Surfa via 3G

gylle

Trådstartare
Någon som har provat att surfa via 3G nätet med mobilen som modem? Hittade denna variant via 3 för fast pris 299:-/mån sitter ju här ute i obygden med snigelmodem och skyhöga telekostnader så att ha fri tillgång till internet för 299:-/mån är ju ett stort fynd, men hur bra funkar det ? Dessutom ligger vi egentligen enligt deras täckningskartor mitt emellan täckningsområdena men efter att ha provat videosamtal via två 3G telefoner (iofs telia men 3G täckningen skall väl vara samma oavsett operatör) och det funkade så antar jag att vi får napp på någon av masterna ändå. Så är det något att satsa på ? Är som sagt dösugen att få ner kostnaden men kravet är ju att det funkar minst lika bra som snigelmodemet (bättre hade ju inte gjort ont heller). Men då man låser sig för 18månader så vore det bra att ha någon koll om det är något att ha först.
 
Sv: Surfa via 3G

mjo deras 3g-lösning vekrar vara en bra idée, fråga om du kan få hem det på prov i ett par dagar för att se om du har täckning dock...

är ju dock max typ 308 kbps, det är iofs typ 6-7 ggr snabbare än modem....
 
Sv: Surfa via 3G

384 kbps, vilket gör att man optimalt kan tanka hem 124 GB och efter som en nätkollega kontaktat 3 så bekräftar de att de inte har något tak, utan det är bara att surfa på...
 
Sv: Surfa via 3G

Problemet att få hem det på prov några dagar är ju att jag måste köpa mobil till det också, de som hade 3G mobil här har sina låsta till Telia så det går inte heller att låna deras och prova.
Men som sagt videosamtal skall ju inte funka utan 3G täckning och det funkar här borde ju betydda att vi trots allt har täckning här eller ?
Ser verkligen fram emot om man både kan få en snabbare uppkoplling och dessutom billigare är så nällad att gå rakt in och beställa det direkt för att komma igång så snabbt som möjligt. Har suttit och läst villkoren själva det vanliga ab har en uppsägning på 3 mån och data biten 1 mån och just nu har de en drive att de bjuder på 3 mån ab och dessutom 500:- att köpa tillval för vilket gör att om man köper och det mot förmodan inte funkar så är det enda man får sitta och betala för mobilen i 18mån och den har man ju kvar och kan sälja (i så fall oanvänd) när bindningstiden är slut. Så det blir nog en chansning ........
 
Sv: Surfa via 3G

Njae... Täckningen är inte densamma oberende av vilken operatör man har. Täckningskartor skall man ta med en rejäl skopa salt. De bygger inte på mätningar, utan på beräkningar.

Försök få tag på någon som har ett 3-abonnemang...
 
Sv: Surfa via 3G

Som jag fattat det så skulle 3G nätet vara samma oavsett operatör (tittar man på deras olika kartor för områdena häromkring så är de likadana) att det vanliga GSM nätet inte är samma vet jag då vi även i detta ligger i en klydd zon.
Tyvärr finns det inte en enda jag känner som har 3 så det är inte så lätt att låna och testa.
 
Sv: Surfa via 3G

funkar hyffsat... inte direkt som bredband men ändå bättre än ingenting men se dock till att du har 3G mottagning!
 
Sv: Surfa via 3G

Finns instickkort till bärbara som gör att man inte behöver använda sin mobil till 3G utan det fixar kortet (Typ en tele´fon för enbart surfning på 3G nät)
 
Sv: Surfa via 3G

Vist om man vill surfa med bärbar... Jag skall ha min till min stationära dator för att inga andra alternativ finns tillgängliga där vi bor (förutom snigelmodem då). Dessutom är det dyrare med kortet än med att använda telefonen.
 
Sv: Surfa via 3G

Bra att veta om inte 3s funkar men det billigaste alternativet är just att använda 3s mobil som modem (de är de enda som har fri tillgång till data för fast pris) och deras pccard ab är dyrare än telefonvarianten (och har dessutom begränsn till 1GB vilket inte telefonvarianten har). Tyvärr har ingen av de andra något motsvarande. Är ju enkelt att plugga in mobilen i usb porten (har dessutom en usbhub uppe på skrivbordet). Dessutom är den telefonen jag iså fall skall välja dels så att den drivs av strömmen i datorn via usb (och laddas) och dels kan du ringa/ta emot samtal via GSM nätet samtidigt som den är uppkopplad på 3G nätet.
 
Sv: Surfa via 3G

Så nu har vi testat och 3 s funkar inte här. Finns det någon typ av kortläsare som man enkelt ansluter till stationär dator så att man kan köra med Tele2s 3G datakort (som tydligen går på samma nät som Telia, som vi ju vet funkar här) Hellst någon lösning som man enkelt kan ansluta själv så att man slipper släpa iväg med datorn ?
 
Sv: Surfa via 3G

jo men det är på baksidan av daotrn, mottagningen kanske inte är den allra bästa där.

för övrigt, referera till Sweclockers.com's budgetdatorbygge för monteringshjälp, sidan 6.
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040317_budgetdatorbygge.php?page=6

"Fortsätt sedan med att stoppa i grafikkort och andra instickskort såsom nätverkskort och ljudkort. Monteringen av dessa är mycket enkel. Leta upp en ledig kortplats av rätt typ, ta bort täckplåten för den platsen, stoppa i kortet och skruva fast det."

därifrån och nedåt så beskrivs med bilder och text hru man monterar i komponenter i datorn, saknas skruvar, beställ även en skruvsats ifrån dustin/komplett.

om datorn är plomberad, med tex ett buntband eller dylikt, så betänk hur gammal datorn är, är den splitter ny så kanske det inte är värt det, ring isf datorsupporten, men om den är kanske 2 år gammal, så kommer garantin vara slut snart ändå.
 
Sv: Surfa via 3G

Finns det ingen typ av extern som man tex ansluter via USBport ?
Videosamtal fungerar med Telias 3G telefon vilket väl endast funkar vid 3G täckning och inte vid 2G eller ? Är helt rudis när det gäller dessa bitarna (men vill ha en bättre internetupkoppling...) Pratade med en mkt tråkig människa (inte precis hjälpsam hade det funnits alternativ så hade jag aldrig valt detta företag efter den kontakten) på Tele2s kundservice. Ville få veta exakt hur det enligt deras mer detaljerade kartor såg ut här (så att det inte var en slump att det funkade här när vi testade telefonen). Av vad jag fattade (efter mkt tjat om att få prata direkt med deras tekniker som gav henne informationen - vilket jag ABSOLUT INTE fick) så förmedlade hon att vi ligger precis i kanten på 3G täckning så de kunde inte ge några garantier att det funkade som det skulle. Frågade då om möjlighet att prova eller att få häva om det inte fungerade - svar NEJ till båda alternativen så det känns inte så jättetryggt att köpa med den enda testningen att videosamtal funkar här. Dessutom hade de telefonerna endast en symbol att 3G fanns inte som på 3s att man kan se hur stark 3G sändning man har genom staplar.
Men till saken hör det att det hade känts bättre med en extern som då gjort det möjligt att i alla fall ha PCkortet (och därmed antennen) uppe i fönstret för att om möjligt få så stark signal som möjligt.
 
Sv: Surfa via 3G

hittade inget, förutom typ 4 år gamla produkter. verkar finnan en produkt som heter "U-111" som har compact flash och pc-card slot.... men jag hittar den inte i butik.
 
Sv: Surfa via 3G

Baka_kun skrev:
hittade inget, förutom typ 4 år gamla produkter. verkar finnan en produkt som heter "U-111" som har compact flash och pc-card slot.... men jag hittar den inte i butik.

Och det är väl inte så enkelt att en sådan här kan göra jobbet ?
http://cgi.ebay.de/USB-2-0-Cardreader-23-in-1-3-9-unv-Versand-001_W0QQitemZ5837085148QQcategoryZ44413QQrdZ1QQcmdZViewItem
(Hela de tyska Ebay auktionerna dräller av dem. Om dessa funkar vilken skall man välja (om du orkar kika på de olika alternativen där))
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp