Sv Halvblod

P

pollan

hur kommer det sig att en häst får heta Sv halvblod trots att den är en korsning?? min häst räknas som Sv Halvblod men hans mamma är connemara ponny och hans pappa Sv Halvblod... varför?
 
Sv: Sv Halvblod

vad betyder asrp?
i alla pass och licenser står det att han är sv halvblod
 
Sv: Sv Halvblod

ASRP - avelsföreningen för svensk ridponny

Den är antagligen registrerad i ASVH med grå papper (eller vita kanske, beror på hur gammal den är etc, inte full koll på det där). Dvs avkomma undan godkänd far men icke godkänd mor.

Att det står Sv halvblod betyder inte per automatik att det är ett 'renrasigt' sv halvblod (dvs med gröna papper).

Sen, vissa korsningar är 'renrasiga' svenska halvblod, iom att halvbloden har öppen stambok. Mitt arabsto + godkänd halvblodshingst ger avkomma som blir 'renrasigt' svenskt halvblod med gröna papper. För arab är godkänd i stamboken (det är däremot inte connemara)
 
Sv: Sv Halvblod

Renrasiga halvblod behöver inte ha gröna papper, de kan ha olika färger beroende på ifall hästarna i stammen varit godkända eller inte. Det man tittar på är vilken raskod hästen har i sitt registreringsnummer. 04 är koden för ett renrasigt halvblod.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Fick i måndags ett fint stoföl efter en förstföderska. Tidsmässigt var hon färdig (332 dygn) men hon är liten, ca 98 cm, och har...
Svar
1
· Visningar
782
Avel Sitter och drömmer mig bort och kollar på till salu annonser i Horse & Hound. Vad som slår en direkt är att mankhöjden pendlar mellan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 382
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Blyger
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 190
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp