Bukefalos 28 år!

Sur ponny jagar bebisponny

kolblakkur

Trådstartare
Köpte en ny ponny i söndags, en ettåring som skulle gå med mina två sjuåriga valacker. Släppte in honom i hagen direkt eftersom jag aldrig varit med om att shettisar bråkar och håller på vid ihopsläpp, de har alltid verkar fatta tycke för varandra direkt och fattar rangordningen ganska omgående.

Nu är det torsdag och min ene valack hatar fortfarande min ettåring. Han gör utfall, jagar honom osv. Någon gång ibland har de klarat av att sova bredvid varandra, men annars är ettåringen väldigt rädd för honom. Han håller dessutom ettåringen och den andre valacken isär, trots att de redan är bra vänner. Antar att han ser ettåringen som ett hot mot hans "flock".

Nu går surskånken ensam i en hage jämte den snälle och ettåringen. Tanken är att på lördag släppa ihop dem i en STOR hage med lite gräs i, samt andra hästar i hagen bredvid som kan distrahera lite eftersom de aldrig gått bredvid varandra tidigare.

Borde jag släppa ihop endast ettåringen och surskånken eller alla tre i den nya hagen? Hur hade ni gjort? Några tips?
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

Jag hade haft is i magen och avvaktat. Det brukar ta minst en vecka, ofta två innan flocken gruppar ihop sig. Jag tror att den äldre talar om för den yngre att denna bara är en liten skit och att den ska veta sin plats.
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

Tror som Görel, ha is i magen och låt det vara. Det kommer förmodligen gå över och den sure tycker nog att den lille behöver läxas upp lite. Och vem vet, han kanske behöver det?
De unga hästar som jag haft som behandlats så av flocken har även som vuxna behövt ett tydligt ledarskap av människan för att fungera som bäst.
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

Bebisen kommer från en stor flock med andra hingstar och är otroligt mild och timid och den snällaste ettåringen jag haft. Surskånken är den suraste shettisen jag mött och ägt ;) Han backar inte trots att ett pissmärr i halvblodsstorlek säger ifrån...
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

Min milda och timida åring som jag släppte ihop med flock bestående av mamma, storasyster och några hästar till blev jagad av flera hästar den första dryga veckan. Hon hade då vart borta från mamma i tio månader, de andra hästarna hade hon aldrig träffat tidigare. Hon gjorde ingenting som gjorde de andra hästarna arga mer än att hon närmade sig maten. Det tog dryga veckan innan det blev lugnt omkring henne.
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

Vi gjorde så att vi släppte ihop den nya med den som var taskig. Han lät inte den nya få en chans och brydde sig heller inte om att kolla vem den nya var. Den nya skulle bara bort från hans flock, punkt slut (en flock som bestod av den taskiga och en häst till). När vi då släppte ihop den taskiga med den nya fick de chansen att lära känna varandra (eftersom det inte längre fanns någon flock att skydda för den taskiga). Det var inga problem alls plötsligt och efter en vecka kunde vi släppa ihop alla tre utan några som helst problem :)
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

Jag vågar inte riktigt ha is i magen eftersom ettåringen blev trängd och kröp under tråden istället för att möta sin plågoande.
Har valt att låta dem gå isär i minst en vecka till innan jag testar att släppa ihop dem igen. Idag stod surskånken och bebis och pratade lite över stängslet, hur lugnt som helst. Så förhoppningsvis går nästa ihopsläpp bättre :)
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

Hej!

Hur går det om det bara är surisen och åringen i hagen då? Tänkte om surisen inte behöver "skydda" sin kompis kanske den är snällare?

Jag hade inte heller chansat, troligtvis kan de bli vänner även över staketet.

/Lavinia
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

Jag vågar inte riktigt ha is i magen eftersom ettåringen blev trängd och kröp under tråden istället för att möta sin plågoande.
Har valt att låta dem gå isär i minst en vecka till innan jag testar att släppa ihop dem igen. Idag stod surskånken och bebis och pratade lite över stängslet, hur lugnt som helst. Så förhoppningsvis går nästa ihopsläpp bättre :)
Nej, jag tror inte heller på varianten "göra upp". Det testade vi i samband med ihopsläpp i en Isis-flock. Nykomligen blev inte insläppt i flocken under det halvår han gick ihop med dem. Han höll sig med fåren istället eftersom han alltid blev bortskuffad av hästarna.

Nästa flock tog vi in honom ensam med den tuffaste (taskiga) i flocken. Efter några dagar kunde flocken släppas in och det blev en hel flock utan tjafs. Ska väl tillägga att innan vi släppte ihop den taskiga med nykomlingen så har de gått i hage brevid varandra några dagar och stått i box brevid varandra på natten (för att de ska kunna kolla läget liksom).
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

Jag har inte testat det, men funderar på att göra det nästa vecka. Då har de gått bredvid varandra i en hage i cirka 1,5 vecka. De har boxarna bredvid varandra också, så eventuellt så hälsar de på varandra även när de står inne över natten.
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

Tre hästar är som tre barn det är som gjort för att en av de etablerade hästarna ska vakta sin gamla kompis mot nykomlingen.

Sätt ihop den jagande hästen tillsammans med åringen och låt den andra vuxna hästen stå på stall, alltså utom syn och hörhåll. Jag skulle tro att den gamla kompisen måste vaktas även om han inte är i samma hage som de båda andra.

Låt de båda sjuåringarna växla mellan att stå inne och vara med åringen växla gärna hagarna också om dom inte är för små. Gör så ett bra tag innan du låter den icke jagande stå i hagen bredvid den jagande och åringen.

Har haft samma problem flera gånger och en gång var det en mkt undergiven häst som jagades. Alla dom tre hästarna blev dock en mkt bra flock där dom lekte och kliade varandra mkt. Man ska undvika skador och sprängda staket om man kan.
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

Det är inte helt normalt att vuxna hästar ger sig på en föltuggande liten. Ston med föl som inte är deras egna- ja.
Risken är att den lille blir lika när den haft dåligt föredöme. Vi skapar problem löpande i generationer på så vis. Mobbad= mobbare.

Håll dem som nu en längre tid- till betet o den vuxna kommer nog att beskydda den lilla som då kanske blivit som hans egen.

Som du skriver skiter den ens i stonas tillsägelser-inget hästvett. Dålig uppfostran.
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

Hans föredöme är snarare den snälle shettisen som han är som ett plåster på och även delar box med ;)

Den sure har gått med shettisar på lösdrift fram till 1,5 års ålder. Sedan gick han med storhästar i 1,5 år och sedan kom han till mig. Tror helt klart att det har varit en knasig storhäst som lärt honom detta, det känns inte typiskt för rasen.
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

Nu har det gått tio dagar och fortfarande inga direkta framsteg. De kan sova bredvid varandra tex, men den sure jagar fortfarande bebis en del :( Nu har den snälla börjat gå mellan och försvara bebisen, men vetetusan om det hjälper. Ny, större hage med andra (för dem nya) hästar bredvid.
Den sure har aldrig betett sig såhär innan, han kan gå med de mest dominanta just för att han inte bryr sig ifall andra hästar är "irriterade" på honom. Men denna ettåring triggar honom :(
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

Shettis valacken jag hade gjorde lika dant när jag skaffade min åring. Tyvärr så efter en månad var han fortfarande lika elak så slutade med att jag fick sälja honom då det inte funkade i flocken :(.
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

Här säljs inga hästar, det vore absolut sista utvägen. Tack och lov går det mycket bättre nu :)
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

Kan du inte släppa ihop elakingen med "de nya" o se till att den lille o snälle får bonda o bli oskiljaktiga?
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

Den lille och den snälle ÄR oskiljaktiga :D De hänger i stort sett alltid ihop. Bebis är som ett plåster på den snälle. Men det har blivit mycket bättre som sagt, bebis är ingen hackkyckling längre :)
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

Unga hastar som slapps in bland aldre brukar ha det tufft fran borjan, men i regel lugnar det ner sig. Det ar en av orsakerna till att jag vantar och later unga hastqar fa ga med jamnariga tills det vuxit pa sig.

Ofta vill de aldre hastarna satta unga pa plats, och det ordentligt. Ju yngre de ar desto mer jobbigt kan det bli for dem.

Slussade ihop min 4 aring i hostas, de forsta som hande var att han blev jagad ur hagen t om av var gammelman. Det tog ett tag, men sedan lugande det sig aven om han fortfarande far sig sina smallar.

Nu ar han en ratt hograngad hast, sa med lite tid kommer han ta sin ratta position i flocken.
 
Sv: Sur ponny jagar bebisponny

När det är fullkomligt onaturligt att en unghäst som ej vunnit över ledarhingsten släpps ihop med en ny flock, så har man skyldigheten att göra det på bästa sätt.
I en naturlig flock skyddas o fostras unghästarna

annars skapar vi nya mobbare som mobbats som unga.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 640
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 039
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 259
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp