A

Atoma

Hej!
Jag har ett 12-årigt kallblodssto som varit i min ägo i 1½ år. Har ridit i flera år men aldrig haft egen häst förrän nu. Och nu dyker det upp massor av frågor efter vägen.
Det har inte varit några problem med stoet fram tills för ca 2 månader sedan. Då började hon bli sur. Hon blir bara mer och mer sur. Man kan gå fram till henne i hagen och klappa henne, men ibland vänder hon öronen bakåt och vänder rumpan till. Nån gång har hon även slängt ut en bakhov.
Inne i boxen när man ska rykta henne är hon tvär sur. Kastar i huvudet och nafsar. Har gjort utfall mot min kompis när hon skulle gå in till henne.
När man ska rida henne är det en kamp innan rykten är klar och sadeln är på. När väl sadeln är på är det inga problem, då är det som luften går ur henne och hon står lugnt och väntar på att vi ska gå ut.
Inga problem i ridningen. Pigg och glad och framåt. Aldrig några dumheter.
Kan detta bero på pälsfällningen eller är det nåt annat?
Till saken hör att de har gått på lösdrift under vintern, och jag tror inte hon gjort det hos förra ägaren.
Både jag och min kompis (som har sin häst hos mig) känner stor respekt för henne nu och lite rädsla. Vilket hon med stor sannolik även känner av.
Vad ska man göra? Hur ska man reagera då hon nafsar och håller på?

Ytterst tacksam för svar.
 
Sv: Surt sto

Låter inge kul alls det där. Har ni kollat så hon inte har ont nånstans? Kan vara sadeln. Eller så håller hon på att ta över ledarskapet, men jag skulle föreslå att kolla upp henne innan du börjar bråka med henne.
 
Sv: Surt sto

Eftersom det verkar ha en tydlig början för två månader sen skulle jag tippa på pälsfällning, ev. i kombination med brunst såhär i vårtider. Testa att ge henne rejäl dos B-vitamin i fodret och se om det blir bättre. Annars får du gå vidare.
 
Sv: Surt sto

Om det är pälsfällningen som är problemet så testa ge henne extra protein, typ lucern. Skulle hur som helst inte acceptera att hästen sparkar mot mig i hagen. Men har hon ont i skinnet pga pälsfällning kanske du ska ta det lugnt med ridningen ett tag.
 
Sv: Surt sto

På lantbruks univeritetet har de gjort forskning på b vitamin/protein vid pälsfällning och de har kommit fram till att det är protein som kan hjälpa dem med fällningen. De säger att stå och ge b vitamin vid fällning är helt meningslöst,har själv gett b vitamin tidigare men har mycket bättre resultat efter jag bytt till protein.
Du får givetvis göra som du vill,jag tror på universitetet.
 
Sv: Surt sto

De säger att stå och ge b vitamin vid fällning är helt meningslöst

Jag ifrågasätter inte att protein kanske hjälper, men det är ju konstigt att båda mina hästar blir som förbytta när defår b-vitaminer vid fällning. Min gamla valack blir fruktansvärt tjurig när han fäller, och tål inte att man petar på honom. Med b-vitaminer är detta som bortblåst. Så meningslöst kanske är att ta i.

Du får gärna länka till den studien så jag får läsa den.
 
Sv: Surt sto

Tack för tipsen. Ska prova detta först och är problemet kvar får jag gå vidare. Efter ridningen är hon mycket lugnare och inte så nafsig vid rykten. Har även känt igenom henne då och hon reagerar inte på nåt speciellt ställe. Om det skulle vara sadeln som hon inte gillade borde hon väl reagera när man rider också eller?
 
Sv: Surt sto

Det kan vara pälsfällningen, ja. Många hästar tycker att den är jättejobbig. Kan det vara brunsten annars?

Vissa hästar blir lite sura och "vassa" när de kommer i bättre form och kondition. Kan det vara det?? :grin:
 
Sv: Surt sto

Jag har sökt (blev intresserad) lite och hittade info om att det ska stå i senaste numret av Foderbladet (skrift som SLU ger ut som handlar om hästar och utfodring)

Går kanske att hitta hela på slu.se men utdrag finns på nätet om du bara gör en vanlig sökning
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Surt sto

Jag försökte också söka på det foderbladet men hittar inget annat än att man kan prenumerera på dessa. Hittar inget direkt innehåll. Har du lust att länka ifall du hittat något? :)

Vad jag förstått är protein effektivt i fällningstider OM man börjar ge extra protein i god tid (vilket är flera månader innan man ser någon fällning på hästen). Nu är däremot "skadan" redan skedd och då gör det varkent till eller från för fällningens skull att ge extra protein.
 
Sv: Surt sto

Min häst får MÄNGDER med protein-4 kg lucern och två kg krafft groov 125 bla..och ändå blir hon grinig vid fällning,då är det bara B-vitamin som hjälper.
Har bara varit det som fungerar för mig i alla fall!

Annars skulle jag vilja säga att hon kanske har börjat läsa av er?sett att ni blivit lite rädda för henne någon gång och sen utnyttjat det kanske? Ston är luriga jäk*ar ;)
 
Sv: Surt sto

Ja, jag är också rädd att hon börjat försöka ta övertaget om oss. Som sagt så har jag förstått att ston kan vara lite kluriga ibland:)
Hur ska man i så fall reagera? Hittills har jag reagerat med att bli förbannad...höjt rösten och ryckt i grimman. Det har hjälp nån minut, sen är hon lika sur igen. Nån har givit förslag på att man bara ska ignorera, men det känns inte rätt heller.
 
Sv: Surt sto

Hästen jag rider blir också riktigt grinig under pälsfällningen (börjar bli bättre nu) men det brukar funka att anpassa sig efter det och inte överdriva borstningen.

Ston som dessutom brunstar brukar kunna vara riktigt tjuriga, så jag skulle nog testa b-vitamin men samtidigt inte borsta mer än nödvändigt så lugnar hon sig säkert. Kan ju vara bra att känna med handen på ryggen så hon inte ger någon reaktion också.

Min skrutt är dessutom riktigt tjurig och arg under fodringstid samt då han äter. Kan ju vara bra att tänka på att du inte trissar upp henne genom att det fodras samtdigt eller så...
 
Sv: Surt sto

Alltså,det är svårt..har ett grinigt sto hemma och henne ignorerar jag för det mesta,vi har liksom lärt oss var vi har varandra.Men det är viktigt att inte visa rädsla,eller ge upp.Då snappar hon upp det direkt.Om mitt sto däremot försöker bita mig-vilket händer då och då,så kan jag höja rösten lite och göra ledarskapsövningar en stund-tex backa för tryck-flytta sig åt sidan osv.I boxen låter jag henne vara-grejar bara med henne utanför boxen.Kör typ seven games med henne!Samarbetsövningar.Du måste bevisa för en häst att du är någon att lita på,annars kommer den aldrig att lita på dig.Du måste ses som en pålitlig medlem av flocken-deras överlevnad hänger på det.
Lycka till!
 
Sv: Surt sto

Hejsan, det kan ju vara att hon är brunstig och att hon fäller päls, min medryttarhäst har inte varit sur förut föränn ganska nyss, hon började fälla massvis med päls och så är hon brunstig också, och det är därför hon är så sur.
 
Senast ändrad:
Sv: Surt sto

nej har inte hittat artikeln tyvärr (skulle vara intressant att titta på). Den finns dock att låna på SLU`s bibliotek om man har möjlighet att ta sig dit, fanns ingen nedladdningsbar variant

Hittade en bloggsida där en tjej som går på skolan skrivit ett litet sammandrag, kan inte garantera att något stämmer men där står det iaf lite

http://blogg.horseluck.se/#home
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Surt sto

Tack för alla svar jag fått!
Har nu köpt foderjäst till mitt sto och började ge henne det igår. Men vad händer....hon äter det inte!! Blandade ut det med hennes mineraler (får inget kraftfoder för tillfället) vilket hon vanligt vis slukar på några sekunder. Hon nosade i hinken fnös lite och sen vände hon ryggen till. Min fråga: Ska man ge det på nåt speciellt vis? eller är det bara så att om det går nån dag så äter hon det?
 
Sv: Surt sto

Foderjäst ska man inte ge bart, det dammar alldeles för mycket.
Köp hem betfor och blanda i foderjästen i den uppblötta betforn, ta gärna lite extra vatten i.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp