Svärföräldrar som ej visar intresse för barnbarn

Känns det ok i andra relationer också? ”Gillar dig men träffar helst inte dig”?.
Självklart har det med barnet att göra! Jag gillar inte gamlingar eller ålderdomshem men jag besöker det för jag vet att personen där är min släkting fortfarande.

På samma sätt hjälper jag mina föräldrar nu och innan/efter Corona för att jag älskar dem och då hjälper man varandra.
Du har ingen skyldighet att besöka dina gamla släktingar som bor på äldreboende.

Om du gör det, av kärlek till dem, så gör det. Men gör det inte av plikt.

Att hävsa att man har plikter att på olika sätt ta hand om folk p.g.a. släktskap, behöver faktiskt tänkas igenom rätt ordentligt ur många aspekter.
Visst kan man vilja "ge tillbaka" eftersom man "fick" av sina föräldrar, men hur långt ska den plikten sträcka sig?
Till besök där man sitter och småpratar? Till att låta föräldern/föräldrarna flytta in hos en själv för fullständigt omhändertagande? Eller hur mycket?

Före välfärdsstatens införande så lades mycket av arbetet med omsorg på kvinnor i form av oavlönat arbete.
Här får man vara lite försiktig så att vi inte monterar ner välfärden, och hamnar där igen, med oavlönade kvinnoplikter.

Men för att återgå till trådämnet, så handlar det där med barnbarn, i synnerhet små/unga barnbarn, inte om att mor/farföräldrarna är så gamla så att de ens är pensionärer i de flesta fall, utan det handlar om aktiva samhällsmedborgare med jobb i ungefär 55 års åldern och uppåt.

När det gäller folk som hamnat på äldreboenden, så finns det snarare barnbarns barn.
 
Du har ingen skyldighet att besöka dina gamla släktingar som bor på äldreboende.

Om du gör det, av kärlek till dem, så gör det. Men gör det inte av plikt.

Att hävsa att man har plikter att på olika sätt ta hand om folk p.g.a. släktskap, behöver faktiskt tänkas igenom rätt ordentligt ur många aspekter.
Visst kan man vilja "ge tillbaka" eftersom man "fick" av sina föräldrar, men hur långt ska den plikten sträcka sig?
Till besök där man sitter och småpratar? Till att låta föräldern/föräldrarna flytta in hos en själv för fullständigt omhändertagande? Eller hur mycket?

Före välfärdsstatens införande så lades mycket av arbetet med omsorg på kvinnor i form av oavlönat arbete.
Här får man vara lite försiktig så att vi inte monterar ner välfärden, och hamnar där igen, med oavlönade kvinnoplikter.

Men för att återgå till trådämnet, så handlar det där med barnbarn, i synnerhet små/unga barnbarn, inte om att mor/farföräldrarna är så gamla så att de ens är pensionärer i de flesta fall, utan det handlar om aktiva samhällsmedborgare med jobb i ungefär 55 års åldern och uppåt.

När det gäller folk som hamnat på äldreboenden, så finns det snarare barnbarns barn.

Min fetning. Det här fick mig nästan att börja skratta. Mina föräldrar ska vara så innerligt glada för att jag inte tänker så. Jag kommer jag inte lyfta ett finger den dagen de behöver hjälp men jag tänker inte göra livet till ett helvete för dem heller.

Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av att sitta i möte med biståndshandläggare? I vilket fall läggs det stort engagemang hos många handläggare att skuldbelägga framförallt döttrarna som inte kan/orkar/vill ta hand om sina gamla föräldrar. Samtidigt som föräldern sitter där frågar biståndshandläggaren om dottern verkligen inte kan handla, laga mat och städa åt föräldern. Det läggs enormt mycket på de anhöriga som det är redan idag och med dagens neddragningar lär det inte bli bättre framöver. Hemtjänst rycks bort hos de som redan har med motiveringen att partnern/barnen kan hjälpa till precis som personligassistent timmar tas bort/dras ner på med samma motivering.
 
Känns det ok i andra relationer också? ”Gillar dig men träffar helst inte dig”?.
Självklart har det med barnet att göra! Jag gillar inte gamlingar eller ålderdomshem men jag besöker det för jag vet att personen där är min släkting fortfarande.

På samma sätt hjälper jag mina föräldrar nu och innan/efter Corona för att jag älskar dem och då hjälper man varandra.
Jag ser det inte så. Jag tror inte att farföräldrarna ogillar sitt barnbarn däremot kanske de har lätt att förhålla sig till småbarn på något vis. De kanske inte vill engagera sig för mkt för de inte vill vara barnvakter eller tagna förgivet att hämta och lämna på dagis i framtiden. Vad vet jag? De kanske tycker att de blir tillrättavisade och känner sig otillräckliga, vad vet jag? Det jag däremot inte tror är att de ses som avståndstagande för att de ogillar själva barnet.
 
Min fetning. Det här fick mig nästan att börja skratta. Mina föräldrar ska vara så innerligt glada för att jag inte tänker så. Jag kommer jag inte lyfta ett finger den dagen de behöver hjälp men jag tänker inte göra livet till ett helvete för dem heller.

Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av att sitta i möte med biståndshandläggare? I vilket fall läggs det stort engagemang hos många handläggare att skuldbelägga framförallt döttrarna som inte kan/orkar/vill ta hand om sina gamla föräldrar. Samtidigt som föräldern sitter där frågar biståndshandläggaren om dottern verkligen inte kan handla, laga mat och städa åt föräldern. Det läggs enormt mycket på de anhöriga som det är redan idag och med dagens neddragningar lär det inte bli bättre framöver. Hemtjänst rycks bort hos de som redan har med motiveringen att partnern/barnen kan hjälpa till precis som personligassistent timmar tas bort/dras ner på med samma motivering.
Jag har min enda kvarlevande förälder 30 mil från där jag bor. Ingen biståndshandläggare har försökt få mig att flytta 30 mil iaf.

Vi måste faktiskt acceptera att betala skatt, så att vi ska slippa gå tillbaka till den gamla onda tiden, där närstående tvingades ta hand om "äldre och ofärdiga".

Eller riskera ett återinförande av "fattighusen".

Jag håller med dig.

Det är en oroväckande utveckling. Även vad avser äldre.

Vi har idag fler "äldre äldre" än år 2000, men ungefär hälften så många platser på äldreboenden.

Hemtjänstpersonalen springer fortare och fortare, och har kortare tid hos de äldre, för att fixa samma sak.
 
Att någon inte tycker att små ungar ger någonting betyder inte att de inte bryr sig utan kanske hellre umgås när de är lite större. På dig däremot låter det som att ställer någon inte upp nu som barnvakt och/eller hämtar på dagis så får de sitta själva när de blir äldre. Att ens föräldrar antagligen ställt upp större delen av ens liv redan verkar en del "glömma",att de kanske vill få göra saker nu medan de har möjlighter, ork och tid att tänka på sig själva räknas inte.
Precis som barnbarnen då antagligen bara vill umgås nedan mormor/farmor är ung nog att göra roliga saker.
Jag kan liksom inte förlikas med den idén om en relation. Kalle är svårt sjuk, nej usch så trist att bara umgås när han är sjuk. Det får bli sen när han är frisk. Typ. Det är relationen med personen som gör att den blir livslång, inte vilka skojiga saker man kan göra tillsammans enkelt mig. Att andra är annorlunda har jag förstått, men själv hade jag inte ställt upp på de premisserna med en släkting. Vill man inte vara med under sjukdom, småbarnsår osv så slipper man vara med sen.
 
Det är inte mor/farföräldrarnas plikt att sköta om vare sig barnpassning, förskolehämtningar eller ta hand om sjuka barnbarn, så att föräldrarna kan jobba i normalfallet.

Det ingår i föräldrarollen att ta hand om ovanstående uppgifter. Roligt eller ej.

Har man särskilda problem i familjen av något slag, så kan det finnas mor/farföräldrar som ställer upp, och som ruckar på sitt liv för hjälpa till.

Att det ibland finns extra intresserade mor/farföräldrar som ställer upp med massor med praktisk hjälp, så får man som förälder välja om man vill ta emot det eller ej.
Det är inte alltid oproblematiskt med en äldre generation som lägger sig i, och försöker styra över barnuppfostran, mat, eller heminredning.

Annars så har även mor/farföräldrar egna hängrännor att rensa, och snö att skotta. Det är oftast först 75-80+ som brukar ha problem med sådant....

De där små barnen, förskolebarnen, är dessutom bärarare av en massa otrevliga virus, som lätt däckar folk (mor/farföräldrar) som har liten kontakt med småbarn i vardagen.

Om priset för att träffa sina barnbarn, är två veckors rejäl förkylning, och eventuellt sjukskrivning från jobbet, samt inställda egna aktiviteter, så är det kanske inte så värst attraktivt, utan då väntar många med en tätare kontakt tills barnbarnen nått skolåldern, och att träffa barnbarnen inte längre är synonymt med "att bli sjuk".
Vem pratar plikt? Om våra föräldrar sett på det så hade de inte släppts in. Så oerhört kantigt synsätt.
inser att jag får skriva upp ännu ett par stora kramar till min mamma på kontot att ta igen när pandemin är över, är så oerhört tacksam över den syn på familj och relationer som hon har och fört vidare och den ynnest det är för dottern att ha - vad jag trott - normalengagerade mor- och farföräldrar som älskar henne högt och heligt. Så har alla mina vänner det, så förstår ts sorg i detta. Din inställning är ganska ovanlig.
 
Du har ingen skyldighet att besöka dina gamla släktingar som bor på äldreboende.

Om du gör det, av kärlek till dem, så gör det. Men gör det inte av plikt.

Att hävsa att man har plikter att på olika sätt ta hand om folk p.g.a. släktskap, behöver faktiskt tänkas igenom rätt ordentligt ur många aspekter.
Visst kan man vilja "ge tillbaka" eftersom man "fick" av sina föräldrar, men hur långt ska den plikten sträcka sig?
Till besök där man sitter och småpratar? Till att låta föräldern/föräldrarna flytta in hos en själv för fullständigt omhändertagande? Eller hur mycket?

Före välfärdsstatens införande så lades mycket av arbetet med omsorg på kvinnor i form av oavlönat arbete.
Här får man vara lite försiktig så att vi inte monterar ner välfärden, och hamnar där igen, med oavlönade kvinnoplikter.

Men för att återgå till trådämnet, så handlar det där med barnbarn, i synnerhet små/unga barnbarn, inte om att mor/farföräldrarna är så gamla så att de ens är pensionärer i de flesta fall, utan det handlar om aktiva samhällsmedborgare med jobb i ungefär 55 års åldern och uppåt.

När det gäller folk som hamnat på äldreboenden, så finns det snarare barnbarns barn.
I storstäderna är det sällan den åldersfördelningen. Jag har inga vänner som fick barn innan 30 och de flestas föräldrar är, eller blir väldigt snart, pensionärer. I mitt yrke jobbar många länge, så jag har många kollegor som regelbundet styr möten mm för att passa barnbarnstid trots att de jobbar till en bra bit efter 70. Det handlar nog faktiskt bara om vilja tror jag, precis som för oss 80-talister som både gör karriär, har barn, vänner, hobbies, hästar och släkt som vi vill träffa. Dygnet har ju trots allt 24 h varav man kanske ändå bara jobbar Max 11.
 
Vem pratar plikt? Om våra föräldrar sett på det så hade de inte släppts in. Så oerhört kantigt synsätt.
inser att jag får skriva upp ännu ett par stora kramar till min mamma på kontot att ta igen när pandemin är över, är så oerhört tacksam över den syn på familj och relationer som hon har och fört vidare och den ynnest det är för dottern att ha - vad jag trott - normalengagerade mor- och farföräldrar som älskar henne högt och heligt. Så har alla mina vänner det, så förstår ts sorg i detta. Din inställning är ganska ovanlig.

Det finns många former av relationer mellan föräldrar och barn. Vissa är "goda" andra är något helt annat än goda.
Många relationer kan vara mycket krävande och kvävande för många inblandade.

Var glad åt att din relation känns bra, men inse att många andra varianter på relationer kan vara något helt annat, och inse att det kan bli tokigt när man generaliserar utifrån sitt eget exempel, oavsett om det är ett "bra" exempel, eller ett "dåligt".

Jag tror inte att min inställning är så värst ovanlig.

Mera tror jag att du helt enkelt inte stött på den.

Många säger dessutom en annan sak än de egentligen tänker, och vågar inte erkänna vad de egentligen anser.

Många umgås med släktingar, i vid bemärkelse, av "plikt", och skulle gärna avstå från stora delar av detta umgänge, om de bara vågade.

För att ta ett slags exempel, på Buke brukar det finnas massor av trådar om hur man ska kunna slippa att umgås med både föräldrar och andra släktingar i olika sammanhang.
Hur man känner sig utsatt för social utpressning vid semestrar eller julfirande.
Eller hur man känner sig pressad till att vara en entusiastisk mor/farförälder...
 
I storstäderna är det sällan den åldersfördelningen. Jag har inga vänner som fick barn innan 30 och de flestas föräldrar är, eller blir väldigt snart, pensionärer. I mitt yrke jobbar många länge, så jag har många kollegor som regelbundet styr möten mm för att passa barnbarnstid trots att de jobbar till en bra bit efter 70. Det handlar nog faktiskt bara om vilja tror jag, precis som för oss 80-talister som både gör karriär, har barn, vänner, hobbies, hästar och släkt som vi vill träffa. Dygnet har ju trots allt 24 h varav man kanske ändå bara jobbar Max 11.
Hur många tror du det är, som vågar säga det något mindre socialt accepterade, att de minsann inte vill avstå möten eller hobbies för att på olika sätt ta hand om barnbarn?

De tiger antagligen.

Alltså även om föräldrar fick barn vid 30, och deras barn i sin tur får barn vid 30, så är då den äldre generationen ca 60 år.

Vad vill du egentligen, att 60 åringar ska ge upp sina liv för att fixa sina barns liv?
 
Vad vill du egentligen, att 60 åringar ska ge upp sina liv för att fixa sina barns liv?

Varför dessa extremiteter?

Jag tror inte att det finns någon i tråden som anser eller önskar att en mor/farförälder som anser att det är att ”ge upp sitt liv” att umgås med sitt barnbarn ska göra just det. Och jag har inte heller sett några som helst tecken på sådana önskemål?

Att man är ledsen över en utebliven relation och önskar att det vore annorlunda är ju något helt annat.
 
Varför dessa extremiteter?

Jag tror inte att det finns någon i tråden som anser eller önskar att en mor/farförälder som anser att det är att ”ge upp sitt liv” att umgås med sitt barnbarn ska göra just det. Och jag har inte heller sett några som helst tecken på sådana önskemål?

Att man är ledsen över en utebliven relation och önskar att det vore annorlunda är ju något helt annat.
Fast det är väl inte en utebliven relation att ses någon gång i månaden. Utan då ligger ju besvikelsen i ngt annat, tex fel förväntningar eller att svärföräldrarna kanske är som @skogaliten och inte har riktigt lusten att passa eller umgås oftare just nu, men kanske gärna gör det när man kan dela intressen på ett annat sätt.
 
Fast det är väl inte en utebliven relation att ses någon gång i månaden. Utan då ligger ju besvikelsen i ngt annat, tex fel förväntningar eller att svärföräldrarna kanske är som @skogaliten och inte har riktigt lusten att passa eller umgås oftare just nu, men kanske gärna gör det när man kan dela intressen på ett annat sätt.

Jag vet inte hur det var ett svar på det jag skrev? Jag håller helt med dig om att det du beskriver handlar om fel förväntningar och att det är något för föräldrarna att acceptera. Mitt inlägg handlade inte alls om det utan var ett svar på inspelat att någon skulle tycka det var rimligt att folk skulle ge upp sina liv för att fixa sina barns liv.
 
Jag har min enda kvarlevande förälder 30 mil från där jag bor. Ingen biståndshandläggare har försökt få mig att flytta 30 mil iaf.

Vi måste faktiskt acceptera att betala skatt, så att vi ska slippa gå tillbaka till den gamla onda tiden, där närstående tvingades ta hand om "äldre och ofärdiga".

Eller riskera ett återinförande av "fattighusen".

Jag håller med dig.

Det är en oroväckande utveckling. Även vad avser äldre.

Vi har idag fler "äldre äldre" än år 2000, men ungefär hälften så många platser på äldreboenden.

Hemtjänstpersonalen springer fortare och fortare, och har kortare tid hos de äldre, för att fixa samma sak.
Nej då har du kanske "turen" att du bor för långt bort.

Så är det ju redan för många. Det var det jag ville ha fram. Hjälpen dras in med hänvisning till att det finns partner och/eller barn. Sedan om de kan/vill/orkar bistå mer än de redan gör verkar fullkomligt irrelevant.

Synen på gamla och sjuka är bedrövlig och jag när ett litet litet hopp att när den här pandemin är över så kanske det kan finnas hopp om förbättring när så många fler än vanligt inser hur det faktiskt (inte) fungerar inom hemtjänst och äldreboenden. Både med tanke på brist på tid, antalet personal/boende-kund och med tanke på bristen på skyddsutrustning och det enorma ansvar som läggs på undersköterskor utan att det överhuvudtaget syns i deras lönekuvert. Kanske kanske kan då några fler tänka sig att bidra med en krona eller två.
Jag tänker på det ibland nu när man överallt kan läsa om hur hemskt det är att vara isolerad och inte kunna träffa folk som man vill och inte kan resa eller gå på bio/puben/restaurang/café eller vad det nu är och vilken psykisk ohälsa det kan ge. Välkommen till mitt liv säger jag. Jag har och har haft det så i drygt femton år nu och det är inte så att det finns någon ljusning runt hörnan. Jag hade jublat om jag hade orkat resa de två timmar man nu får ge sig iväg. Det talas om psykisk ohälsa för de som nu är isolerade samtidigt som den livlina folk som lever så jämt har dras in/minskas. Var är logiken i det?
 
Du känner till att extremitet är en kroppsdel typ arm, ben? Kanske inte riktigt det ordval du tänkte dig?

Detta blev ju bara fånigt.

Extremitet betyder såväl lem som ytterlighet. Du förstod nog vilket som avsågs av sammanhanget om inte annat.
 
Du känner till att extremitet är en kroppsdel typ arm, ben? Kanske inte riktigt det ordval du tänkte dig?

Ja jag känner till att det betyder det också. Och det det var precis det ordvalet jag tänkte mig.

Men jag vet inte vad ditt syfte med att skriva sådär var?
 
Såsom mormor/farmor, blir jag fullständigt tillintegjord av hela idén att bli avkrävd att ha "en nära" och "frekvent relationn" med mina barnbarn.

Varför ska jag det, i synnerhet med ointressanta småbarn, som drar med sig den ena förkylningen efter den andra magsjukan.

Jag är totalt ointressant av att vara gratis barnvakt när helst det behagas, och oavlönad barnflicka som hämtar på dagis.

Det är barnens föräldrar som valt att skaffa barn.
Hade de velat bland in mig, som något slags hjälpreda, så borde de ha frågat mig hur jag ställde mig till det, innan.

Är jag ointresserad? Nej. Jag diskuterar gärna med mina barn, om det är något jag kan bistå med, som inte involverar praktisk hantering av snoriga näsor eller blöjbbyten, eller att passa tider för barnhämtning eller lämning.

Jag besöker mina barn, och därmed barbarnen ungefär lika ofta nu som innan barnbarnen kom. Och Barn med barnbarn är välkomna på besök.
Men låt mig slippa få en massa gulliga bilder på sms, någon enstaka räcker mer än väl.

Och när barnbarnen blivit så stora att de åtminstone kan tas med på t.ex. en skogspromenad där de går själva, så tar jag gärna med dem ut.

Me att kräva intresse av den äldre generationen, kräva flera besök, förutsätta barnvaktsinsatser???? Snacka om egotrippad inställning hos den yngre generationen.

Det är inte vår plikt att ta hand era barn så länge inga olyckor inträffar. Det ska vara ett frivilligt åtagande.
Vi ska inte vara tvungna att gå ner i arbetstid eller ge upp hobbies och intressen för att ta hand om barnbarn.

En inställning som trådstarten ger uttryck för, skulle snarare skrämma bort mig, än föra mig närmare...
Snacka om egotrippad inställning hos den yngre generationen.

Hmm där tycker jag nog nästan tvärtom. Det är ju ett populärt sätt att uttrycka sig såklart och det låter jättebra att vi är egotrippade och bortskämda medan denna generation jobbade hårt och självständigt.

Och nu svarar jag inte exakt dig utan någon annan med samma tankar som jag inte kan säga det till. För självklart har jag redan hört det där från någon äldre släkting. Långt innan vi någonsin bett dem om hjälp såklart.

- Vi tar barnen om vi tycker det är kul, inte annars! (nöjt tittandes på 4 veckor gamla Y o 2 månader gamla X)
Tar barnen? Jag kanske inte har tid att serva er just med att leverera ett barn till din stad den dagen om året helt enkelt.

Barn är inte något slags mjukdjur. Det går inte att plötsligt beställa hem en treåring som inte känner igen en på övernattning, det går faktiskt helt och hållet bort. Jag tänker inte pluppa ned ett förvirrat och gråtande barn hos en äldre släkting för att det var kul att ha ett barnbarn den helgen. (Ja! det har hänt att det beställts hem ett barn mellan 1-4 som senast träffade äldre generation Y i tio minuter för ett år sedan. Med besvikna åthävor och gny när vi "oj då vi kunde inte, eh tyvärr"O_o.) Barn är inte robotar, det går inte att se ett barn en gång om året och sedan gnälla sorgset över att barnet tjuter av glädje över en annan äldre släkting.

Jag råkar veta att min äldre generation förväntade sig barnvakt av sin äldre generation. Jag är fullt på det klara med att min farmor passade barn en hel vecka varje sommar trots att hon inte gillar barn... gissa hur jag vet det? Gissa om det är en sådan förälder som "inte har tid med barnbarn" som lämnade mig där? Jag vet att min mormor älskade barn och passade lika mycket. Jag vet att med all den barnpassning karriärs 40-talisterna behövde så har även deras föräldrars fastrar och mostrar passat deras barn...

Jag råkar veta att om min mamma inte hittade en släkting som kunde passa när jag var sjuk så kom hemsamariten från kommunen... Alltså även hemsamariten från kommunen!? För den finns ju numera? eller? (helst ska man såklart inte vara sjuk så det var jag inte vanligen.)

Min man vet också exakt hur mycket hans föräldrar lät sina föräldrar passa honom när de behövde passning, tex att de alltid skickade honom till farmor när han var sjuk en vecka. (vilket han älskade iofs).

Så jag är helt och hållet totalt på det klara med att de föräldrar vi har (notera här orden "vi har" som i min man och jag, specifikt) som har den attityden och säger det, att de ska aldrig hjälpa till, det är en princip att de bara ska ha barn om det är roligt för dem och ingen hjälp för oss. Utan helst ett besvär för oss, de har kakan och har ätit den. För de utnyttjade sina föräldrar till max när de hade små barn, men ska prata vitt och brett om hur lite hjälp de vill ge. Inte så fint.

Kan tillägga att det är helt attityden som irriterar mig. För detta är en äldre släkting. Min andra äldre släkting som inte passar barn eller vill träffa barn är smart nog att hålla klaffen om sina prioriteringar. Och gör inte heller några besvikna åthävor när barnet inte intresserar sig för hen. Vilket är helt ok, man blir ledsen såklart men inte sur.
 
Senast ändrad:
Vem pratar plikt? Om våra föräldrar sett på det så hade de inte släppts in. Så oerhört kantigt synsätt.
inser att jag får skriva upp ännu ett par stora kramar till min mamma på kontot att ta igen när pandemin är över, är så oerhört tacksam över den syn på familj och relationer som hon har och fört vidare och den ynnest det är för dottern att ha - vad jag trott - normalengagerade mor- och farföräldrar som älskar henne högt och heligt. Så har alla mina vänner det, så förstår ts sorg i detta. Din inställning är ganska ovanlig.

Men du måste ju inse att det är inte "normalengagerat" att gå i pension för att man fått barnbarn. Då är man mer engagerad än genomsnittet. Och dessutom så har barnbarnets födelse sammanfallit med att det är dags att gå i pension eller så har personen lyxen att ha råd att gå i pension i förtid.
 
Hmm där tycker jag nog nästan tvärtom. Det är ju ett populärt sätt att uttrycka sig såklart och det låter jättebra att vi är egotrippade och bortskämda medan denna generation jobbade hårt och självständigt.

Och nu svarar jag inte exakt dig utan någon annan med samma tankar som jag inte kan säga det till. För självklart har jag redan hört det där från någon äldre släkting. Långt innan vi någonsin bett dem om hjälp såklart.

- Vi tar barnen om vi tycker det är kul, inte annars! (nöjt tittandes på 4 veckor gamla Y o 2 månader gamla X)
Tar barnen? Jag kanske inte har tid att serva er just med att leverera ett barn till din stad den dagen om året helt enkelt.

Barn är inte något slags mjukdjur. Det går inte att plötsligt beställa hem en treåring som inte känner igen en på övernattning, det går faktiskt helt och hållet bort. Jag tänker inte pluppa ned ett förvirrat och gråtande barn hos en äldre släkting för att det var kul att ha ett barnbarn den helgen. (Ja! det har hänt att det beställts hem ett barn mellan 1-4 som senast träffade äldre generation Y i tio minuter för ett år sedan. Med besvikna åthävor och gny när vi "oj då vi kunde inte, eh tyvärr"O_o.) Barn är inte robotar, det går inte att se ett barn en gång om året och sedan gnälla sorgset över att barnet tjuter av glädje över en annan äldre släkting.

Jag råkar veta att min äldre generation förväntade sig barnvakt av sin äldre generation. Jag är fullt på det klara med att min farmor passade barn en hel vecka varje sommar trots att hon inte gillar barn... gissa hur jag vet det? Gissa om det är en sådan förälder som "inte har tid med barnbarn" som lämnade mig där? Jag vet att min mormor älskade barn och passade lika mycket. Jag vet att med all den barnpassning karriärs 40-talisterna behövde så har även deras föräldrars fastrar och mostrar passat deras barn...

Jag råkar veta att om min mamma inte hittade en släkting som kunde passa när jag var sjuk så kom hemsamariten från kommunen... Alltså även hemsamariten från kommunen!? För den finns ju numera? eller? (helst ska man såklart inte vara sjuk så det var jag inte vanligen.)

Min man vet också exakt hur mycket hans föräldrar lät sina föräldrar passa honom när de behövde passning, tex att de alltid skickade honom till farmor när han var sjuk en vecka. (vilket han älskade iofs).

Så jag är helt och hållet totalt på det klara med att de föräldrar vi har (notera här orden "vi har" som i min man och jag, specifikt) som har den attityden och säger det, att de ska aldrig hjälpa till, det är en princip att de bara ska ha barn om det är roligt för dem och ingen hjälp för oss. Utan helst ett besvär för oss, de har kakan och har ätit den. För de utnyttjade sina föräldrar till max när de hade små barn, men ska prata vitt och brett om hur lite hjälp de vill ge. Inte så fint.

Kan tillägga att det är helt attityden som irriterar mig. För detta är en äldre släkting. Min andra äldre släkting som inte passar barn eller vill träffa barn är smart nog att hålla klaffen om sina prioriteringar. Och gör inte heller några besvikna åthävor när barnet inte intresserar sig för hen. Vilket är helt ok, man blir ledsen såklart men inte sur.

Du skrev ungefär det jag tänkt genom flera sidor av denna tråd.
För det första, barn är inga objekt men de objektifieras kraftigt av somliga.
För det andra, om det är någon generation som gått i bräschen för egoism så är det 40-taliserna. Säger inte att senare generationer är bättre, däremot är det ganska ofint att kasta sten i glashus.
 
Men du måste ju inse att det är inte "normalengagerat" att gå i pension för att man fått barnbarn. Då är man mer engagerad än genomsnittet. Och dessutom så har barnbarnets födelse sammanfallit med att det är dags att gå i pension eller så har personen lyxen att ha råd att gå i pension i förtid.
??
Går nån i pension för att de får barnbarn?

Pension i förtid? Min mamma är 70+, jag fick barn först när jag fyllde 35, dvs hon var redan pensionär när han kom.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 656
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 536
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp