Superstel häst - vad gör jag?

T

tussa

Har en kallblodskorsning med otroligt stela och "träiga" muskler. De stora musklerna, på korset t.ex. ligger som ett stelt pansar över hästen. Självklart kan jag inte rida eller på annnat sätt arbeta henne, då hon är så stel. Hon har också problem vid verkning, då det är så jobbigt för henne att hålla upppe bakbenen.

Har försökt med massage, liniment, stretching m.m., men det är helt verkningslöst. Hon har fått akupunktur ett par gånger, och det har hjälpt - ett tag. Efter någon vecka har musklerna stelnat igen. Nu har jag börjat ge henne ett preparat jag fått från vår ET, med bla MSN och magnesium, som ska mjuka uppp musklerna. Märker tyvärr ingen skillnad.

När hon fick akupunktur senast kunde min ET komma åt de mindre musklerna under de stora, stela, och tyvärr menade hon att även det små musklerna var stela. Själv tror jag att hästen har problem även med lederna, hon vill inte gärna böja t.ex. frambenen när jag lyfter dem. Artros?

Detta är naturligtvis ett tråkigt problem. Hästen är 21 år och flyttade hit förra sommaren, då hennes ägare inte längre kunde ta hand om henne. När hon kom var hon väldigt sned i kroppen, men inte så stel som nu. Jag började mjuka upp henne och skritta i skogen så smått, och det gick rätt bra. Men efter ca ett halvår hände alltså detta.

Hur fort kan det gå? Kan en häst bli "gammal" i kroppen av att börja räta ut gamla snedheter? Vad mer kan jag göra? Hon går på lösdrift och rör sig rätt mycket (men sakta) i kuperade hagar. Behöver nya uppslag och höra om era erfarenheter!
Jag har flera andra gamla hästar (en på 31), men ingen av dem har sådana här problem.

Hoppas på er hjälp!
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

magnesium ska ju fungera som avslappnande för musklerna, nu ger du ju det visserligen, men kolla så det är rätt mängd.. har du kollat upp själva skelettet? jag vet inte, men det slog mig att om hon tex har ont i själva ryggraden så kan hon ju gå och spänna musklerna för att försöka slippa undan det onda... sen är det ju klart, om du rätar ut en snedhet som hon haft i flera år, så kommer ju kroppen "ställas om" det kan ju orsaka smärta...som kan orsaka spänningar.. kanske har hon för lite muskler där snedheten fanns, om du förstår vad jag menar? då måste ju andra muskler arbeta mer, och eftersom hon är äldre så kanske det är svårt att sätta nya muskler, eller bygga upp dom "dåliga"...

inte vet jag om svamlet hjälper, men jag her ju försökt iaf!
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

Min gamling på 31-år är inte lika stel som din dam verkar vara men jag märkte ändå att han stelnade till i våras. När jag väl uppmärksammade det gick kändes det som det gick fort utför.

Jag började ge honom Cosequin och märkte skillnad redan efter ett par dagar. Han vill fortfarande inte trava eller galoppera i hagen men nu rör han sig utan problem.

Det är dyrt med Cosequin men med den förändringen det gav var det värt det.

Lycka till!
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

Jag hade kört in hästen till klinik och gjort en ordentlig undersäkning där. Det kan finnas problem som ni hittar där som ligger som grund förn de stela musklerna.
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

FÅr hästen tillräckligt med selen? Köp tokosl på apoteket och ge 1 mått i veckan. Brist på det kan ge muskelproblem.
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

Någonting jag tänkte på, släpper inte spänningarna lite om hon blir ordentligt varm? Om du t.ex skulle jogga henne en längre stund och sedan stretcha henne ordentligt? Kanske till och med lägga på henne ett fleecetäcke direkt efter du slutat jogga så att hon håller sig varm även när du stretchar. Jag antar att du kommer få jogga henne ganska länge, men du kanske kan intervallträna henne lite? Jogga henne i 10 minuter, klättra lite, jogga lite till, gå i några minuter, sedan jogga ett lite längre pass till?

Lycka till med henne! :bow:
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

Ja, köra till klinik hade ju varit bra, men anledningen till attt denna häst flyttade till mig var att hon absolut inte gått att lasta på 15 år. Jag bor på ridavstånd från gamla ägaren.
jag vill inte börja bråka med henne om lastträning nu, efter alla dessa år.

Var får man tag i Cosequin?

Ang. att gamla snedheter ger fler problem när de börjar räta ut sig, så jo, det tror jag med. Har varit med om det förut, och den hästen fick jag ta bort efter två års rehabilitering. Så ni förstår säkert att jag är bekymrad nu...
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

Självklart kan jag inte rida eller på annnat sätt arbeta henne, då hon är så stel.

Varför kan du inte rida henne?

Jag tror hon bland annat har dålig cirkulation i muskler och hud, därför blir musklerna hårda.
För att få upp cirkulationen måste hon röra på sig.
Massage och akupunktur är ju kanon.
Glykosamin kan du ge om hon har problem med lederna.
Värme är också bra.
Linement ska inte vara kylande om du använder det och du ska inte stretcha utan att hon är uppvärmd.
Hur är hon i hovarna? Öm? Det kan också ge muskelspänningar.

Jag har en häst som haft Erlichias och jag får jobba mycket med honom för att hans muskler ska vara mjuka.
Han blir jättestel i hela kroppen av vila.
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

Ja, köra till klinik hade ju varit bra, men anledningen till attt denna häst flyttade till mig var att hon absolut inte gått att lasta på 15 år. Jag bor på ridavstånd från gamla ägaren.
jag vill inte börja bråka med henne om lastträning nu, efter alla dessa år.
QUOTE]

Allvarligt? Du har en häst som besväras av stela muskler vilket gör att hon inte kan motioneras och är jobbigt att verka henne? Är det inte bättre att ta fighten med lastningen för att förhoppningsvis kunna få en lösning på problemet?

En 21-årig häst är inte så stel i musklerna som du beskriver utan att det finns ett bakomliggande problem.

Jag tycker det är oansvarigt att inte koppla in veterinär. Hästen utsätts ju för onödig poblematik. Kan du inte under några omständigheter köra henne till klinik så ta ut en veterinär för att ta blodprov åtminstone.
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

Jogga är inget lätt projekt för henne. Hon släpar benen efter sig och står helst och vilar ena bakbenet (alltid samma).

Vimsan: Både jag och ET är överens om att lättare, "stretchande" ridning vore bra, men hon behöver bli lite smidigare innan man kan börja med det. I våras provade jag ändå att skritta henne lite off road i skogen, slalom mellan träden, svaga backar och lyfta lite på benen i riset. Jobbade också försiktigt från marken. Tyvärr blev hon inte bättre av detta. Detta var tidigare en häst som gillade att komma ut och jobba, men spänsten i hennes steg har helt försvunnit och hon drar sig sakta och motvilligt framåt. Jag har alltså känt denna hästen ett par år, hon har bott hos mig en period tidigare, och hon har verkligen förändrats tyvärr.
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

Vad får hästen att äta? Det är ofta såna här problem är foderrelaterade.

Om hästen får kraftfoder så ta bort ALLT foder som innehåller melass och spannmål och ge fibrer och fett istället. Är det fodret så brukar man kunna se skillnad inom någon/några veckor.
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

Atros kan ju vara en orsak, det är ju inte helt ovanligt bland de tunga raserna. Vid extrema fall kan hovslagaren känna pålagringar men annars är det bara röntgen som gäller...
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

Det går alltså inte att rida, eller lasta och åka till veterinär, verka och kratsa hovar är jobbigt. Hur mår hästen när den rör sig fritt i hage? Kan den inte röra sig fritt och ledigt i hage så den mår bra och ser lycklig ut skulle jag prata med ägaren om det inte kanske är dags att låta henne gå. Man måste till slut göra en bedömning om ni kanske gör henne en otjänst genom att bara hålla henne kvar trots att hennes lyckliga friska dagar kanske är förbi...:(
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

Det går alltså inte att rida, eller lasta och åka till veterinär, verka och kratsa hovar är jobbigt. Hur mår hästen när den rör sig fritt i hage? Kan den inte röra sig fritt och ledigt i hage så den mår bra och ser lycklig ut skulle jag prata med ägaren om det inte kanske är dags att låta henne gå. Man måste till slut göra en bedömning om ni kanske gör henne en otjänst genom att bara hålla henne kvar trots att hennes lyckliga friska dagar kanske är förbi...:(

Håller fullständigt med dig !!!

Samt kan man inte åka till en VETRINÄR så ser man till att VETRINÄREN kommer till MIG:devil:

Sen är jag fruktansvärd förundrad över de råd du fått i tråden angående mat och jogga osv :eek:

Först söker man VETRINÄR inte Equaterapefter , massörer osv och vad jag förstått så ska de INTE behandla om hästen inte har en diagnos för dom ska inte sitta och behandla och ställa egendiagnoser .

Detta är att låta sin häst lida för att man själv är livrädd för att ta tag i problemet vad en Vet skulle säga om pållen !

Snacka om att stoppa huvet i sanden och hoppas problemet går över :confused:

Och sen kallar man sig djurvän !

Mia
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

Oj, den här tråden har visst utvecklats lite under tiden jag varit på jobbet...
Alltså, hästen rör sig fritt i hagen, kommer galopperande när man ropar och så. Det är inte en häst som lider i det dagliga.

Och när det gäller veterinär, jag har god och tät kontakt med distriktarna och de var här senast för ca en månad sedan och kollade hästen. Men de säger som de brukar, att hästen börjar bli gammal och lite krämpor får man räkna med. allmänna blodprov vill de inte ta, de menar att det så sällan ger något. Istället har de sagt mig att jag ska vara medveten om att hästar kan bli "gamla" snabbt osv. Men de tyckte hon var relativt fräsch och hon ser ju pigg ut och så.

Jag tror allltså inte att hästen har det svårt i den dagliga lunken. När hon verkas får hovis låta henne sätta ner bakhovarna och vila ibland, så mycket värre är det inte. Men jag vill inte belasta eller rida en häst som är stel, och därför söker jag tips och råd för att få henne något mindre "träig" (som detta med Cosequin t.ex.). Målet är att få henne försiktigt ridbar för att se om det gagnar henne.

Annars är jag självklart medveten om att det bästa är att ta bort en häst som inte mår bra. Och eftersom det verkar bli mer och mer med den här hästen, så kommer jag inte attt satsa alltför mycket på behandlingar, lastträning för att tvinga henne till klinik etc.

kanske förklarade jag situationen dåligt, men jag hoppas ni förstår att jag gör vad jag kan. INTE huvudet i sanden, rädd för att ta ut veterinär, har hästar som plågas eller liknande.

Har tidigare provat vanlig glucosamin, gurkmeja, biosynov complex (eller vad det heter), men jag vill ha fler tips på sådant som kan mjuka upp stela leder och muskler!
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

Jogga är inget lätt projekt för henne. Hon släpar benen efter sig och står helst och vilar ena bakbenet (alltid samma).
Vimsan: Både jag och ET är överens om att lättare, "stretchande" ridning vore bra, men hon behöver bli lite smidigare innan man kan börja med det. I våras provade jag ändå att skritta henne lite off road i skogen, slalom mellan träden, svaga backar och lyfta lite på benen i riset. Jobbade också försiktigt från marken. Tyvärr blev hon inte bättre av detta. Detta var tidigare en häst som gillade att komma ut och jobba, men spänsten i hennes steg har helt försvunnit och hon drar sig sakta och motvilligt framåt. Jag har alltså känt denna hästen ett par år, hon har bott hos mig en period tidigare, och hon har verkligen förändrats tyvärr.



Alltså, hästen rör sig fritt i hagen, kommer galopperande när man ropar och så. Det är inte en häst som lider i det dagliga.



Jag tror allltså inte att hästen har det svårt i den dagliga lunken. När hon verkas får hovis låta henne sätta ner bakhovarna och vila ibland, så mycket värre är det inte. Men jag vill inte belasta eller rida en häst som är stel, och därför söker jag tips och råd för att få henne något mindre "träig" (som detta med Cosequin t.ex.). Målet är att få henne försiktigt ridbar för att se om det gagnar henne.

Annars är jag självklart medveten om att det bästa är att ta bort en häst som inte mår bra. Och eftersom det verkar bli mer och mer med den här hästen, så kommer jag inte attt satsa alltför mycket på behandlingar, lastträning för att tvinga henne till klinik etc.

kanske förklarade jag situationen dåligt, men jag hoppas ni förstår att jag gör vad jag kan. INTE huvudet i sanden, rädd för att ta ut veterinär, har hästar som plågas eller liknande.

-----------------------------------------------------------
Förlåt men tycker att du säger emot dig själv i dessa inlägg ?

En häst som står och vilar jämnt på samma bakben tyder på smärt samma sak att den börjar gå långsamt , när den fått så ont i sina ben och avlastar dessa så sprider sig den smärta ut i musklerna !!!

Som då blir spända och börjar göra ont . Då hjälper inte en massör eller ET .

Du har ingen aning om hur hästen ser ut i sina ben med pålagringar osv därav är det klinik som gäller .

Går det inte att ge henne lugnande innan avfärd till klinik ? Och känner man att detta är för jobbigt så kanske det är dags att pålle får gå vidare till Trappalanda ?

Har en Vetrinär överhuvudtaget känt på hästen ben osv ?

Mia
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

Jag måste nog hålla med dig där, tycker också TS talar mot sig själv. Personligen hade jag nog skickat en såpass dålig häst vidare till Trapalanda, iom att den inte kan lastas o köras till klinik. Tycker att det är varje djurägares skyldighet att se till att djuren inte lider.
En häst som är så stel att den släpar fötterna efter sig, knappt går att kratsa hovarna på o svår att verka tycker jag är lite åt djurplågeri hållet. Befria hästen från lidande, den har uppenbarligen ont.
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

Jag har bestämt mig för att ge denna hästen någon månad för att se om musklerna mjukas upp något av pågående behandlling med magnesium, MSN m.m. Annars är det dags att ta bort henne, det vet jag och det är jag förberedd på.

MEN som jag skrev i sista inlägget, hästen är glad och intresserad av sin omvärld, galopperar frivilligt i hagen, det är INTE problem att kratsa hovar (men hon är stel när man kollar rörligheten i frambenen t.ex.).

Mina formuleringar om att hästen släpar sig fram osv är mer bildliga än bokstavliga. Som JAg upplever henne, i jämförelse med tidigare. Hennes steg har blivit mer markbundet, men hon ser fortfarande pigg och kraftfull ut när hon rör sig.

Det är ju det som gör det så svårt! För en utomstående (även veterinären och den gamle ägaren) är detta en frisk, pigg häst med många år kvar. Men jag kan alltså se förändringar till det sämre på många, små sätt. Jag är väldigt upppmärksam på hur hon rör sig, känner igenom hennes muskler varje dag osv. Därför märker jag ju förändringarna innan de syns sas.

Jag hade hoppats på lite stöttning och goda råd här, men det känns tyvärr mer som att jag hängs ut som en dålig hästägare med en lidande häst som ligger i hagen och knappt kan resa sig men som jag förvägrar att dö. Så är det inte!

Jag kommer attt lämna denna tråden nu, känner inte att det ger mig något jag inte redan vet. Och för att ni ska slipppa oroa er, har hästen inte blivit bättre inom en månad så är det trapalanda som gäller.
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

Men det är ju det som är det svåra att få hjälp på internet...

Om det är bara du som ser och känner av förändringarna och vet. tycker att hon är ok kan jag ju förstå att de säger åt dig att det är normalt att äldre hästar kan bli litet nästan omärkligt stelare märks bara för den som känner hästen väl och inte för veterinär...

Lider den inte utan är pigg och glad och rör sig obehindrat i hage osv. Så är det kanske mer ett problem för dig och inte hästen. Att foderstaten är ok att hon får selen om hon behöver det utgår jag ifrån.

Back on track täcke eller b.o.t padar som du specialsyr för att passa länd och kors kan ju vara ett försök värt...
 
Sv: Superstel häst - vad gör jag?

Jag är lessen att jag gjort dig lessen ,men det är många gånger som ägare låter sina hästa gå halta (dubbelsidigt ) vilket inte syns och hela pålles beteende måste vägas in .

Hästar har en överlevnadsinstikt och vill vara matte tillags .
Ge du pålle1 månad och prova de tillskott -Back on track råd du fått och ta vidare beslut sen .

Så hoppas jag att du skriver sen i Tråden hur det gått för er .

Och jag hoppas du tar emot en Stor Kram från mig ?
Ta hand om er Mia .
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 127
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 675
Senast: Freazer
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
23 756
Senast: MayGrace
·
Hästvård Min häst är sjutton år gammal och har i höst börjat bli väldigt stel. Jag funderar nu på vad som på bästa sätt kan göra honom mjukare i...
2
Svar
21
· Visningar
3 494
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp