Sv. FT. Program för Lätt Klass 1997 samt MsvB Ponny

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har precis upptäckt detta dressyrprogram, som jag tror i kortbane-variant, skulle passa H.H som handen i handsken. :d
Dock är jag ju inte så värst insatt i FT-sporten, även om H.H är avdankad FT häst. Så jag har lite frågor ang. programmet:
- Används det öht fortfarande? Med tanke på att det är 20, snart 21 år gammalt?
- Är det realistiskt möjligt att kunna välja det på "välj ditt eget dressyrprogram - P&R"?/Är "vanliga" dressyrdomare utbildade i att döma det ens?
- Ungefär var på L-klass skalan hamnar det?/Hur bedöms det närmast som? LC? LB? LA? För om man ser hur det är uppbyggt så har det ju inslag av allt från LC (20 m volter i galopp) till LB (10 m volter i trav) och LA (ryggning).
 
Det används nästan aldrig i fälttävlan längre (tack och lov :p). Alla domare *kan* såklart döma det, men vill du rida det på P&R kan det vara idé att se till att arrangören/domaren vet på förhand, så att hen kan kolla upp programmet, eftersom det inte ingår i standardrepetoaren sas.
Det är väl typ som ett LB skulle jag säga.
 
Det används nästan aldrig i fälttävlan längre (tack och lov :p). Alla domare *kan* såklart döma det, men vill du rida det på P&R kan det vara idé att se till att arrangören/domaren vet på förhand, så att hen kan kolla upp programmet, eftersom det inte ingår i standardrepetoaren sas.
Det är väl typ som ett LB skulle jag säga.

Tack och lov?! :eek: Det verkar ju jättebra!
Nej, givetvis skulle jag ju isf meddela det i förväg, men tänkte om "vanliga domare" inte fick döma FT program eller något sånt. :p
 
Det är ju bara vanliga domare som dömer fälttävlan överhuvudtaget egentligen, förutom SS som enbart är avdelningsdomare. Sen kanske dom får en liten introduktion till ft iom lättridning i debutantklasserna osv
 
Skånes Ridsportförbund använder fälttävlansprogrammet i sin lättaste Knock Out-dressyrserie. Det räknas som ungefär mitt emellan LC och LB.
 
Skånes Ridsportförbund använder fälttävlansprogrammet i sin lättaste Knock Out-dressyrserie. Det räknas som ungefär mitt emellan LC och LB.

Ska man rida det programmet på ett bra sätt bör man rida på minst LA nivå kan jag meddela. Det är därför ft programmen är speciella, Finns inte en chans att ta sig igenom det programmet på ett vettigt sätt om man ligger någonstans mellan LC och LB

Sen är jag nyfiken på varför dom använder det gamla programmet? Finns ju nyare mkt bättre program. Det var inte Sv. Ft. Program för debutantklass 97 dom använde för det ligger nivåmässigt mellan LC och LB?
 
Ska man rida det programmet på ett bra sätt bör man rida på minst LA nivå kan jag meddela. Det är därför ft programmen är speciella, Finns inte en chans att ta sig igenom det programmet på ett vettigt sätt om man ligger någonstans mellan LC och LB

Sen är jag nyfiken på varför dom använder det gamla programmet? Finns ju nyare mkt bättre program. Det var inte Sv. Ft. Program för debutantklass 97 dom använde för det ligger nivåmässigt mellan LC och LB?
Så är det nog!
 
Ska man rida det programmet på ett bra sätt bör man rida på minst LA nivå kan jag meddela. Det är därför ft programmen är speciella, Finns inte en chans att ta sig igenom det programmet på ett vettigt sätt om man ligger någonstans mellan LC och LB

Sen är jag nyfiken på varför dom använder det gamla programmet? Finns ju nyare mkt bättre program. Det var inte Sv. Ft. Program för debutantklass 97 dom använde för det ligger nivåmässigt mellan LC och LB?

Märk väl att jag är hoppryttare och inte över huvud taget befunnit mig innanför ett dressyrstaket sedan nån liten klubbtävling för sådär en tio år sedan, så det är fullt möjligt att det här är en dum fråga.
Men vad är det som gör det här programmet så svårt? För mig ser det väldigt basic ut, inga kluriga LA-krumelurer liksom. Så förklara jättegärna var svårigheterna ligger :)
 
Märk väl att jag är hoppryttare och inte över huvud taget befunnit mig innanför ett dressyrstaket sedan nån liten klubbtävling för sådär en tio år sedan, så det är fullt möjligt att det här är en dum fråga.
Men vad är det som gör det här programmet så svårt? För mig ser det väldigt basic ut, inga kluriga LA-krumelurer liksom. Så förklara jättegärna var svårigheterna ligger :)

Det är när man rider programmet man inser att det är svårare än vad det ser ut. Du ska hinna få böjningen och genomsläppheten på insidan i bågarna innan det är dags för att ställa om. Bågarna ska vara jämnstora och inte för små för ett godkänt betyg. Hästen ska inte välta någonstans och för det krävs bärighet och rakriktning. Bågarna kommer direkt i programmet och välter du dig igenom dom har du svårt att få till både hörnpassering, kortsida och hörnpassering.. blir liksom en kedjereaktion.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp