller liknande). gjorde ja fel här?

Efter en vecka hoppar ja upp inne i ridhuset och hon försvinner för mig igen ställer sig så frot man är vid hindrena (jag äntker mkt på hur ja andas och hur jag sitter, för att lugna henne). rider och det går men hästen är spänd och det blir ingen ridning utan mest försöka få henne lugn. lyssnar inte på mig när vi är uppe vid hindrerna och rör oss utan (svårt att förklara) rumpan springer iväg och och rusar bort. försöker stoppa och vända upp MKT beröm och prata och klappar HELATIDEN, men ingen förbättring :confused:

hon har även blivit stissig och rädd när man skall leda henne från och till hagen och det har inte funnits där hon blockerar och kan "springa över" en när man går. fortfarande inget beteende som ja inte ACCEPTERAR!

har nu inte ridit i ridhuset pg av att jag ska "hem" över jul till mitt stall och det är en lång resa, vill inte stressa upp henne i onödan inför resan.

mina frågor nu är hur hade du gjrot, vad tycker ni jag borde gjort anorlunda? snälla HJÄLP!

Hoppas värkligen att någon här ute kan hjälpa mig. Säg gärna till om ni hade gjort anorlunda eller fel - men kom då gärna med tips och idéer hur DU hade gjort istället och vad du hade gjort nu.

hästen är inte sig sj och har inte ont känt igenom allt och kolla, andra har kollat med. hon går som vanligt på utebanan och på uteritterna det är de där förebannade hindrerna och dörren samt ledning till och från hagen.

hoppas ni har ngt klokt att komma med// Carolina
 
Sv: SUPER RÄDD häst HJÄLP!

Testa att longera på samma volt, då är du utom fara och då kan hon hålla på och hoppa och ha sig, Du skriver att du själv är lugn och klappar å pratar men du kanske är spänd ändå för du vet vad som "kan" hända. Helt omedvetet.

Och det kanske är det som är felet att du uppmärksammar att hon är rädd. Om jag gör så med min polle så blir han 10 resor värre, men skrattar jag åt honom å tycker han är knäpp så går det bättre, mycket säkert för jag är i en annan sinnesstämminng. och då är inte jag spänd så då brukar han lugna sig.
 
Sv: SUPER RÄDD häst HJÄLP!

hej skulle ja longera skulle hon bara dra till andra sida men ska förska när ja kommer hem igen. det där med skrattandet var en bra idée ska testa bara för att men viss spänner man sig nog omedvetet... tack för svaret

finns de inga andra där ute som kan hjälpA?
 
Sv: SUPER RÄDD häst HJÄLP!

Någonting hände där som gör att hon associerar området vid dörren med fara. Kan mycket väl ha varit något reellt som skrämde henne.

Jag tror att du måste ta det mycket försiktigare och arbeta stegvis , gärna med "advance and retreat", när du lär henne att det inte är något farligt där. Även om det kan ta ett antal gånger. Och inte köra för länge varje gång utan korta pass.

Om man pushar på och hästen blockerar, kastar sig och stegrar blir det bara en ond spiral där hästen blir ännu räddare och mera osäker på dig även i andra situationer. Och dessutom riskerar man själv att komma till skada.

Så rid ute och gör annat under tiden, samtidigt som du stegvis och i den takt hästen klarar vänjer henne vid området i ridhuset så löser det sig säkert.
 
Sv: SUPER RÄDD häst HJÄLP!

Så där gjorde min unghäst oxå ett tag ,tills jag tröttnade och tvingade ut honom förbi ridhusdörren som han hadde fått i ända 2 ggr och blivit skrämd.
Rid aktivt i små volter ,serpentiner runt området hästen är rädd för.Tills slut måste hästen koncentrera sig på dig och glömmer att vara rädd.Funkar ,men man måste vara lugn och konsekvent....
 
Sv: SUPER RÄDD häst HJÄLP!

Du skriver att hästen är rädd vid ett visst ställe i ridhuset - rid då på ett ställe i ridhuset där hästen inte är rädd, tills den är avslappnad där och du känner att du har fått en härlig ridbarhet på den och rid sedan successivt närmre´och närmre det obehagliga och var noga med att inte ändra din ridning.
 
Sv: SUPER RÄDD häst HJÄLP!

En grej som kan vara värd att testa är att sätta upp en annan ryttare. Helst någon som inte vet hur hon beter sig (kräver såklart en van och säker ryttare). Ofta är man själv boven i dramat även om man försöker vara avslappnad. Men sitter mna och är beredd på att hästen ska reagera så gör den oftast det.
Sen tror jag på att rida på volten på andra sidan ridhuset. Jobba henne där tills hon går på ett tillfredsställande sätt, öka sen ut volten långsamt tills ni kommer närmare och närmare. Viktigt att du inte ökar volten förrän hästen är avslappnad. Ge henne mycket uppgifter så hon alltid har något att koncentrera sig på.
 
Sv: SUPER RÄDD häst HJÄLP!

tusen tack för alla svar skall ta itu med detta när ja kommer tillbaka (flyttar hem nu över jul, och tar hästen med mig) har ingen möjlighet att sätta upp ngn okänd så att säga då alla vet hur hon är + att hon är otroligt känslig och börjar istl testa. men tanken är god opch ja har tänkt den =)

jag testade sist att rida och bara nöta på uppe vid "det faliga" men de blev bara värre och värre...

Tusen tack igen för all hjälp lovar att prova allt när vi kommer tillbaka
 
Sv: SUPER RÄDD häst HJÄLP!

Jag hade nog helt sonika tagit ett långt grimskaft och knallat upp till hemskheterna och låtit hästen i lugn o ro sett att det inte var någt hemskt.
 
Sv: SUPER RÄDD häst HJÄLP!

Jag hade nog helt sonika tagit ett långt grimskaft och knallat upp till hemskheterna och låtit hästen i lugn o ro sett att det inte var någt hemskt.

Just det och inte berömt en enda gång. Det är hästen själv som måste komma på att det inte är farligt, vi kan aldrig tala om för den att det inte är det. Det måste komma inifrån, han måste lite på sig själv.
Den metoden har fått min rädda häst att få mycket bättre självförtroende.
 
Sv: SUPER RÄDD häst HJÄLP!

Haha antagligen är det bara jag som tycker det är roligt men särskrivningen blev lite rolig " Super rädd häst", det kanske borde vara "superrädd häst", för jag antar att du menar att hästen är superrädd och inte att hästen super :D
Förlåt, du behöver inte bry dej om mitt inlägg men kunde inte låta bli i brist på annat:angel:
 
Sv: SUPER RÄDD häst HJÄLP!

Det kan ju vara att hon behöver blåsa ur sig ngn gång. Du skriver ju också att hon kan springa äver dig när du tar in henne från hagen...

Ta med en häst som inte är rädd för ridhusdörren som kan hjälpa dig på traven. Av ngn orsak kan de lita mer på en kompis :angel:

Om du har möjlighet rid ute först så hon är avrastad och ni har haft trevligt och sedan går du in i ridhuset med en lugn häst kompis och så leder du henne med longerlina eller vad du har så du kan få tillräckligt lågnt avstånd om du behöver och du måste bara veta att nu är det ingen fara alls. Blir hon så avspänd så du kan longera så kan du göra det annars nöjer du dig med att leda henne runt runt men hon måste få chansen att slappna av....
 
Sv: SUPER RÄDD häst HJÄLP!

hej ignen!
varje dag när hon leds från och till hagen går hon med sin kompis som är super lugna och stabil *(hade nog inte märkt om de kom en flok vildhästar förbispringande om de va så) men hon tramsar ändå, dock har hon lugnat sig endel.

jag har gått med henne fram och tbx vid hemskheten men vi vandra i 2,5h ( ville få henne bara pyte yte lite lugnare så hade vi gått in) men hon blev bara hispigare och hispigare så de va ingen bra idée...

hon har även ståt och nosat på hemskheterna lääääänge och fått möjligheten till detta många gånger men det är inte då hon blir som "farligast" utan det är när hon står med hemskheten bakom sig...
 
Sv: SUPER RÄDD häst HJÄLP!

När du känner att hon blir rädd, hoppa av. Hoppa alltid av när du känner att hästen spänner sig. Från ryggen får du inte lika bra kontakt med hästen och blir lättare skadad ifall det skulle hända något. När du börjar jollra med den och "lugna" blir det oftast mycket värre, hästar fungerar inte som vi och kan därför tro att det är ännu farligare ifall vi håller på med dom.

Så hoppa av och spring runder lite med hästen efter sig. Så länge du tycker att "amen hallå, shit the same det var väl inget läskigt" och fortsätter att gå runder kommer hästen uppleva det som "men det var kanske inte så farligt ändå". Som några andra sa kan det hjälpa att longera och busa runder vid det läskiga. Blir hästen rädd så bry dig inte. Skäll inte, jollra inte, bara fortsätt jobba eller busa.

Du kan också försöka "matcha" energin. Ifall hästen börjar stegra, springa eller vad hon gör så kan du börja hoppa och höja energin. Så att du blir jobbigare än hästen. I så fall kommer hästen rikta energin åt dig och det blir en "amen, vad jobbig du är. Vad kan jag göra för att du ska sluta? Jag vet, jag står still". På så sätt pratar du på hästens språk.

När hästen står still och är avslappnad kan du göra lite friendly game. Det vill säga klappa, smeka och berömma. :)

Det har ALLTID funkat för mig. Även detta Pat Parelli säger att man ska göra. :)
 
Sv: SUPER RÄDD häst HJÄLP!

Hej alla goda skälar! :laugh:

jag har lett runt henne och hoppas av när hon börjat stegra (då ja själv inte vill skada mig) och gått runt men hon blåser bara upp sig hela tiden.

Har svaga tvivel på att alla problem nu surar runt mig (alla problem har självkalrt med ryttaren att göra, och ja försöker, tro mig, komma fram till varför min tant är som hon är.)

har åkte hem nu till mitt gammla stall och idag så börade hon skaka och darra igen vid dörren och hon stod då bara och tittade på den och INGET hände men ändå så blev det bara värre och värre. Att trava runt var bara att glömma så jag var bara där upp och gjorde volter och arbtade med henne så hon skulle få annat att tänka på men hon koplar bort mig på ngt vis. sedan testade jag även att bara köra "vilkårslöst" långa tyglar och bara gå föbi. blev lite bättre ibland och värre ibalnd. Sedan stog ja still på olika sätt, dörren bakom oss - brevid oss- framför oss- osv-, och vi stog still i 5 min minst och hon skulle va rak i kroppen och inte titta på ngt annat än fram. var lugn och stog faktist still. men långt ifrån den häst ja hade för 1 mån sedan....

I morgon ska en "lyckligt ovetande" :angel:sitta upp en duktig tjej så vi får se om hon dumamr sig lika dant om inte så sitter det i mig och då måste jag jobba med det. men min fråga blir du HUR!!! :crazy:

uppdaterar i mogon hur det gått.

Du kan också försöka "matcha" energin. Ifall hästen börjar stegra, springa eller vad hon gör så kan du börja hoppa och höja energin. Så att du blir jobbigare än hästen. I så fall kommer hästen rikta energin åt dig och det blir en "amen, vad jobbig du är. Vad kan jag göra för att du ska sluta? Jag vet, jag står still". På så sätt pratar du på hästens språk.
föresten mkt interesant teknink lr vad man skall kalla de. ska faktist testa och se hur det blir.


Kram på er allar ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 813
Senast: yamyam
·
Ridning Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen...
Svar
7
· Visningar
1 423
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 899
Senast: Mickizz
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 476
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp