Suttit o läst..

MittNyaJag

Trådstartare
har precis börjat köra min 24 årige fjordkorsning (ca 140 cm mkh...) och det går kanon. *lite kaxig eftersom alla alltid sagt att "han GÅR DET INTE att köra..."*

Har en gammal loksele jag smörjt och bytt lite remmar på så den ska vara i gott skick.
men jag undrar, tillpassning och allt sånt?
Hur ska allt sitta? :confused:

Har dubbla gjordar, så den som spänner fast däcklet spänner jag nästan "sadelgjordshårt", den som sitter fast i den remmen som sitter fast i lokorna sitter väl så jag får in en knuten näve ungefär..
Så det ska väl vara riktigt?

Men lokorna? hur tajt ska de sitta?
Börjat bli lite fundersam över allt sånt nu när jag setat och läst.. Rädd att ngt ska vara helt galet. :crazy:
Jag har inte reagerat på att någonting sitter knasigt.. Brukar ha rätt bra öga för när det ser gaalet ut.. *hoppas*

jag har kört honom med rockard nu, och inte tänkt mer på det. Men nu (återigen, när jag läst mera..) börjar man ju fundera på draglinor och sånt.. Hur fungerar det egentligen?

Jag har ju bara kopplat i rockarden i de där "sätta-fast-vagnen-pluttrarna" i läder... Inte tänkt alls på linjer med dragläder och så där..

Om man har en vagn som bara dras med draglinor, (om det finns sånna.. tycker det sett så ut på bilder..) hur bromsas den i tex en nerförsbacke? Bakselen kan ju inte bromsa om det bara är "mjukt" mellan selen och vagnen?

Behöver man ha baksele om man bara ska motionsdra rockard/lättare vagnar i skogen eller på väg? Har ju inte tänkt börja köra med honom i skogen direkt, utan bara som variation till ridningen..

"Måste" man ha draglinor och svängel för de ändamålet?

Tänkte få sambon att "hjälpa" mig bygga en vagn till våren/sommaren och måste ju veta vad jag ska beordra honom att göra.. :)

Om man har både skaklar och draglinor, var/hur fäster man draglinorna?
I selen?
Var/hur fäster man Baksele?

Många frågor och långt ifrån rätt terminologi till allt.. Men Hjälp mottages tacksamt!!!

mvh Anna o Konrad
 
Sv: Suttit o läst..

Hej!
Kul att du börjar köra din häst, det är så roooligt med körning!!

Ägna en stund åt att söka i gamla trådar här, så får du svar på de flesta av dina frågor!
Lotta
 
Sv: Suttit o läst..

MittNyaJag skrev:
Om man har en vagn som bara dras med draglinor, (om det finns sånna.. tycker det sett så ut på bilder..) hur bromsas den i tex en nerförsbacke? Bakselen kan ju inte bromsa om det bara är "mjukt" mellan selen och vagnen?

Behöver man ha baksele om man bara ska motionsdra rockard/lättare vagnar i skogen eller på väg? Har ju inte tänkt börja köra med honom i skogen direkt, utan bara som variation till ridningen..

"Måste" man ha draglinor och svängel för de ändamålet?

Om man har både skaklar och draglinor, var/hur fäster man draglinorna?
I selen?
Var/hur fäster man Baksele?

redigerar lite.. Har kvar de frågor jag inte hittat svar på.. Om någon känner sig manad får ni gärna svara!
 
Sv: Suttit o läst..

Det går inte att dra en vagn med bara draglinor. Du måste ha skacklar tillsammans med draglinorna, annars skulle ju vagnen rulla på hästen i nerförsbackar. Skacklarnas funktion är även att dra runt vagnen när hästen svänger, men rakt fram ska hästen dra med linorna.
Däremot drar man arbetsredskap som ej rullar, t.ex. harvar, plogar och timmersaxar med bara draglinorna. Där finns det ju ingen risk att de rullar på hästen.

Det är alltid en fördel för hästen om man använder baksele, linor och svängel, oftast är det även en fördel för en själv också, men att säga att man måste ha det...ja, det är upp till dig själv. I tävlingssammanhang är det obligatoriskt med svängel och draglinor och baksele om inte vagnen har broms. Kanske finns en anledning?

Draglinorna fäster du i dragringen om du har en loksele eller enklare bröstsele, eller i bröstan om du har en bröstsele med lös brösta. En bröstsele med lös brösta är alltid att föredra framför den enklare där bröstan sitter ihop med däckeln.
Bakselen fäster du antingen i dragringen, eller också i bakseleöglor som sitter på skacklarna, en bit bakom skackelöglorna. Har du en bröstsele med lös brösta fästs den alltid i bakseleöglorna på vagnen.
Hoppas att du blev något klokare.
 
Sv: Suttit o läst..

Förtydligar mitt inlägg: Svängel och draglinor är alltid obligatoriskt vid tävling. Baksele är det om inte vagnen har broms.
 
Sv: Suttit o läst..

Solstrimma skrev:
Det går inte att dra en vagn med bara draglinor. Du måste ha skacklar tillsammans med draglinorna, annars skulle ju vagnen rulla på hästen i nerförsbackar.
.
De var det jag tyckte.. Så fick jag det "bekräftat" iallafall.

Får ta mig tid o ssätta mig o läsa mera...

Någon som vet om det finns någon "ritning" online för hur man gör en rockard? Eller "lämpliga" mått på "allting" för en d-ponny?

mvh Anna
 
Sv: Suttit o läst..

Solstrimma skrev:
Förtydligar mitt inlägg: Svängel och draglinor är alltid obligatoriskt vid tävling. Baksele är det om inte vagnen har broms.


Ok. Får vi tag på en saabaxel så blir "min" vagn antagligen bromsad...
Men de är väl bra att ha "allt" iallafall. :)
 
Sv: Suttit o läst..

Om du sett vagn dragen med linor kanske den drogs av ett par? I så fall finns ju parstången mellan hästarna, som fungerar på samma sätt som skacklarna vid enbet.

På min baksele, som hör till arméselen jag har, fäster man även bakselen i dragringen. (Armésele är alltså en kraftig modell av loksele.) Vid tävlingskörning har jag lärt mig här att bakselen fästs i ett fäste på skackeln.
Lotta
 
Sv: Suttit o läst..

Ska ta lite kort på selen när jag ska till stallet.. Har mera frågor om fastsättnig och sådär i dragringen.. Min dragring (tror jag det heter iaf...) är inte rund, utan ser mer ut som (O).. eller hur man ska säga.. Ska fota och återkommer med mer frågor! :)


Jo, om man har sånna träskaklar, som ser ut som ett fyrkantigt U eller vad man ska säga, till fyrhjulsvagnar och sådär, vart/hur fäster man draglinorna då??
Läst o läst, men inte hittat något. :)
 
Sv: Suttit o läst..

Hej!

Hoppas du gått igenom selen noga, gammalt läder är inte att leka med :D fast man smörjt det kan det likväl vara dåligt!

Däckelgjorden ska spännas medelhårt, det är för mycket att spänna lika hårt som sadelgjorden. Om du har en bågdäckel ligger den stadligare än en läderdäckel.
Man brukar ha en handsbredd mellan mage och bugjord.

När man körde förr med skaklar likt ett fyrkantigt U, brukade inte draglinor användas, dessa var ofta rekade istället.
Jag skulle tro att det kan fungera att sätta en svängel på "brädan" mellan skaklarna.

Man bör ha en baksele, svängel och draglinor. Behagligare för hästen.
Bakselen fäster du antingen i dragringen eller (helst) i skaklarna (men då måste det finnas extra ögglor för bakselen).
Draglinor fäster du i dragringen.

Ser fram emot lite bilder! :D

Mvh Lisa
 
Senast ändrad:
Sv: Suttit o läst..

_L_ skrev:
... draglinor användas, dessa var ofta rekade istället. ...

rekade?? :confused: :confused:

Glömde ju såklart kameran som jag tom satt på laddning för att kunna ta bilder.. Ska fixa imorgon! :)
 
Sv: Suttit o läst..

Rekade betyder att dom är ledade nere i "hörnen" på U-et! Jag tror att sådana skacklar (inte rekade) heter gaffelskacklar.
Jag funderar också var jag ska kunna sätta svängel på min gamla vagn, har varit inne på det _L_ skriver, att sätta den på den nedre delen av U-et, alltså mellan skacklarna.
Lotta
 
Sv: Suttit o läst..

Hur lägger man in bilder?
Måste de finnas online för att visa??

Böjde o våldade lite mer på min sele morse när jag [äntligen] kom ihåg kameran..
Kom fram till att jag nog inte ska dra något med den...
Draglädret var inte riktigt att leka med..
Men om man nu skaffar en sele med svängel.. /när det nu blir.. ha rju ingen egen vagn.../ då borde man väl kunna sätta draglinor direkt i lokan.. för resten av selen är bra.. Bara de tjocka remmarna på draglädret som är torrt och elendigt...
Finns det nått man kan göra "så länge"?
Vill ju fortfarande köra och har inte råd att köpa vare sig ny sele eller ny vagn...
 
Sv: Suttit o läst..

http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JODQEMESEOO

Bilderna blev lite mörka.. Tagna i stallet i morse.. var full slaskstorm utanför, så ni får inga bilder förspänt. ;P
Bortse från de tre sista bilderna.. Där la jag på selen på min quarterkorsning för att se hur det såg ut. ;P
Det roliga var ju att de kan ha selen på samma hål, trots den skillnad det är på deras kroppsbyggnad...

Men som tidigare nämnt, så är det väl kört för min del ändå eftersom draglädren var i sämre skick än jag kunde anat... Byta ut mot någontin annat? Spännband? för resten av selen är i bra skick...
 
Sv: Suttit o läst..

snigelfarmor skrev:
Vilken fin sele :)

/jenny


Tack!!
Det var den enda som var i ponnysize sen farmor och farfar hade häst. ;P
Får se om jag hittar någon sadelmakare eller nått som kan göra nya dragläder...

Någon som har en ide vad det skulle kosta??
 
Bilder

http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JODQEMESEOO

Nya bilder "längst bak". :banana:

Har bytt ut draglädren mot nylonband.. Ett band skall enkelt hålla för ett ton, och jag har de dubbelt flera gånger.. det borde ju hålla tycker man.. kanske inte så himla snyggt men funktionsmässigt. :)

Hur ser den ut att sitta?? Något som skall kortas/längas?:confused:
Ska försöka ta kort med vagnen förspänt sen.. Vart kolmörkt innan jag hann iväg så jag ville bara köra.. :)
 
Sv: Suttit o läst..

Hej!

Men vilka söta hästar du har! Mysig färg! :D
Lokorna är lika dom jag har (50 tals el nått typ) fast jag har bara lokor och en bossa :( .
Fasiken jag måste fixa kameran/datorn nån dag så jag kan ta bilder! :crazy:

Du skulle ju kunna ha långa draglinor och ha dom i lokorna istället för dragläder!?
Kan du ta mer kort på dragringen och "sätta-fast-vagnen-pluttrarna" :D seltungor annars ;).
Men på din sele är de inte i metall??
Sitter den tvärs igenom ringen? Är det sant!
Jag som tänkte att en sån annordning skulle dom haft på selarna (som jag krånglar med :D) men jag har aldrig sett nått!!
*vill ha* :bump:
Då skulle du kunna sätta draglinor direkt till lokorna, och ha "skakel pluttarna" :D för sig så att draglinjen blir rak och ev skaklarna högre! :)
Men då måste ju hästen vara inkörd ordentligt och du måste ha baksele, kanske inget du har just nu! Men senare så!
Vilket är det som är nytt och vilket är äldre?
Tänkte på seltungorna är det så man hade förr eller är det en ny uppfinning??

Bra att det är bågdäckel!! :banana:

Du kan sätta dit en öggla till så att du kan höja lokorna och slippa ha det vita luddet under nackputan!

Nylonrepet går bra!

/Lisa
 

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 215
Senast: Lynxsa
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 289
Senast: Takire
·
L
  • Artikel
Dagbok Som endel kanske vet så är ett av mina mål att jag ska gå på skol av slutningen. Eller inte GÅ men vara med. Men iallafall så jag har...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 968
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp