Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Sv Halvblod

P

pollan

hur kommer det sig att en häst får heta Sv halvblod trots att den är en korsning?? min häst räknas som Sv Halvblod men hans mamma är connemara ponny och hans pappa Sv Halvblod... varför?

P

pollan

Sv: Sv Halvblod

vad betyder asrp?
i alla pass och licenser står det att han är sv halvblod

ASRP - avelsföreningen för svensk ridponny

Den är antagligen registrerad i ASVH med grå papper (eller vita kanske, beror på hur gammal den är etc, inte full koll på det där). Dvs avkomma undan godkänd far men icke godkänd mor.

Att det står Sv halvblod betyder inte per automatik att det är ett 'renrasigt' sv halvblod (dvs med gröna papper).

Sen, vissa korsningar är 'renrasiga' svenska halvblod, iom att halvbloden har öppen stambok. Mitt arabsto + godkänd halvblodshingst ger avkomma som blir 'renrasigt' svenskt halvblod med gröna papper. För arab är godkänd i stamboken (det är däremot inte connemara)

Görel

Moderator

Renrasiga halvblod behöver inte ha gröna papper, de kan ha olika färger beroende på ifall hästarna i stammen varit godkända eller inte. Det man tittar på är vilken raskod hästen har i sitt registreringsnummer. 04 är koden för ett renrasigt halvblod.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5533 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Träning Jag har en korsning där pappan är halvblod och mamman kallblod. Han har gråa papper i SWB. Nästa år blir han tre pch har blivit...
Svar
2
· Visningar
452
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 994
  • Artikel
Dagbok I förra veckan upptäckte vi att min ena ponny var lite halt, i enbart traven. Jag försökte komma på vad som kan ha hänt, vrickning eller...
Svar
1
· Visningar
191
Utrustning Kanske är en dum fråga men har länge undrat: har ett favorittäcke i 100 gram till hästarna som jag använt mycket, har haft det i 10 år...
Svar
4
· Visningar
300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kai Ken
  • Valp 2021

Hästrelaterat

Omröstningar

• Plast eller guld?