Svag i vänster

Miranda.123

Trådstartare
Hej!

Jag har köpt en Islandshäst för några månader sen som jag innan varit medryttare på. Vi har nästan bara ridit ut då hon är tant nu men några pass på banan ibland kör vi. Har märkt ända sen jag började rida henne vilket var över ett år sen att hon inte ”kan”fatta vänster. kan kan hon väll men hon undviker det och fattar alltid höger oavsett varv. Har lyckats fatta höger gallopp ungefär 5 gånger senaste året. Jag försöker verkligen jobba henne ihennes svårare varv även i trav och skritt men skulle jätte gärna vilja få tips! 🌸
 
Hej!

Jag har köpt en Islandshäst för några månader sen som jag innan varit medryttare på. Vi har nästan bara ridit ut då hon är tant nu men några pass på banan ibland kör vi. Har märkt ända sen jag började rida henne vilket var över ett år sen att hon inte ”kan”fatta vänster. kan kan hon väll men hon undviker det och fattar alltid höger oavsett varv. Har lyckats fatta höger gallopp ungefär 5 gånger senaste året. Jag försöker verkligen jobba henne ihennes svårare varv även i trav och skritt men skulle jätte gärna vilja få tips! 🌸
Jag tycker det borde va dags att ringa ut en duktig tränare som kan titta på er och hjälpa dig med hur du ska rida/stärka henne :)
En äldre häst håller längre om den tränas korrekt.
 
Besiktigade veterinär hästen ordentligt vid köp?
Om veterinär tycker den är ok så bör du nog ta dit en duktig kiropraktor innan du sen letar upp en tränare som kan hjälpa er. :)
 
Röntgades hästen vid köp. Om hästen är fullt frisk så bör man veta att galopp är 2 gångarter.
Vänster och höger galopp :) en del islandshästar är väldigt konsekventa att endast fatta höger eller vänster galopp. Är det en äldre häst som bara använt en galopp i sitt liv så bör man ta det försiktigt med den andra sidan så att dom inte överanstränger sig. Blir ofta markbundet, korsgalopp, pass mm. vilket kan ge skador. Stärk hästen liksidigt i andra gångarter först, samt öka och länga steget i övriga gångarter på ett balanserat sätt. Lätt hänt att hästen inte jobbar med överlinjen annars för att komma undan jobb.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 959
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp