Suttit o läst..

Sv: Bilder

Du ska länga ditt band lite, remmen som går ner till dragringen ska vara rak, nu är den dragen mot bogen. Läng några cm, eller gör långa draglinor av nylonbandet?

/jenny
 
Sv: Bilder

snigelfarmor skrev:
Du ska länga ditt band lite, remmen som går ner till dragringen ska vara rak, nu är den dragen mot bogen. Läng några cm, eller gör långa draglinor av nylonbandet?

/jenny

Ska den vara längre även i "avslappnat läge"?
Tror den blir rak i drag...

Har planer på att göra draglinor, men har ingen vagn med svängel eller baksele.. än.. :)
 
Sv: Suttit o läst..

_L_ skrev:
Hej!

Men vilka söta hästar du har! Mysig färg! :D
Lokorna är lika dom jag har (50 tals el nått typ) fast jag har bara lokor och en bossa :( .
Kan nog vara mkt möjligt.. selen är säkerligen från de -talet.. :)
Du skulle ju kunna ha långa draglinor och ha dom i lokorna istället för dragläder!?
Tänkte på det, men har inte vagn med svängel och baksele.. Än.. :)
Kan du ta mer kort på dragringen och "sätta-fast-vagnen-pluttrarna" :D seltungor annars ;).
Men på din sele är de inte i metall??
Sitter den tvärs igenom ringen? Är det sant!
Jag som tänkte att en sån annordning skulle dom haft på selarna (som jag krånglar med :D) men jag har aldrig sett nått!!
*vill ha* :bump:

Nej, de är läder, och det är nog orginal från när-nu-selen-är-gjord..
Pappa sa att det var så! :)
selstickorna svarvade pappa åt mig för nått år sen, när vi skulle försöka köra in honom förra gången.. men seltungorna är orginal.. en är lite-lite skadad i yttre läderskiktet, men de är typ 2 cm tjocka.. Fixar kort imorn!! *sätta kameran på laddning*
Bra att det är bågdäckel!! :banana:
Det är det där metallen över ryggen va?
Jag tycker det är snyggare än de andra.. Men varför är det bättre?
*försöka lära mig allt*

Du kan sätta dit en öggla till så att du kan höja lokorna och slippa ha det vita luddet under nackputan!
Det vita luddet satt jag dit bara för att vara rädd om manen.. :) Tror det sitter bra ändå.. eller?

Nylonrepet går bra!

ja, jag tyckte det var en snabb o smidig lösning.. inte så vacker men... :)
 
Flera bilder...

Blev bara några, men iallafall förspänt och i dagsljus!!
Måste tömma minnet på kameran om ni vill ha fler bilder. ;P

:banana: :banana:
 
Sv: Suttit o läst..

Oj jag kanske är lite frågvis :o
Men detta tycker jag är kul! :D
Bågdäckeln lämmnar ryggen helt fri.
:eek: du måste ha en nackputa!

Måst gå nu :cry:
Kommer tillbaka imorrn! :)

/Lisa
 
Sv: Suttit o läst..

_L_ skrev:
:eek: du måste ha en nackputa!

Måst gå nu :cry:
Kommer tillbaka imorrn! :)

/Lisa


Nackputa? det är en sån där som är mjuk under övre lokremmarna va? Tyckte att det skulle vara en sån, men inte suttit någon på min sele...
 
Sv: Suttit o läst..

lokerna ska sitta så att dels att dom itne trycker nånstans.
Det ska vara jämt och bekvämt för hästen. Dels så att du kan dra en hand mellan hästen och lokan uppifrån. ska då kunna göras med viss svårighet. Kolla på videon körning från koja till slott. Där visas jättebra hur selen ska sitta. (filmat från skolan jag gick på förut:D )
 
Sv: Suttit o läst..

Jag har hållit på hela dan att svara men jag har haft otur då att datorn krånglat. Just snyggt när man skrivit nästan klart och inte hunnit spara :crazy:

Jag har tänkt på en sak, varför sägs det att han inte går att köra?
Hur länge har du ägt honom och har du kört in honom?

Det "vita luddet" vad det nu är? Duger ju eller liknande!
Du är ju händig så se till att det sitter fast bara! :)

Ska kika noga på bilderna!
:D
 
Sv: Suttit o läst..

_L_ skrev:
Jag har tänkt på en sak, varför sägs det att han inte går att köra?
Hur länge har du ägt honom och har du kört in honom?
Det är flera som har försökt köra honom, men han har stuckit, med vagn, eller innan de fått på honom vagn.. Han har varit fruktansvärt bufflig och bossig när han var yngre..
Jag har haft honom sen jag gick i sjuan... 7-8 år eller nått.. I början så var det en kamp varje gång man skulle ta inhonom från hagen! Han gick först och jag släpade efter som en vante.. :D Men, vi har båda blivit äldre, och tränat en hel del ledarskap/horsemanship...
Jag gjorde ett "försök" att köra honom för några år sen.. (5 kanske..) Då gick det skitbra att köra med släppor/skaklar men när vi hade vagn på första gången gick det tokbra först, men sen vart han rädd för nått o skenade iväg varvid jag blev livrädd o inte vågade köra något annat än stallets 75 cm höga shetlandsponny.. Lånat ut honom ett år sen dess och nu haft honom hemma sen jag köpte min unghäst 2001...
Så nu i höstas började vi om igen.. Bytt stall och har nu stall med en tjej med 3 tinkrar.. Hon kör en massa så vi har hjälpts åt...
Nu tycker han det är skitkul och bryr sig inte ett jota även om vagnen åker i gropar eller ispölar som skramlar..

Det "vita luddet" vad det nu är? Duger ju eller liknande!
Du är ju händig så se till att det sitter fast bara! :)
luddet är 4-dubbel teddy :D Ska fixa till någonting mer stabilt. :)

Ska försöka pilla ihop en baksele av nylonbandet jag har över oxå. :)
 
Sv: Suttit o läst..

Nedre lokremmen har för dåligt spänne! Samt lite klent med enkel knut?
Det sägs att det gäller på mest där! Ett skärp, stigläder eller annan rem med bättre spänne där vore bättre! :)

Hur ser bossan ut - alltså fodret på insidan av loken?

Han har väl mognat, det kan göra ganska mycket ibland! :D
Ja medhjälpare är alltid bra!
Men hur kör hon då? :eek:
Jag menar varför kan inte hon lära dig mer om körning/sele?
Har hon bara bröstselar då eller?
Tinkrar :love:
En sån ska jag skaffa en vacker dag! :D

Väntar med spänning på att se en hemmagjord baksele! :)
Själv har jag gjort bla däckelunderlägg och draglinor men jag köpte en travbrösta o vände på till baksele då ponnyn är liten! :D
Även sytt ett täcke men tyget var inte så regntätt som jag trott så det funkade inte så bra! :D

/Lisa
 
Sv: Suttit o läst..

Hon jag har stall med har bara en travsele...
verkar inte ha så stor koll på selar och sådär, men hon är snäll o lånar ut en vagn! :S

Spännet till nedre lokremmen orkar du inte dra upp om du så skulle vilja; det är ett lastband som låser sig mer ju mer det dras åt, men det är ju inte vackert. :) Ska se om jag hittar något stigläder.. det har jag faktiskt inte tänkt på. :)


Det är skinn på insidan av lokorna..

Ja, ett täcke tänkte jag att jag skulle göra jag oxå.. han är ju klippt hela tiden.. (även om det inte syns.. :)) Blir ju lite kallt åt ryggen med alla ländtäcken man har. ;)
 
Sv: Suttit o läst..

Ja jag har dålig koll på sådana spännen, dom jag har (ant klen modell :D) går faktiskt upp bara man drar lite! :eek:

Jo när jag kikade på den bilden (inte där han har reflexen på remmen, bra ställe att sätta reflex på :)) så blev jag lite förvånad, så konstig halsen ser ut - men han är ju klippt! Fast då var bilden förstorad (original stl) annars ser man det inte! :D
Men att det inte syns då, hur har du gjort "skarverna" dom brukar ju synas? :D

Aha travgrejor :crazy:
Dom däcklarna med ett tjockt underlägg under är faktiskt ganska bra.
Att man kör med brösta utan svängel är dåligt, men när rockarden är så lätt brukar det inte märkas nått på hästarna.

Är det bara skinn?
Ingen stoppning :eek: (kallas bossa)!
Mina gamla lokor är bra lika dina, men det är inte nått alls på dom (bla eftersom allt läder var förstört, men jag har inte sett nått skinn på), utan jag måste ha en lös bossa till i så fall, om man inte lyckas få dit något på själva loken? :idea:

/Lisa
 
Sv: Suttit o läst..

_L_ skrev:
Ja jag har dålig koll på sådana spännen, dom jag har (ant klen modell :D) går faktiskt upp bara man drar lite! :eek:
Jo, finns ju sådana oxå.. typ som man köper på intersport. ;P Men de har oftast bara en flärp med "taggar" på.. Den här är typ som ett karborreband eller hur man ska förklara.. Jäkligt stabil är den iallfall... pappa fixade.. :) vad skulle man göra utan pappor... :banana:

Jo när jag kikade på den bilden (inte där han har reflexen på remmen, bra ställe att sätta reflex på :)) så blev jag lite förvånad, så konstig halsen ser ut - men han är ju klippt! Fast då var bilden förstorad (original stl) annars ser man det inte! :D
Men att det inte syns då, hur har du gjort "skarverna" dom brukar ju synas? :D
Skarvarna??
Mellan dragen med klippmaskinen eller hur menar du??
Jag är ganska van och klippa... det gör nog sitt tilll... Klipper honom en gång i månaden/varannan månad.. året runt.. pälsen slutar inte växa på honom... *gammal*

Är det bara skinn?
Ingen stoppning :eek: (kallas bossa)!
Jo, de är stoppade med tagel eler någonting och sen läder/skinn utanpå mot hästen.... typ 5 cm tjockt kanske.. lite gammalt och ihoptryckt.. men slätt och sådär.. :) Trodde det var standard att stoppningen satt fast på lokan... :crazy:
 

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 215
Senast: Lynxsa
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 289
Senast: Takire
·
L
  • Artikel
Dagbok Som endel kanske vet så är ett av mina mål att jag ska gå på skol av slutningen. Eller inte GÅ men vara med. Men iallafall så jag har...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 968
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp