SUV-trenden

Men jag tycker nästan all körglädje och kontakt med vägen försvinner som i en låg sportigare bil. Så ja jag kommer nog aldrig se tjusningen i en SUV heller.

Så resonerade jag också när jag var yngre. Nu skulle jag inte ens kunna åka till Ica i en sportstol utan att kroppen skulle straffa ut mig fullständigt efteråt, och jag är ändå en fullt aktiv människa som inte hunnit fylla 40. :down:
 
Så resonerade jag också när jag var yngre. Nu skulle jag inte ens kunna åka till Ica i en sportstol utan att kroppen skulle straffa ut mig fullständigt efteråt, och jag är ändå en fullt aktiv människa som inte hunnit fylla 40. :down:
Det finns bekväma sportstolar. BMW har sköna av de jag provat att sitta. Har inte suttit i nån M3a eller så dock. Men dessa är ju inget gemene man kör.
 
Det finns bekväma sportstolar. BMW har sköna av de jag provat att sitta. Har inte suttit i nån M3a eller så dock. Men dessa är ju inget gemene man kör.

Förra bilen var just en BMW med sportstolar (från 2015 måste det ha varit). Bättre än många andra modeller, men fortfarande så att höfter och axlar började protestera på långresor. Vilket sällan händer nu med den mycket tråkigare men de facto bekvämare Volvo SUV:en. BMW:n var för övrigt en hemskt trevlig modell (320 GT, så byggd på 5-seriens platta.) men strulade alldeles för mycket för att bli ombeställning när det var dags att byta. M3 är inte alls dum men då pratar vi både en helt annan plånbok och en bil för annat typ av bruk!
 
Det jag hade önskat av just Volvo som tillverkare är att de hade börjat med att utrusta någon av sina enklare modeller med eldrift, istället för att börja med sina lyxigare modeller.
Det har ju pratats om att v40 ska bli en av volvos första rena elbilar, får se hur det blir i slutändan men det är ju ändå volvos lilla budgetbil.
XC40 är ju först med ren el (jag räknar inte in polestar), och det är väl inte någon klassisk lyxbil?
 
Förra bilen var just en BMW med sportstolar (från 2015 måste det ha varit). Bättre än många andra modeller, men fortfarande så att höfter och axlar började protestera på långresor. Vilket sällan händer nu med den mycket tråkigare men de facto bekvämare Volvo SUV:en. BMW:n var för övrigt en hemskt trevlig modell (320 GT, så byggd på 5-seriens platta.) men strulade alldeles för mycket för att bli ombeställning när det var dags att byta. M3 är inte alls dum men då pratar vi både en helt annan plånbok och en bil för annat typ av bruk!
Men har det med stolarna att göra eller att Volvon är en SUV med svampig stötdämpning då eller ?
Jag har kört en 328 GT men tycker även den är för stor och hög. Så tittar på en 4-serie istället som är den lägsta bilen i BMW´s sortiment.
 
Så kan någon förklara varför man köper/kör en tung SUV om man inte bor mitt ute i landet med traktorväg som enda förbindelse?
Är det ego , status , innegrej eller finns det dom som tycker att de är snygga?

Jag behöver dra 3500 kg med jämna mellanrum. Därför har jag en tung SUV och en pickup. Sedan tycker jag väl i o f s att SUV:en är rätt trevlig att titta på, men jag tycker XC40 är snygg också.
 
Men har det med stolarna att göra eller att Volvon är en SUV med svampig stötdämpning då eller ?
Jag har kört en 328 GT men tycker även den är för stor och hög. Så tittar på en 4-serie istället som är den lägsta bilen i BMW´s sortiment.

Det har enbart med stolarna att göra. Inga sportstolar jag har testat har tillräckligt med inställningsmöjligheter för att funka om man behöver sitta med en öppnare höftvinkel och slippa ha axlarna framtryckta. (Framförallt om man som jag är för kort för att hamna rätt i stolen. Mina 160 är utanför intervallet där stöd hamnar där de ska.) Det är en lämplig ställning för just sportkörning, men döden att vara låst i långa stunder.

En "rolig" bil är helt enkelt inte en praktisk och bekväm allroundbil. Det är också en klar fördel att slippa köra sönder underredet bara för att vägen är dålig. Och som sagt, att kunna se något mer än ratt, det tror jag att både jag och medtrafikanter uppskattar.
 
Det har enbart med stolarna att göra. Inga sportstolar jag har testat har tillräckligt med inställningsmöjligheter för att funka om man behöver sitta med en öppnare höftvinkel och slippa ha axlarna framtryckta. (Framförallt om man som jag är för kort för att hamna rätt i stolen. Mina 160 är utanför intervallet där stöd hamnar där de ska.) Det är en lämplig ställning för just sportkörning, men döden att vara låst i långa stunder.

En "rolig" bil är helt enkelt inte en praktisk och bekväm allroundbil. Det är också en klar fördel att slippa köra sönder underredet bara för att vägen är dålig. Och som sagt, att kunna se något mer än ratt, det tror jag att både jag och medtrafikanter uppskattar.

Vi har massa väggupp där jag bor, väldigt skönt att inte behöva sakta ner och smyga över för att inte skada bilen.
Bor på slätten där snön driver, samma sak där, bara köra som vanligt.
 
Det har ju pratats om att v40 ska bli en av volvos första rena elbilar, får se hur det blir i slutändan men det är ju ändå volvos lilla budgetbil.
XC40 är ju först med ren el (jag räknar inte in polestar), och det är väl inte någon klassisk lyxbil?

Jo, det är givetvis en ordning jag röstar för! 🙂 De kunde dock ha gjort likadant med elhybriderna, för det är inte direkt några budgetversioner som kom ut. S90-hybriden är jättetrevlig men både onödigt stor och onödigt dyr för genomsnittet.
 
Jag bytte från en liten (Toyota Yaris) till en betydligt större (Kia C'eed) bil för ca 1,5 år sedan. Yarisen hade betydligt högre sitthöjd, jag som kort upplevde att jag hade bättre överblick i den än min nya, betydligt större bil.

Den största upptäckten var dock att i den större bilen så håller andra trafikanter mer på trafikreglerna. De knör sig inte före i korsningar/rondeller och det är lättare att få andra trafiktanter att ge mig plats vid tex påfarter till motorvägen.

Annars är ju en tanke att stor bil=kukförlängare
 
Jag läste denna artikel och den här krönikan lägger ju fram alla mina tankar om denna oförklarliga SUV-trend som adopterades från det stora USA där allt ska var stort och fläskigt, inte bara bilar.

https://www.nyteknik.se/kronikor/volvos-stadsjeepar-gasar-pa-de-okade-utslappen-6985206

Jag har så otroligt svårt att fatta varför SUV-trenden har blivit så populär mer än statuspryl för det är väl precis vad det är ? Storleken har betydelse, man ska ta plats på vägen ? För hur många är det egentligen som kör på små oplogade traktor vägar med halv meter djupa diken långt ute i bushen ? Dessa SUV:ar tar ju upp p:rutorna i stan istället och förpestar miljön.

De är stora , tunga, drar mer soppa , slöa om du inte stoppar in en V8 som förstör miljön ytterligare och inte minst fula. Jag kan se två praktiska fördelar med dom och det är om du har reumatism eller ryggbesvär så du inte orkar böja dig ner i en normalstor bil. Samt att den 2,5 ton tunga SUV:en mosar andra trafikanter i en eventuell krock. Vilket känns lite ego?

Så kan någon förklara varför man köper/kör en tung SUV om man inte bor mitt ute i landet med traktorväg som enda förbindelse?
Är det ego , status , innegrej eller finns det dom som tycker att de är snygga?
Min Honda CR-V var lika tung som företrädaren, en 3 dörrars kombicupé SAAB, båda drack lika mycket/lite soppa.
Med saaben blev jag ofta prejad, hände aldrig med hondan.
 
Jaha för en sportbil med 400 hästar under huven drar ju ingenting? Suck. Många nyare suvar drar förvånansvärt lite. Kul att du använder USA som referens, där kan vi verkligen prata om att vägarna är SMALA men de får ändå plats med sina fläskberg till bilar.
Det har jag inte sagt. Men nog drar en SUV med motsvarande motor mer, de väger oftast ett par 100 kg mer än en motsvarande vanlig bil.

Jag minns inte att vägarna i USA var särskilt smala. Snarare tvärtom.
 
Min Honda cr-v från 2006 är en fantastisk bil. Den tar sig fram vid alla väglag. Den lastar 5 spånbalar utan problem. Den drar släp utan att det märks. Det går att krocka med en älg utan att vare sig förare eller bil skadas. Det är precis en sådan bil jag vill ha, vare sig den är trendig eller inte. Driftsäker, trafiksäker, rymlig, oöm...allt jag vill ha i en bil.
 
Det har jag inte sagt. Men nog drar en SUV med motsvarande motor mer, de väger oftast ett par 100 kg mer än en motsvarande vanlig bil.

Jag minns inte att vägarna i USA var särskilt smala. Snarare tvärtom.
Givetvis, om det gäller stadskörning enbart. Sedan finns det ju annat som påverkar också, vilka däck man har bl.a. Men landsvägskörning/motorväg så är skillnaden ofta försumbart i min mening.

Upplever att det går åt båda hållen. Alltså antingen jättesmalt eller brett. Bland de sämre ställena har nog varit omkring Chicago, men det är ot :D
 
Den största upptäckten var dock att i den större bilen så håller andra trafikanter mer på trafikreglerna. De knör sig inte före i korsningar/rondeller och det är lättare att få andra trafiktanter att ge mig plats vid tex påfarter till motorvägen.
Precis det där upplevde jag i min förra bil. När jag körde min gamla Nissan micra tog det aldrig lång tid innan jag blev galen på andras beteende i trafiken. De gjorde fula (farliga) omkörningar, höll inte avstånd, sket i väjningsplikt och högerregel... Sedan köpte jag en Subaru Impreza. Hade de samtidigt en period. I Subarun var det aldrig några problem. Folk höll avstånd, körde om bättre om de alls körde om och ibland blev jag framsläppt trots att det inte behövdes. Och ja, min körstil och övriga trafikvanor var likadana i båda bilarna.

Efter det har jag insett att jag inte vill ha en "fjantig" bil igen, även om den skulle passa mig bra. En lite tuffare bil blir mer trafiksäker just för att andra faktiskt uppför sig då :grin:
 
Jag gillar ju att vara lite tvärt emot ibland och jag måste säga att jag trivs bättre med vanlig bil än SUV. Hade en XC60 från 2017 innan skilsmässan och bortsett från att visst, den kändes säkrare så var resten minus. Otymplig i stan, krånglig som f*n att få in på många av stans parkeringar, jag blev ALLTID skitig på vänster byxben, jackan blev skitig vid skrapning av rutor trots att jag hade skrapa på skaft och det var lönt i helvete att nå upp i takboxen trots pall!
Jag är iofs bara 160 cm kort.

Kör mycket SUV i jobbet. Opel, Tyota och ett gäng Kadjarer och jag tycker inte jag ser bättre i dem än de små bilarna. Tvärt om så är det lätt att missa låga hinder som låga stenmurar mm. SUVarna har betydligt oftare parkeringsskador än de små.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp