Superenkel ligghall

Presto

Trådstartare
Mina två ponnier går på lösdrift, vi byggde en ligghall och öppningen var en halv långsida. Min ponny gillar inte att känna sig trängd för fem öre, vilket lett till att hon inte verkar gilla att vara inne i ligghallen. Hon står nästan alltid och vilar vid den halva väggen som är kvar, fast utanför ligghallen. Hon är dock inne i ligghallen mycket på sommaren och hon sover oftast i den, men då nära öppningen och alltid när den andra hästen är inne i ligghallen. Hon går aldrig in i den om den andra hästen är utanför. Den andra hästen föredrar också att stå nära öppningen.

Nu ska hästarna flytta och en ny ligghall ska fixas på det nya stället. Nu betydligt mer öppen. Men, hagen dom kommer gå i är kuperad, mycket buskar och träd och ojämnheter. Jag har hittat det perfekta stället för en ligghall, men det kommer bli svårt att få dit väggar med tanke på den ojämna marken och det ligger på en kulle så man kan inte dränera upp med massa grus. En liten kulle bland träd.

Fick en liten fundering idag, kan man inte helt enkelt smälla upp en presenning? Sätta mellan träden, stenhårt så det blir typ två väggar och ett tak som jag hade tänkt mig. Det skulle passa jättebra med träden. Jag har två boxar så jag kan lätt stalla in hästarna om det inte skulle fungera. I.o.m. att det ligger på en kulle är det torrt och jag lägger mycket underlag och hästarna skulle gilla det, är det godkänt som ligghall då? Om det inte skulle fungera så stallar jag bara in dom på natten (vi har boxar till dom). Så kan man ev. flytta "ligghallen" om det blir för lerigt. Hagen är inte vår mark så vi vill inte göra något för permanent.

Eller vet ni något annat material man kan använda, för nu är jag helt inne på "mjuka" väggar, då jag tror det är det enda som kommer funka. Har tänkt på markisduk också, det kanske skulle funka, det prasslar inte så mycket heller.

Skulle det överhuvudtaget fungera eller är det slöseri med tid att ens fundera på det?
 
Sv: Superenkel ligghall

Jag besökte för en tid sedan ett större stuteri som hade sina avelsdjur på lösdrift. Deras ligghallar gillade jag. Hallarna bestod av en stomme av pålar och ett tak. Sen var väggarna klädda med en väv i plast som var transparent. Stod emot vind och regn, prasslade inte och det var ljust och luftigt. Dessutom hade de två öppningar på långsidan för underlätta för hästar som lätt känner sig trängda.

Så den finmaskiga väven/nätet kanske kan vara ett alternativ för dig? Tror inte presenning är någon bra idé.
 
Sv: Superenkel ligghall

Vindväv är godkänt om det är ett ordentligt tak och väggarna är så konstruerade att de står emot en hästspark. Vilket gör att man behöver någon typ av sarg nere omkring.
 
Sv: Superenkel ligghall

På jobb har vi sålt djurhallar i form av växthus där de har växthusfolie i taket och vindnät längs långsidorna.
Det finns även kraftiga tält för runt 22.000 som är perfekta för lösdrifter. De kan dessutom plockas ner och flyttas vid behov. :laugh:
 
Sv: Superenkel ligghall

Det krävs ingen sarg nertill ofta gräver man ner vindnätet nertill om man väljer bort marprofil. Har godkänts av länsstyrelsen.
 
Sv: Superenkel ligghall

Det krävs ingen sarg nertill ofta gräver man ner vindnätet nertill om man väljer bort marprofil. Har godkänts av länsstyrelsen.
Jag måste bara säga att övriga länsstyrelser normalt inte godkänner denna typ av byggnationer utan sarg som är hållfast, så Ts bör kontakta länsstyrelsen och få råd där (kan vara bra oavsett om byggnationen är förprövningspliktig eller ej).

Ts: Den varianten som Masse beskriver är ofta populära för hästar. De blir ljusare och hästarna känner sig ofta mindre instängda.
 
Sv: Superenkel ligghall

Men vindnätet håller väl knappast för en hästspark? (bara en fundering) Jag blev avrådd att sätta vindnät i fönsterluckorna på min ligghall. Fönsteröppningarna är ändå 1.30 m upp.
 
Sv: Superenkel ligghall

Tja godkända hallar med vindnät nertill har vi levererat till flera landskap och till olika djursorter så helt olagligt kan det inte vara. Eftersom djurägarna ofta söker bidrag för hallarna så måste ritningar lämnas in och de har blivit godkända.
 
Sv: Superenkel ligghall

Ja, så är det säkert, men mitt råd är trots allt att ha sarg upp över hästens mankhöjd. Sargen ska tåla en hästspark.
 
Sv: Superenkel ligghall

Tja godkända hallar med vindnät nertill har vi levererat till flera landskap och till olika djursorter så helt olagligt kan det inte vara. Eftersom djurägarna ofta söker bidrag för hallarna så måste ritningar lämnas in och de har blivit godkända.
Fast jag vet ingen som har varken kor eller får på bara vindnät. Utan det kombineras då med grindar eller liknade system nere omkring, även om själva "hallen" inte har någon fast konstruktion.
Så som man kan se på dessa bilder så finns det inredning i hallarna inte bara skalet.
kalvldrift.JPG

kostallinteLBS65.JPG
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 938
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 240
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp