Svärfar på dödsbädden, åka på kurs?

Smulu

Trådstartare
Förstår att ingen av er kan råda. Men hur tänker ni? Men har gått en kurs under ett år. Nu till helgen är det redovisningar. Nu är det så att Svärfar ligger på sjukhus, Svärmor får komma dit och hälsa på, han är riktigt riktigt sjuk. Kursen är ungefär 30 mil bort Den kommer genomföras Corona säkert med enskilt boende. Svärmor och Svärfar bor 10 mil åt motsatt håll.
Jag och min man har en bil. Vi har två barn. Tanken har varit att min man tar hand om barnen medan jag åker iväg. Men nu då? När Svärfar ligger på dödsbädden. Åka i väg? är det ok? Hur skulle du känna om du vore min man? Hur skulle du göra? Dör han så vill jag finnas där för min familj, men det kan ju dröja och då vill jag slutföra kursen, en kurs som är viktig för mig. Känner mig kluven.
 
Det är väl nåt bara du kan svara på och i samtal med din man,,
men hade det varit jag så hade jag hyrt en bil och åkt på kursen beredd att avbryta direkt och köra tillbaka om det nu går så illa att han avlider...
 
Jag tänker att 30 mil är ju inte extremlångt. Så om du har en bil och åker på stört vid behov så tar det ju inte så lång tid innan du är hemma. Finns det någon som akut kan ta hand om barnen ett par timmar om det går så fort att din man inte hinner vänta på dig?

Detta förutsatt att din man är ok med situationen såklart. Det är ju omöjligt för någon annan att råda.
 
Tanken har varit att min man tar hand om barnen medan jag åker iväg. Men nu då? När Svärfar ligger på dödsbädden. Åka i väg? är det ok? Hur skulle du känna om du vore min man? Hur skulle du göra?
Finns det ingen annan som kan passa barnen ifall svärfar dör?

I ärlighetens namn kommer ni ändå inte komma in på sjukhuset så den paniken finns ju inte riktigt. Men det är klart att man vill vara ett stöd åt sin partner ifall hans pappa dör, samtidigt finns det inget som säger att han avlider just under helgen, så jag hade valt att åka, men skaffat någon som stand by-barnvakt ifall svärfar avlider.
 
Jag är i ungefär samma situation som din man just nu, och jag skulle bli väldigt besviken om min man valde att åka på kurs i stället för att vara med mig. I synnerhet om det lämnade mig med ansvar för barn och eventuellt utan bil. Men det beror ju också på hur han vill göra om hans pappa blir sämre eller avlider, hur nära de står osv. Vill han åka till sjukhuset nu? Vill han kunna åka dit om pappan blir sämre? För att stötta sin mamma efteråt? Om de inte står så nära och han inte är intresserad av att åka dit så är det ju en annan sak än om han vill kunna kasta sig iväg så fort hans pappa blir sämre.

Och avseende att komma in på sjukhuset så brukar anhöriga absolut få komma in även just nu om det är så allvarligt och ingen har coronasymptom, så det borde inte vara ett hinder för honom om de inte har väldigt märkliga regler?
 
En förälders död är ju något man minns hela livet. Vilken relation man än hade tänker jag.
Glöm inte att ta det i beaktande. Jag vet ju inte vad det är för kurs eller vad du har för relation till din man eller hur snabbt ni tror att det går så jag kan inte säga vad som är rätt att göra.
Men när folk i min närhet har dött så har vardagens projekt framstått som rätt tarvliga i jämförelse. Speciellt efter att de har dött då..

Drar det ut på tiden är det dock enormt stressande att leva i ständig beredskap så då får man ju ta även det i beaktande.
 
Och avseende att komma in på sjukhuset så brukar anhöriga absolut få komma in även just nu om det är så allvarligt och ingen har coronasymptom, så det borde inte vara ett hinder för honom om de inte har väldigt märkliga regler?
Det beror nog på i vilken del av landet man bor, men det var väl någon i pressen nyss som var väldigt besviken på att hennes kille inte fick vara med på förlossningen. Här där jag bor får ingen partner vara med på ultraljuden. Så det är nog ingen självklarhet att komma in på sjukhuset hur som helst.
 
Och avseende att komma in på sjukhuset så brukar anhöriga absolut få komma in även just nu om det är så allvarligt och ingen har coronasymptom, så det borde inte vara ett hinder för honom om de inte har väldigt märkliga regler?

Här är det tvärstopp, och det ska råda besöksförbud på sjukhus, även när jag googlar ser jag att det stämmer. Undantaget är då alltså svärmor i det här fallet, att de skulle släppa in fler känns inte helt rimligt.

Jag hade tagit diskussionen med partnern. Och stannat hemma om han kände att han behövde stödet, t ex markservicen.
 
Förstår att ingen av er kan råda. Men hur tänker ni? Men har gått en kurs under ett år. Nu till helgen är det redovisningar. Nu är det så att Svärfar ligger på sjukhus, Svärmor får komma dit och hälsa på, han är riktigt riktigt sjuk. Kursen är ungefär 30 mil bort Den kommer genomföras Corona säkert med enskilt boende. Svärmor och Svärfar bor 10 mil åt motsatt håll.
Jag och min man har en bil. Vi har två barn. Tanken har varit att min man tar hand om barnen medan jag åker iväg. Men nu då? När Svärfar ligger på dödsbädden. Åka i väg? är det ok? Hur skulle du känna om du vore min man? Hur skulle du göra? Dör han så vill jag finnas där för min familj, men det kan ju dröja och då vill jag slutföra kursen, en kurs som är viktig för mig. Känner mig kluven.
Du behöver prata med maken, vi stod inför en liknande situation förra helgen när svärmor var dålig och gick bort. Jag stannade hemma för att jag vet att min man behövde ha mig i närheten trots att han inte orkade åka in till sin mamma. För att ingen ska bli upprörd, hon var kraftigt dement innan och mindes inte honom och var sovande utan att komma till medvetande. Personal sätt hos henne hela tiden och för honom var det rätt beslut. Men sorgen när hon väl var borta är där ändå.
 
Förstår att ingen av er kan råda. Men hur tänker ni? Men har gått en kurs under ett år. Nu till helgen är det redovisningar. Nu är det så att Svärfar ligger på sjukhus, Svärmor får komma dit och hälsa på, han är riktigt riktigt sjuk. Kursen är ungefär 30 mil bort Den kommer genomföras Corona säkert med enskilt boende. Svärmor och Svärfar bor 10 mil åt motsatt håll.
Jag och min man har en bil. Vi har två barn. Tanken har varit att min man tar hand om barnen medan jag åker iväg. Men nu då? När Svärfar ligger på dödsbädden. Åka i väg? är det ok? Hur skulle du känna om du vore min man? Hur skulle du göra? Dör han så vill jag finnas där för min familj, men det kan ju dröja och då vill jag slutföra kursen, en kurs som är viktig för mig. Känner mig kluven.
Prata med din man. Och OM du åker iväg, se till att hyra en bil så att han inte är fast i hemmet. Hade jag varit din man hade jag troligen tyckt att det var bra om partnern kom iväg på sin kurs, men det finns garanterat de som tänker precis tvärt om, så ja, ni måste prata om det hela.
 
Prata med din man. Och OM du åker iväg, se till att hyra en bil så att han inte är fast i hemmet. Hade jag varit din man hade jag troligen tyckt att det var bra om partnern kom iväg på sin kurs, men det finns garanterat de som tänker precis tvärt om, så ja, ni måste prata om det hela.

Har pratat med honom och han är helt inne på att jag åker iväg på kursen, men att jag lämnar vår bil tillgänglig för honom. Eftersom han oavsett vill åka till sin mamma. Svärfar har varit sjuk länge så ingen av oss vill ta ut det värsta i förskott och pausa livet.
 
Har pratat med honom och han är helt inne på att jag åker iväg på kursen, men att jag lämnar vår bil tillgänglig för honom. Eftersom han oavsett vill åka till sin mamma. Svärfar har varit sjuk länge så ingen av oss vill ta ut det värsta i förskott och pausa livet.

Men då så. Gör så.
 
Angående att komma in på sjukhus så vet jag att iaf här får man komma in om en anhörig ligger för döden. Så länge en inte har symtom på covid.
 
Har pratat med honom och han är helt inne på att jag åker iväg på kursen, men att jag lämnar vår bil tillgänglig för honom. Eftersom han oavsett vill åka till sin mamma. Svärfar har varit sjuk länge så ingen av oss vill ta ut det värsta i förskott och pausa livet.

Nu vet jag ju att du redan bestämt dig men ville bara säga att jag jobbade i Norge när pappa dog. Jag visste att han var döende när jag åkte och att jag troligtvis inte skulle hinna färdigt med jobbet innan han dog (det var ett kortare projekt). Rent krasst kunde jag inte vara utan de pengarna, jag är egen företagare och måste ta de jobb som finns. Min pappa förstod garanterat, han satte själv jobbet före familjen många gånger (av liknande skäl som jag).

Dvs eftersom din man är ok med det hela ska du absolut inte ha något dåligt samvete (jag hade gjort samma val om jag varit i din mans ställe). Livet går som sagt vidare och det är en trygghet i sig. Lycka till med kursen :)
 
Det beror nog på i vilken del av landet man bor, men det var väl någon i pressen nyss som var väldigt besviken på att hennes kille inte fick vara med på förlossningen. Här där jag bor får ingen partner vara med på ultraljuden. Så det är nog ingen självklarhet att komma in på sjukhuset hur som helst.
Här är det tvärstopp, och det ska råda besöksförbud på sjukhus, även när jag googlar ser jag att det stämmer. Undantaget är då alltså svärmor i det här fallet, att de skulle släppa in fler känns inte helt rimligt.

Jag hade tagit diskussionen med partnern. Och stannat hemma om han kände att han behövde stödet, t ex markservicen.
Nej det kan hända att det varierar beroende på landsände förstås. Men både i den region där jag jobbar på sjukhus och i den region min mamma legat på sjukhus har anhöriga fått komma in när det handlar om patienter som kan dö inom kort - kanske inte halva släkten på en gång, men åtminstone där jag varit skulle hustru + son absolut varit välkomna förutsatt att de är friska. Tack och lov! :) Så det är absolut värt att fråga i alla fall.

Och till TS, jag såg nu att din man är inställd på att du åker, så OBS att mitt inlägg var utifrån jag skulle ha reagerat själv och självklart inte menat som något allmängiltigt, tycker din man att det är ok och verkligen säger vad han tycker så ska du förstås kunna åka utan dåligt samvete :).
 
De närmaste får besöka men bara en och en i rummet. Min är inte biologisk son, men det är det närmaste en far han har eftersom han inte har haft kontakt med sin biologiska far sedan han var barn.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 031
Senast: Whoever
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 610
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 580
Senast: Hedinn
·
Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
1 740
Senast: Heddiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp