Bukefalos 28 år!

Sur ponny??

Joyride

Trådstartare
Jag har fått hem en ponny som jag ska rida till. Det jag vet är att den kommer i från Danmark 8 år, sto, gick bra att rida i början men en dag så stegrade hon och är sur. Var ej om hon varit sur från början.
Jag känner att problemet ej är ridning så hon är lite sur att borsta och så skulle jag longera häromdagen, lät henne springa av sig innan jag ville att hon skulle skritta runt mig vilket hon inte ville, utan stod framför mig och var lite hotfull, fick hålla bort hennes huvud så att jag kunde flytta undan backen, efter ett tag fick jag henne att skritta runt mig.
Det käns nestan som om hon är rädd för mig, det är svårt att ta på vad det är, känner att jag vill inte rida fören hon är bättre från marken.
Några tips vad jag ska/kan göra med henne? :confused:
 
jobba henne lite från marken med att hon kommer til dig.
karnsje hon rätt å slätt är trött på livet eller det hon är med på?
forsök fixa nått roligt åt henne så hon blir glad
 
...är det inte lite dumt att ta emot en häst på tillridning om du inte har tillräckligt med kunskap?

det kan vara så att hon har ont någonstans, särskilt om problemen uppkom plötsligt.

det kan även vara så att hon inte förstår vad du vill. var tydlig och gör övningar som motiverar och uppmuntrar, samtidigt som du sätter tydliga gränser för vad du accepterar och inte.
 
Jag har kunskap men vill andsas åsikter om detta. Då hon kommer i från Danmark och ej har varit i sverige så länge så vet ju ingen vad hon gjort. Visst hon kan ha ont någon stans, men hon är väldigt fin och stark(väl musklad) Jag försöker ju hitta varför hon är som hon är.
 
även om hon ser bra ut så kan hon ha ont invärtes, tex. njurarna.

frågeställningen är dock omöjlig att svara på eftersom ingen här mer än du har sett henne.
 
Hurdan är hon i hagen?lederasto eller lägs i rang? hur better hon sig mot andra hästar.
När hon vänder sig mot dig och även förösker stegra sig,finns flera anledningar,som tex:
- hon är osäker på dig,hon testar dig,en häst som ska visa att den är ledare mot en annan stegrar sig,ett sätt att föröska ta övertaget.
-Hon fattar faktiskt inte ett skit va du menar-och förstår hon inte så tycker hon att du är urdålig som ledare...
-Hon har ont någonstanns.

Ja sedan tusen olika saker till,men hon kanske aldrig har blivit longerad?

Jag gör alltid så inna jag longerar ,att jag tar en promenda med den "nya" ponnyn/hästen,säger skritt när det är skritt,halt när det är halt (vi stannar),och trav när jag travar den.Så håller jag på med tills den förstår,en den riktigt duktig får den klapp på halsen och ordet bra.
Är den sen och inte riktigt förstår,kanske den får ett bra om den till sist ändå förstår.
Fattar den inte/trillskas säger jag inget utan bara börjar om tills det sitter,detta kan ta en två dar innan jag börjar longerar.
Inna longerinmgs dax tar jag en promenda först,upprepar allt.tar sedan och longerar,skritt trav,halt osv.ej galopp i början.redan där brukar de flesta vända sig och titta in på mig. och då är frågan,Hur står du i longeringen? står du strax bakom ponnyn? står du korrekt,då hinner du korrigerar hästen innan den hinner vända sig (oftast iaf).
Fungerar inte detta,tar jag medhjälpare på utsifdan som går där med en lina,tills hästen fattar att den ska stå rakt och stilla.
Jag har bara haft medhjälpare en gång och det till en shettis hingst.. hihi han va verkligen envis,men det gick efter bara ett pass!
Men som sagt,lite tips är detta då,men jag skulle tro att du kan dem oxå,de är nog rätt vanliga de jag kör med skulle jag tro.Sedan är det ju hur länge man lägger ned på varje sak.
Hur är hon i tömkörning?Kankse du kan gå den vägen-tömkörningen sedan longering-sedan ridning.ibland får man gå lite olika vägar.
:idea:Lycka till iaf!!! ;)
 
Hej och hå. I dag skulle jag rida den sura ponnyn, vilket hon inte axepterade alls. Det räckte med att jag satt i foten och la tyngden i sadeln så började hon slå med svansen och se jätte sur ut, var dock "trevligare" på höger sida.
Hon är mycket bättre på marken och hon är inte alls lika sur, går bra att longeta och värkar tycka det är kul att göra något.
Jag börjar tro att hon har ont eller att hon inte är riden något speciellt :confused:
Det är synd för hon är annars en snygg trevlig ponny.
 
Varje gång man umgås med en häst så utgör man tillsammans en mindre flock. Och en häst behöver alltid en egen plats i en flock. Annars fungerar inte samarbetet som det ska och det kan innebära problem som kan vara livshotande för alla individer i flocken.

Till att börja med måste ni lära känna varandra. Visst kan det kännas som att man känner varandra när man hållt ihop ett tag men man måste ta sig in i hästens person.
Era platser i flocken måste redas ut. Just nu är det förmodligen så att ni inte förstr varandra ordentligt och detta oroar självklart hästen som inte kan lita på dig till 100%. Och litar inte hästen på människan så kan den heller inte följa människan som sin ledare.

Så, ni måste ta er tid att känna efter den andra individen helt enkelt. Lär dig hennes sätt att tänka, så kommer du att lära dig vad du ska göra för att hon ska reagera så som du vill. Sen kan du inte kräva att hästen gör som du säger åt den.
Respekt och trygghet är något du måste visa den för att få tillbaka. Du ska inte beordra den at lyda, bara be den att följa.
Ta er tid att "prata". Fråga och lär dig.
Ni kommer att utgöra en flock och arbeta tillsammans, och i ett samarbete är ömsesidig respekt och komunikation det allra viktigaste.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 314
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 449
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 624
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp