Bukefalos 28 år!

Superloin kastreringschip

MissFideli

Trådstartare
Nån här som har information om det? Hittar mest på engelska och jag förstår inte sån engelska :o
Vet att det inte görs i Sverige (än) men verkar vanligt i endel av våra grannländer.
 
Sv: Superloin kastreringschip

Jodå, det finns och används i Sverige! Men det stavas inte riktigt som du gjort, så det är nog därför du inte fått napp!

Finns med i Fass vet, kolla här!

Ps. Endast indikation för hanhundar, alltså i dagsläget inget alternativ för katter.
 
Sv: Superloin kastreringschip

Aha, missade lite där ser jag, ja.

Synd att det inte finns på katt än här.
Dock används det även på honor inom katt, inte bara hanar.
 
Sv: Superloin kastreringschip

Har koll på det och skulle inte tveka att sätta ett chip på en framtida avelshane om jag vill försöka spara honom efter påbörjat pinkeri.

Känner till några australienska uppfödare som provat, med mer eller mindre lyckade resultat. En "blev" infertil, oklart egentligen eftersom hon inte hade fått kull innan.
 
Sv: Superloin kastreringschip

Vet du varför det inte används i Sverige och om den finns några värre biverkningar?
 
Sv: Superloin kastreringschip

Men ärligt, hur mycket ska vi utsätta våra djur för bara för att få dom anpassade efter våran egen livsstil och behov? I USA är det helt normalt att operera bort stämbanden på hundar för att dom inte ska skälla och operera bort klorna på katter för att dom inte ska klösa på möblerna, är vi snart där också? Jag tycker anpassningen av våra husdjur börjar gå lite till överdrift när man tar till metoder som egentligen bara är till för att underlätta det för oss männsikor.
 
Senast ändrad:
Sv: Superloin kastreringschip

Vet du varför det inte används i Sverige och om den finns några värre biverkningar?

Det används på hanhundar här vilket ju är det som det är godkänt för. Vill man prova på katt får man nog ta en diskussion med sin veterinär.

Jag känner inte till några värre biverkningar, de som anges i FASS är ju tämligen lindriga (om vi jämför med biverkningarna till p-piller och p-spruta). Men biverkningarna i FASS gäller ju för hund. Katter kan reagera annorlunda.
 
Sv: Superloin kastreringschip

Men ärligt, hur mycket ska vi utsätta våra djur för bara för att få dom anpassade efter våran egen livsstil och behov? I USA är det helt normalt att operera bort stämbanden på hundar för att dom inte ska skälla och operera bort klorna på katter för att dom inte ska klösa på möblerna, är vi snart där också? Jag tycker anpassningen av våra husdjur börjar gå lite till överdrift när man tar till metoder som egentligen bara är till för att underlätta det för oss männsikor.

Fast ett chip som steriliserar kemiskt är väl egentligen inte värre än en kirurgisk kastrering? Vad gäller hur vi anpassar djuren efter oss.
 
Sv: Superloin kastreringschip

Jo det tycker jag, om det är för att kunna hålla avelsdjur fertila utan att behöva "besväras" av dem. En kirurgisk kastration gör man ju även för kattens skull då denna mår dåligt och kan bli sjuk av att gå fertil utan att få föröka sig. Något kemiskt påverkar ju kroppen på ett helt annat sätt.
 
Sv: Superloin kastreringschip

Jo det tycker jag, om det är för att kunna hålla avelsdjur fertila utan att behöva "besväras" av dem. En kirurgisk kastration gör man ju även för kattens skull då denna mår dåligt och kan bli sjuk av att gå fertil utan att få föröka sig. Något kemiskt påverkar ju kroppen på ett helt annat sätt.

Det kan ju lika gärna handla om att hålla avelsdjur fertila utan att de ska besväras av det tex. honkatter som går ner sig i kondition under löp. Idag brukas ju p-piller och p-sprutor vitt och brett och jag ser det bara som positivt om det kommer något som är säkrare och som kan ersätta dessa p-medel.

Jag är inget jättefan av p-piller eller p-sprutor men ska inte hymla med att de är en förutsättning för att många uppfödare ska kunna föda upp.

Suprelorin har iofs framställts, inte för att vi ska kunna hålla avelsdjur fertila utan för att hanhundar ska kunna steriliseras utan att hamna under kniven. Det finns ju ett stort kastreringsmotstånd på hundsidan. Chip och p-spruta verkar av någon märklig anledning vara mer OK.
 
Sv: Superloin kastreringschip

Jo det tycker jag, om det är för att kunna hålla avelsdjur fertila utan att behöva "besväras" av dem. En kirurgisk kastration gör man ju även för kattens skull då denna mår dåligt och kan bli sjuk av att gå fertil utan att få föröka sig. Något kemiskt påverkar ju kroppen på ett helt annat sätt.

Antar att du inte använder eller kommer använda p-piller?
 
Sv: Superloin kastreringschip

Bara i yttersta nödfall väldigt korta perioder, och aldrig till en hankatt. Jag förstår inte varför man skulle använda chip istället för att kastrera som Sol skriver, och är det bara för en kortare period på en avelshona så känns det väldigt onödigt att operera in ett sånt istället för att använda p-piller.
 
Senast ändrad:
Sv: Superloin kastreringschip

Enligt vad jag har läst så kan effekten sitta i i upp till 1 år. Och man opererar inte in nått, man sätter i ett chip som utsöndrar ett ämne. När det är tomt är det tomt, vanligtvis får chippet sitta kvar. Ska man ta bort det krävs ett ingrepp, men det är inte skadligt att låta det sitta.
Och med tanke på att i princip alla katter som gått på p-piller nån gång i sitt liv har förändringar på livmodern så kan man ju fråga hur nyttigt det är ens under korta perioder. Har man en hona med kraftiga löp så kan man ju sätta in ett chip istället mellan kullarna, kanske ta 2-3 kullar och sen kastrera. Istället för att hålla henne på p-piller med risk för enorma (och dödliga) biverkningar så låter ett chip mycket smartare.
 
Sv: Superloin kastreringschip

Och hur testat är detta på katt? Hur vet man att det kanske inte blir ännu värre biverkningar efter några år? Att man "sätter i" ett chip är enligt mig att operera in något, oavsett om det ligger direkt under huden eller djupare. Hur vet man att kroppen inte börjar stöta ut chippet om man "lämnar kvar" det? Jag tycker det verkar otroligt onödigt, att istället för att ta hjälp av p-piller om man nu är så illa tvungen, som verkar ca 1 vecka/piller, så ska man sätta in ett chip som verkar i upp till 1 år, som man sedan inte ens tar bort. "Utsöndrar ett ämne" låter ju inte heller så förtroendeingivande direkt, vad för ämne? Vad är det som skiljer det ämnet mot ämnet i p-piller? Varför ska man sätta in något alls som verkar så länge som ett år om man tänkt använda djuret i avel? Då är det väl bättre att ta de kullar man ska tidigt i kattens liv och sedan låta henne bli en glad kastrat, utan kemiska tillsatser.
 
Sv: Superloin kastreringschip

Vad för ämne och hur det verkar kan du läsa om i FASS. Kort förklarat kan sägas att deslorelin (ämnet) kraftigt minskar insöndringen av reproduktionshormonerna FSH och LH vilket i praktiken innebär att katten/hunden blir steril. När chippet är slut insöndras FSH och LH normalt igen och katten/hunden återfår sin fertilitet.

Suprelorin anses generellt ha väldigt få biverkningar och de som har rapporteras är milda sådana (de finns med i FASS). Rejält mycket mildare än de för medroxiprogesteron som p-pillren innehåller.

Studier gällande deslorerin har gjorts på hundar, hästar, katter, illrar och ett antal exotiska djurarter. Deslorerin används även i humanvård tex. i behandling mot prostatacancer och hos barn man vill försena puberteten.

Du kan läsa mer här:
http://www.acc-d.org/Suprelorin
http://www.stlzoo.org/downloads/DeslorelinRegistrationForm.htm

Det finns ganska mycket att läsa om man googlar på Suprelorin eller deslorerin.

Om kroppen försöker stöta bort chippet är det bara att plocka ut det, precis som vi skulle göra med tex. ett ID-chip. Lugnande, lokalbedövning och skära ut det.
 
Sv: Superloin kastreringschip

Så du tycker det är helt ok att implantera chip i katterna som sedan måste opereras ut om kroppen säger ifrån, bara för att dom ska vara fertila när det passar oss? Jag tycker det är att gå för långt. Jag låter inte en hona gå på p-piller i ett år heller, löper hon så starkt hela året om så får hon få några täta kullar och sedan kastreras på ett normalt sätt.

Vad kommer härnäst? Ett chip som gör att katten blir lugn och inte klättrar i gardiner eller klöser på tapeter? Eller ett chip som gör att katten inte kan gå mer än ett visst avstånd från huset? Nej, någonstans måste man dra gränsen och detta är för mig inte ok.
 
Senast ändrad:
Sv: Superloin kastreringschip

Och hur testat är detta på katt? Hur vet man att det kanske inte blir ännu värre biverkningar efter några år? Att man "sätter i" ett chip är enligt mig att operera in något, oavsett om det ligger direkt under huden eller djupare. Hur vet man att kroppen inte börjar stöta ut chippet om man "lämnar kvar" det? Jag tycker det verkar otroligt onödigt, att istället för att ta hjälp av p-piller om man nu är så illa tvungen, som verkar ca 1 vecka/piller, så ska man sätta in ett chip som verkar i upp till 1 år, som man sedan inte ens tar bort. "Utsöndrar ett ämne" låter ju inte heller så förtroendeingivande direkt, vad för ämne? Vad är det som skiljer det ämnet mot ämnet i p-piller? Varför ska man sätta in något alls som verkar så länge som ett år om man tänkt använda djuret i avel? Då är det väl bättre att ta de kullar man ska tidigt i kattens liv och sedan låta henne bli en glad kastrat, utan kemiska tillsatser.

Du chippar inte dina katter heller då? Samma ingrepp, samma risker för att kroppen ska stöta ut det. Dina är tatuerade antar jag? 1 piller/vecka är fortfarande riskfyllt, många är de katter som fått PYO och juvertumörer av p-piller. Jag har haft en kraftigt löpande hona, hon löpte i 12 dgr och tappade runt 1 kg. Uppehåll 1 v, sen nytt löp 12 dgr. Att låta henne gå utan nått läkemedel var inte ett alternativ, i brist på annat fick hon p-piller. Nu har jag en katt som inte går att hantera i vissa situationer. Och jag parar helst med ett års mellanrum, jag är inte mycket för att ta täta kullar om det inte är kris. Är detta chip ett bättre alternativ än p-piller, varför inte?
 
Sv: Superloin kastreringschip

Men än så länge är studier på katt inte myndighetsprövade när det gäller att registrera läkemedlet!
PL
 
Sv: Superloin kastreringschip

Det är inte samma sak, ett id-chip kontrollerar inte kattens beteende. Vi har helt klart olika syn på det hela, jag skulle kanske avstå helt ifrån att avla på en katt som inte går att hantera i vissa situationer och jag skulle hellre ta få täta kullar istället för att proppa i dom hormoner i ett års tid.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 868
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
653
Senast: Tilly_85
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 673
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag har funderat endel på det här med AI och liknande i världen. Hörde att det kommit ut ett valtal (?) från nån amerikansk politiker...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 871
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp