Linn-Nora

Trådstartare
Jag skulle göra pokebowl hemma idag. Har snöat in rejält på de man köper på sushirestauranger men det blir apdyrt att äta för ofta. Så jag testade att göra hemma.
Det blev bra men riset blev inte exakt som jag tänkte mig. Följde receptet på förpackningen. 250 gram ris. Skölj och koka och sen 2 msk risvinäger och 2 msk socker.
Blev som sagt okej. Men nåt kan bli bättre. Har inte lyckats lista ut vad.
Hur gör ni som gjort eget sushiris blandat?
 
Jag skulle göra pokebowl hemma idag. Har snöat in rejält på de man köper på sushirestauranger men det blir apdyrt att äta för ofta. Så jag testade att göra hemma.
Det blev bra men riset blev inte exakt som jag tänkte mig. Följde receptet på förpackningen. 250 gram ris. Skölj och koka och sen 2 msk risvinäger och 2 msk socker.
Blev som sagt okej. Men nåt kan bli bättre. Har inte lyckats lista ut vad.
Hur gör ni som gjort eget sushiris blandat?

Jag älskar också pokebowls och har samma problem. Tycker inte att riset blir rätt smak. Är det blue dragons ris och recept du gått efter? Det är det jag testat.
Kanske någon har bra tips!
 
Sushidressingen (sushi-su) jag använder, från en japansk kokbok:

150ml risvinäger
3,5-4msk socker (beroende på hur söt man vill ha den)
2msk salt

Jag smakar på riset för att kolla när det är lagom mycket men kanske 1/2 till 3/4 dl till 300g okokt ris? Jag brukar också se och känna på riset när det är lagom mycket, jag har gjort egen sushi sedan 1995...

Det här receptet smakar som det gör när man köper sushi, tycker jag (och särbon, han vill inte köpa sushi längre för han tycker min är godare :D).
 
Från under en sten kanske; poké bowl har väl inget med sushi att göra? Jag har i o f sig aldrig ätit det på en sushirestaurang men jag tycker inte att riset brukar smaka som sushiris. Minns inte att det varit smaksatt alls, men det kan kanske bero på att det dolts av andra, starkare smaker.
 
Från under en sten kanske; poké bowl har väl inget med sushi att göra? Jag har i o f sig aldrig ätit det på en sushirestaurang men jag tycker inte att riset brukar smaka som sushiris. Minns inte att det varit smaksatt alls, men det kan kanske bero på att det dolts av andra, starkare smaker.
Då är vi två under den stenen. 😀
 
Sushidressingen (sushi-su) jag använder, från en japansk kokbok:

150ml risvinäger
3,5-4msk socker (beroende på hur söt man vill ha den)
2msk salt

Jag smakar på riset för att kolla när det är lagom mycket men kanske 1/2 till 3/4 dl till 300g okokt ris? Jag brukar också se och känna på riset när det är lagom mycket, jag har gjort egen sushi sedan 1995...

Det här receptet smakar som det gör när man köper sushi, tycker jag (och särbon, han vill inte köpa sushi längre för han tycker min är godare :D).

Åh tack! Ska testa enligt det receptet! :bow:
 
Från under en sten kanske; poké bowl har väl inget med sushi att göra? Jag har i o f sig aldrig ätit det på en sushirestaurang men jag tycker inte att riset brukar smaka som sushiris. Minns inte att det varit smaksatt alls, men det kan kanske bero på att det dolts av andra, starkare smaker.
Då är vi två under den stenen. 😀

Egentligen är poke bowl Hawaiinskt. Men i stan kör sushikedjorna en variant som kallas det med sushiris, avokado, sojabönor, mango, andra grönsaker och fisk eller tofu. Och det är den jag snöat in på 😊
 
Egentligen är poke bowl Hawaiinskt. Men i stan kör sushikedjorna en variant som kallas det med sushiris, avokado, sojabönor, mango, andra grönsaker och fisk eller tofu. Och det är den jag snöat in på 😊
Jag är med dig så långt. Men jag har aldrig stött ihop med att riset är smaksatt som till sushi utan neutralt. Men det är väl en smaksak.
 
Jag köper pokebowl på pokebowl-ställen och det är alltid smaksatt ris :)
Då ska jag fortsätta äta det i hemmiljö. Jag har sett nu att en del recept har smaksatt ris, men det hade jag, som sagt inte sprungit ihop med förut. Så nu har jag lärt mig något nytt idag också. 😊
 
Sushidressingen (sushi-su) jag använder, från en japansk kokbok:

150ml risvinäger
3,5-4msk socker (beroende på hur söt man vill ha den)
2msk salt

Jag smakar på riset för att kolla när det är lagom mycket men kanske 1/2 till 3/4 dl till 300g okokt ris? Jag brukar också se och känna på riset när det är lagom mycket, jag har gjort egen sushi sedan 1995...

Det här receptet smakar som det gör när man köper sushi, tycker jag (och särbon, han vill inte köpa sushi längre för han tycker min är godare :D).
Blir det inte väldigt salt?
 
Gammal tråd, jag vet 🙈 men jag vill så gärna göra pokebowl hemma och eftersom vi är i karantän så behöver allt beställas i affären. Vad behöver jag till riset?
 

Liknande trådar

Äldre Ska göra saftsåsen till ris a la maltan. Kommer utgå efter detta recept: 10 dl jordgubbssaft 2 msk potatismjöl Koka upp saft, vatten...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: åke
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp