Svängd gjord åt "fel" finns det?

OT
Sjukt avis man blir på i-landsproblemet att hästen är för slank...
/Ballongponnymatten

Jag tycker självklart det är trevligare med problemet att sadeln åker nån cm för långt bak (längre funkar ju inte o det löser ju ingen gjord/förbygel i världen), stallkompisen har.motsatta problemet o det är ju apjobbigt.

Att hästen är för slank är dock inte problemet, han får bara inte den dä stora magen utan massa på översidan. Bara hoppfolk som ser att han är fet som en liten gödgris :p
 
@the_connemara Men med den nya nya sadeln, hamnar sadelgjorden I vägen för din skänkel då också? Om det är det främsta problemet dvs.

Funderar lite på vad för typ av gjord som kan vara bäst för att följa bröstbenet och inte störa skänklen. Och tänker att hööks svängda syntet med platta nog kan vara ngt att prova.
Eller ngn annan syntet som är lite svängd. känns som att en platta som går både framåt och bakåt som t ex wintecs nya gjord eller elt Borde ligga bäst utan att skära in i ena sidan. Och syntet gjordar tycker jag ligger mer "klistrat" mot hästen, så är kanske bra.

har en äldre wintec som nog är för lång för tiger men vill du prova om den typen ligger kvar bättre så är det ju lätt ordnat.
 
Det är inget fel att ha sadeln där. Ser bra ut! Min gamla mörkgrå hade oxå sadeln längre bak än normalt men jag vande mig fort.

Första sadeln funkade inte där den hamnade, den blev obalanserad o vi lyckades inte få den o ligga still. Någon som kommenterade stoppning o dyl - min sadelutprovare har sadelmakare på plats så det har trixat en hel del :)

Nya modellen som vi provat hamnar såhär och då är den fortf ok, med reservation för att vi inte varit ute o galopperat ordentligt:
20150510_160155_zpss4rljhz8.jpg


På bilden ovan är det en vanlig smal gjord och som kanske syns så hamnar den typ rätt. Problemet är ju som sagt att hästen vill ha en bredare och då hamnar framkanten på samma ställe. Då brukar sadeln följa med bakåt lika mycket eller åtm så hjälpas den ju inte att ligga kvar. Här ovan kunde sadeln tom legat 1-2 cm längre fram, det är väldigt gott om plats bogblad-bom, men den känns som sagt fortf bra att rida i där så stannar alltihopa så så har vi inga problem :)
 
@the_connemara Men med den nya nya sadeln, hamnar sadelgjorden I vägen för din skänkel då också? Om det är det främsta problemet dvs.

Funderar lite på vad för typ av gjord som kan vara bäst för att följa bröstbenet och inte störa skänklen. Och tänker att hööks svängda syntet med platta nog kan vara ngt att prova.
Eller ngn annan syntet som är lite svängd. känns som att en platta som går både framåt och bakåt som t ex wintecs nya gjord eller elt Borde ligga bäst utan att skära in i ena sidan. Och syntet gjordar tycker jag ligger mer "klistrat" mot hästen, så är kanske bra.

har en äldre wintec som nog är för lång för tiger men vill du prova om den typen ligger kvar bättre så är det ju lätt ordnat.

Det hoppas jag inte :D Men man vill ju fortfarande ha skänkeln mot hästen o gjorden, eller m nya sadeln stropparna, framför skänkeln. Jag har ju korta ben o korta läder så hela min skänkel ligger emot. Stiglädret på bilden är typ 5 hål längre än vad jag har, stallkompisen som fick prova så att jag kunde kolla hur sadeln såg ut.

nu har jag fått 3 tips om Hööks gjorden inkl sadeln ägare med en liknande häst som min, låter lovande :D

Ni som inte riktigt är med på känslan, testa o lägg er sadel 5 cm bakom där den ska ligga, spänn gjorden rakt ner och korta lädren. Jag vet hur det känns när sadeln hamnar på tok för långt bak o har såklart blivit supernojig vid minsta antydan till att den åker bakåt.
 
Det hoppas jag inte :D Men man vill ju fortfarande ha skänkeln mot hästen o gjorden, eller m nya sadeln stropparna, framför skänkeln. Jag har ju korta ben o korta läder så hela min skänkel ligger emot. Stiglädret på bilden är typ 5 hål längre än vad jag har, stallkompisen som fick prova så att jag kunde kolla hur sadeln såg ut.

nu har jag fått 3 tips om Hööks gjorden inkl sadeln ägare med en liknande häst som min, låter lovande :D

Ni som inte riktigt är med på känslan, testa o lägg er sadel 5 cm bakom där den ska ligga, spänn gjorden rakt ner och korta lädren. Jag vet hur det känns när sadeln hamnar på tok för långt bak o har såklart blivit supernojig vid minsta antydan till att den åker bakåt.
Har redan gjort det, för vid sadel + sadelgjord som inte låg bra. Kändes som att Allt gled bak så pass att man höll på att ramla framlänges..
men sadeln åkte bak en 5cm gjorden 15cm och hamnade i kraftig framvikt. :p
 
Vad tycker ni om denna bilden:
IMAG0602_zpsag5lo07t.jpg~original


(det där är mina vanliga läder, brukar korta 1 hål till terrängen o då har jag nog ändå inte direkt terrängläder)
 
Vad tycker ni om denna bilden:
IMAG0602_zpsag5lo07t.jpg~original


(det där är mina vanliga läder, brukar korta 1 hål till terrängen o då har jag nog ändå inte direkt terrängläder)
Snyggt schabrak :p.
sadeln är ju i balans här, lagom långt bak och gjorden ser också ut att ligga bra. Men var det denna som var smal i bommen?
Är lagom förvirrad nu av alla sadlar ^_^.
 
Tycker båda sadel och gjord ligger bra på din katastrofbild! :)

Drar du fram sadeln som du har gjort på en av de andra bilderna så ligger den ju i bakvikt och går mot bogbladen.
 
Dessa 3 bilderna är tagna vid exakt samma tillfälle o hästen har inte rört en fena, tycker ni fortfarande sadeln o gjorden ligger bra?

Bilden ni redan sett:
IMAG0602_zpsag5lo07t.jpg


Om ni inte kan se det på bilden så ligger bogbladskanten några framför schabraket, det har redan börjat gå inåt innan schabraket (ni vet om de är insjunkna pga smal sadel) men det syns kanske inte?
IMAG0601_zpsi6bin9ww.jpg


Nej, jag har inte dragit gjorden hårt utan den ligger helt normalspänd. Fick ovanan att dra hårdare när sadeln inte ville ligga still men la raskt av med det när jag insåg det. Liger sadel o gjord still ligger den nästan en hel bredd längre fram utan att störa eller ge skav.
IMAG0604_zpsykfxaoxc.jpg


Tycker ni fortfarande att sadeln ligger bra eller kan vi släppa detta nu?
 
Snyggt schabrak :p.
sadeln är ju i balans här, lagom långt bak och gjorden ser också ut att ligga bra. Men var det denna som var smal i bommen?
Är lagom förvirrad nu av alla sadlar ^_^.

Det är den sadeln hästen valde ut i somras men som när den kom hem till mig aldrig ville ligga still. Och det vill den fortfarande inte trots massor med justeringar och olika kombinationer av stoppning, paddlar, schabrak o gjordar och jag kan inte rida i den alls där ni tycker den ligger i balans.

Så, fortfarande så har ju hästen nu då valt ut en ny sadel som jag inte har någon gjord till och meningen med denna tråden var att få tips om vilken typ av kort gjord som kan tänkas vilja ligga still på sin plats så mycket som möjligt även om sadeln tenderar att åka bak. För eftersom alla sadlar hittills gjort det (ju sämre de passar desto mer vill de såklart glida o då byts de ju ut om inte förr) mer eller mindre ELLER velat ligga lite längre bak än sadelgjordsläget så vill jag ha det i bakhuvudet när jag väljer gjord :)
 
Jag må vara skadad men rent utseendemässigt förstår jag inte problemet utefter bilderna. Ska lägga in ett par bilder på L sen när jag är vid datorn (eller så kan jag skicka dem som medd på FB). Men jag ser inte minsta problem med var gjorden ligger?

Sen kan det ju vara så att det känns knas ändå när man sitter där uppe.
 
Dessa 3 bilderna är tagna vid exakt samma tillfälle o hästen har inte rört en fena, tycker ni fortfarande sadeln o gjorden ligger bra?

Bilden ni redan sett:
IMAG0602_zpsag5lo07t.jpg


Om ni inte kan se det på bilden så ligger bogbladskanten några framför schabraket, det har redan börjat gå inåt innan schabraket (ni vet om de är insjunkna pga smal sadel) men det syns kanske inte?
IMAG0601_zpsi6bin9ww.jpg


Nej, jag har inte dragit gjorden hårt utan den ligger helt normalspänd. Fick ovanan att dra hårdare när sadeln inte ville ligga still men la raskt av med det när jag insåg det. Liger sadel o gjord still ligger den nästan en hel bredd längre fram utan att störa eller ge skav.
IMAG0604_zpsykfxaoxc.jpg


Tycker ni fortfarande att sadeln ligger bra eller kan vi släppa detta nu?

Jag tror vi får vända på det? Vad är det du inte gillar med hur det ligger på de tre bilderna? Jag ser inga problem alls - skulle sett exakt likadant ut på L. Sen som sagt kan de se ut på ett vis och kännas på ett annat. Men vad tycker du ser fel ut/vad skulle du vilja ändra?

Enda bild jag tycker det ser skräp ut är den med smal gjord direkt bakom armbågen - då hamnar sadeln för långt fram.
 
Att hästen är för slank är dock inte problemet, han får bara inte den dä stora magen utan massa på översidan. Bara hoppfolk som ser att han är fet som en liten gödgris :p
Haha, vi har iofs lite samma problem. Från sidan på lite avstånd ser ponnin vältrimmad och fin ut, på nära håll syns fettvalkarna över bog och sida.. *ryser* Gödgris var ordet ;)
 
Bilden du citerade, menar du att den raka delen ska vara framåt? Antog att den skulle vara bakåt så att det utskurna är vid armbågarna. Ja, har testat en sväng gjord men den låg ju bara emot på typ 5 mm i framkanten. Den hade ju plats för en mage liksom. Men i övrigt har jag dålig koll på.svängda gjordar så jag kanske bara missuppfattat hur de ska sitta? :)

De svängda gjordarna har ingen rak sida. (De är ju svängda). Den framåtbuktande bågen går framåt och då stämmer också utskärningen för hästens framben. Då får stropparna lite bakåt. Det är ju för att sadelläget är längre bak. De har normalt inte plats för någon mage och har hästen en stor mage kan det ibland passa att sätta dem bak och fram. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 292
Senast: Oknytt
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 292
Senast: Fibusen
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 719
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp