Status
Stängd för vidare inlägg.
V

Vaccan

Vad gör man? Soc?
En person i periferin i min närhet slår sina barn med skärp!
Jag inte bara misstänker detta utan hon har själv berättat det för X antal personer under rubriken "Fan vad mina barn är jobbiga".
De lever om, tillåts göra vad de vill (båda under 6 år) och skriker och förstör hemma, slänger kaffekopparna (fulla) i väggen på morgnarna, de måste vara två för att hämta och lämna på dagis för den ena måste köra bil och den andra måste hindra barnen från att slå och störa den som kör.
Barnen sitter inte fastspända.
Ofta på morgnarna så sitter hon och berättar om hur jobbigt det vart på morgonen med barnen, att de gjort si och så... cyklat i rabatten, rivit ur allt i skafferiet på golvet... och hon "blir så ARG, och jag kommer efter med skärpet, men han *den äldste* börjar bli så stor att han knuffar bort mej" :crazy:

Totalt misslyckat, men samtidigt så vet jag att de inte är något fel på deras beteende på dagis (vet en tjej som har barn i samma grupp som den yngsta) där sköter de sej så fint.. men inte hemma.
Så det är ju inte svårt att se vart problemet ligger, eller hos vilka rättare sagt. Annars kan man ju kanske tro att barnen har någon form av störning men de beter sej som vanliga barn på dagis, för att där finns det gränser och de vet vad som är tillåtet och inte.

Ringer man soc. i sådana här fall? Det är ju SYND om barnen, och man får faktiskt inte slå barn i Sverige.
Och den äldsta har som sagt blivit fysiskt våldsam mot sin mamma vid 5½ års ålder... kul barn han kommer bli när han både är längre och starkare *inte*.
 
Sv: *sur*

Herregud! Ring soc imorgonbitti, snälla :eek:
Det låter som ett solklart fall för sociala myndigheterna.
 
Sv: *sur*

Jo, det har ju gått lösa rykten ett tag, men jag tar inte rykten på allvar och har inte velat göra någonting utifrån det jag endast hört från andra.
Förens jag fick höra det själv :crazy: Det går liksom inte in att man inte får slå barn i Sverige, det fastnar inte i skallen på henne.
 
Sv: *sur*

Ring soc, men tänk på att om du vill vara anonym så får du inte presentera dig i telefon. Förskolan har ju också anmälningsplikt, vet inte de om det du vet?
 
Sv: *sur*

Snälla ring soc så att det får ett slut innan det går riktigt illa för barnen! Vilken hemsk situation. Och stackars barn! Ring! Nu! Du kan ju vara anonym!
 
Senast ändrad:
Sv: *sur*

Jag tror inte att det spelar nagon roll for denna mamman att man enligt den svenska lagen inte far sla sina barn. Hon ar desperat efter hjalp att reda ut situationen. Det ar ren okunnighet och desperation som gor att hon "kommer med skarpet".
Om det gar att prata med henne sa foresla familjeradgivning, dar de kan lara sej hur man uppfostrar barn och ta itu med olika situationer som kan dyka upp under ett barns uppvaxt.

Jag tycker synd om barnen, men jag tycker lika synd om mamman som tydligen ar helt desperat efter lugn och ro hemma. Jag tror verkligen inte att hon vill ha en person med sej for att hamta barnen pa dagis, sa hon kan kora bilen hem. Hon ar uppenbarligen totalt okunnig och behover utbildning.

Vart ar pappan i allt detta?? Slar han ocksa barnen med skarp?
 
Sv: *sur*

Ring soc, blir så ledsen när jag hör sådant!
 
Sv: *sur*

Nej, jag hade inte heller gjort något utifrån lösa rykten. Men har du hört från henne själv tycker jag det är dags att göra något. Man FÅR bara inte slå barn!
 
Sv: *sur*

lingonben skrev:
Nej, jag hade inte heller gjort något utifrån lösa rykten. Men har du hört från henne själv tycker jag det är dags att göra något. Man FÅR bara inte slå barn!

Jag tycker att det även utifrån lösa rykten kan vara befogat att anmäla. Hör man från flera håll samma sak och känner att det kan ligga något i det - ring! Ring hellre en gång för mycket, det som händer är att soc kontaktar familjen. Är allt ok så är det ju bra, är allt inte ok så kan du ha hjälpt ett barn från missförhållanden.
 
Sv: *sur*

Vänta inte längre. Anmäl! Tänk på barnens framtid.

Du kan som sagts tidigar här vara anonym. Du kan också posta ett anonymt brev till soc om du inte vill ringa.
 
Sv: *sur*

Jag tycker att det är fel att utifrån lösa rykten anmäla en mamma till soc för barnmisshandel. ÄR så trött på "Svenssons" som vill göra sin samhällsplikt och anmäler folk stup i kvarten. Far ett barn illa så ska det givetvis anmälas, men inte på rykten bara. Att bli anmälda till socialen är nog det värsta en mamma kan råka ut för och ännu värre är det om man itne missköter sina barn alls. Har mamman däremot sagt rakt ut att "jag slår mina barn med ett skärp när de inte lyder" då är det dags att anmäla.
SLÅR hon sina banr med ett skärp så är det ett solklart fall av barnmisshandel ( ännu en gång hyar det då bevisats att det inte hjälper att slå sina barn för att få de att lyda- de lyder ju itne i alla fall!).
 
Sv: *sur*

Jag tycker att du har fel. Ja, jag blir faktiskt väldigt ledsen när jag läser ditt omogna inlägg. Hur barnen som far illa annars hittas? Är du så enfaldig att du tror att ALLA föräldrar som misshandlar sina barn berättar om det?

Om en förälder som blir anmäld har rent samvete så är det säkert obehagligt för stunden, men h*n kan då med tacksamhet tänka på att det finns människor som bryr sig om andra barns välbefinnande. Så kul är det inte att ringa soc och "skvallra".

I de flesta fall leder det ändå bara till ett samtal med soc, och möjligen polisen.

Jag får en känsla av att du inte vet vad du talar om. Vet du hur många barn som far illa på olika sätt? Barnens välbefinnande måste komma före de vuxnas.

Eller har du blivit drabbad????
 
Sv: *sur*

Är det inte bättre att göra en anmälan på falska grunder UTIFALL pga rykten,
Än att inte göra någon anmälan alls - och ett barn far illa?

Jag själv skulle anmäla - jag blev misshandlad av min pappa hemma i över 10 år. Men ingen gjorde något trotts att det var så uppenbart.
Bara för att de inte hade mer bevis än just rykten och blåmärken.
Det är vuxnas ansvar att skydda barnen i samhället.

Jag är glad att jag inte är barn längre, för det är ta mig fan ingen som gör något.
 
Sv: *sur*

Tycker nog att man ska tänka längre än sin näsa räcker och helt enkelt ta reda på hur det står till mellan barnen och mamman. Fråga henne om hon gör det, om man itne kan fråga henne rakt ut så kan man ju se om hon försäger sig när man pratar om det. Dessutom borde dagiset ha reagerat om barnen har märken av ett skärp!!
 
Sv: *sur*

Ring socialen omgående, helst igår!!!

Inga barn 8eller vuxna9 skall behöva leva under sådana omständigheter!!!
 
Sv: *sur*

Enya skrev:
Dessutom borde dagiset ha reagerat om barnen har märken av ett skärp!!

Är det äldre förskolebarn/skolbarn så är det inte alls säkert att man som personal får någon chans att se några märken på barnens kroppar. Man synar inte barnen utan kläder varje dag direkt....

Barn som blir misshandlade av sina föräldrar eller lever i en miljö som kanske är mindre bra (ex missbrukande föräldrar) talar sällan öppet om sina problem i skolan eftersom barnen i princip alltid håller sina föräldrar högst av alla vuxna och ofta förstår att de vuxna kan "drabbas" om barnen säger något om vad som har hänt. Sedan kan man ju som personal ibland förstå att något är fel och då har man som sagt anmälningsplikt till soc.
 
Sv: *sur*

Hejsan,

Har du ringt ännu??

Du kan också ringa polisen anonymt om det känns lättare....

Hoppas du gjort något.....

Vänliga hälsningar Åsa
 
Sv: *sur*

Nej, barn som har problem hemma pratar inte om sin situation. Men de visar den.Ett barn som mishandlas reagerar på något sätt. Ett barn som får stryk reagerar säkert om du höjer handen mot dem, de är kanske blyga eller tvärtom väldigt agressiva själv. På något vis visar de att det finns problem.
 
Sv: *sur*

Så du menar att ett blygt barn alltid är misshandlat hemma eller ett aggressivit barn? Jag är ledsen men så enkelt är det inte... Nu har mamman uttalat sig om att hon brukade slå sina barn, överhuvudtaget låter det hela inte som en riktigt frisk familj och skulle nog behöva stöd och hjälp även om det inte är barnmisshandel på "riktigt". Att anmäla till soc betyder inte att de hämtarna barnen omgående, däremot är de skyldiga att göra en utredning och det kanske hela familjen har något att vinna på. Det finns stöd och hjälp att få om man vet var man ska hitta den och hur men det är inte så lätt alla gånger.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 886
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 868
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp