Sval säkerhetsväst, tips önskas.

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har en Air-o-wear, klass III. Jag har egentligen inga synpunkter på den men den är så förbaskat VARM. Vintertid är det ju ett plus, och sedan ett par år tillbaka rider jag i RSQ/Bodyguardjackan från MH istället för väst iaf. Men idag var det dags att plocka fram västen igen. Och trots ganska lite kläder och 'bara' plus sju (varmare i solen) så var jag blöt av svett under västen (och nej det var inte en speciellt ansträngande ridtur och jag fick en ofrivillig avsvalkning i en snödriva av hästen :angel: ) och mindes otäckt tydligt hur det är på sommaren när man kan vrida ur tröjan/skjortan man haft under västen.

Och västen börjar bli till åren så det börjar bli dags att byta ändå (inte varit med om mer än två fall och de har varit av modellen 'matte gliiiiiider av'). Och jag skulel gärna vilja ha en SVAL väst, eller så sval som möjligt. Jag hoppas/inbillar mig ju att det ska ha hänt lite på design och materialfronten sedan 1999?

Så har ni några tips? Mina krav är:

Beta klass III/Beta 2000 Level 3 (lila märkning)

Justerbar i midjan/knäppas i midjan och reglerbar över axlarna. Vill INTE ha typ dragkedja fram och sen ändrar man storlek i sidorna (om de fortfarande finns).

Vill HELST inte ha de som har många plattor som ligger intill varandra utan en 'helgjuten'. Kan tänka mig de med flera mindre plattor om jag får en bra motivering, men jag har en ganska ful, kronisk ryggskada trots ridning i en sådan väst (bara klass 2 dock), och det behöver ju inte vara västens fel, men.. (Och som motvikt så UTAN väst hade jag i bästa fall varit förlamad idag och i värsta fall död)

Så 'smidig' och 'nätt' som möjligt.

INTE några skrikiga färger (a la röd, lila, organge etc). Gärna grå men det är bara bonus, inte måste.

Måste finnas i många storlekar, gärna med olika alternativ för rygglängd. Jag är liten, nätt och kort.

Och så var det priset, jag är ju glad ju billigare jag kommer undan, men kan tänka mig upp till runt 1500 kr, dvs den prisklass de flesta västar ligger i. Oftast kan jag ha stor barnstorlek så kostar barn t ex 1500 och vuxen 1800 är den intressant ändå (och hittar jag den PERFEKTA västen är jag såklart beredd att ge t ex 1800)
 
Sv: Sval säkerhetsväst, tips önskas.

Jag vet inte om detta på något sätt hjälper dig men det finns ju ryggskydd för motocross som är väldigt nätta och bra. Det är ju godkända för tävling och träning för motocross och enduro, finns i större och mindre modeller.

De är ju dessutom svala, och finns i alla prisklasser.

Rider själv i ett rent ryggskydd och är mycket mycket nöjd med det!
 
Sv: Sval säkerhetsväst, tips önskas.

FINNS det öht svala västar??? :confused: Min blir jag plaskblöt under, om det så är minus 10 ute, och jag är en MKT frusen person.. :crazy: Så jag använde den bara tills hästen blev någorlunda ridbar igen, sen har den hängt i sadelkammaren. Köptes i fjor vinter.

Har funderat på det, och för att den skulle bli svalare så måste det ju vara hål i den, och den måste vara mkt tunnare. Men då lär ju skyddet försvinna också? Låter som lite av en omöjlig ekvation tyvärr... :(
Men om du hittar så säg till, då blir min mamma och pappa lättade... :angel:
 
Sv: Sval säkerhetsväst, tips önskas.

Svarar båda.

jag vet ju inte omd et finns svala västar, men jag hoppades ju vilt på attd et skulle finnas SVALARE västar än min? Som är full med små-små hål men eh, det hjälper inte sådär vidare värst bra. Fan, kan man göra andastäcken kan man väl göra andasvästar? *ser desperat ut*

Hänga undan västen skulle jag gäääääärna göra. Men kommer aldrig. Någonsin. Efter en ganska avancerad flygtur (MED väst) 1999 så har jag fem permanent skadade ryggkotor och kronisk värk. Jag hade änglavakt, någon millimeter åt något håll och jag hade inte suttit här idag. Och läkarna vill egentligen inte jag ska rida, eller rida får jag väl hur mycket jag vill om jag låter bli att ramla av. För en smäll till på samma ställe (länryggen) klarar inte mina arma ryggkotor, då är det finito med Alex. Och sen olyckan 1999 (på den tiden hade jag bara väst när jag red unghästar eller hoppade terräng) så har jag ramlat av hela TVÅ gånger och gått omkull en (trots en 'galen unghäst' och en terrängkurs), samtliga HELT odramatiska och utan ens ett blåmärke. Men jag VET ju aldrig när det oväntade händer och jag far som en projektil genom luften. Räcker ju egentligen att hästen snubblar och så står vi på öronen och jag far.

Så, jag rider inte ens en drogad ridskolehäst utan väst (eller säkerhetsjackan) sen den dagen då olyckan skedde. För hur lugn, stabil, trygg och säker häst det än är så vet man aldrig och kan aldrig GARANTERA. Och jag vill gärna vara i livet och helst utan att sitta i rullstol ett par år till.

Därför är jag nog inte 'modig' nog att prova ett sådant där crossryggskydd? Min bror åkte cross som liten och man TYCKER ju att de borde ha minst lika bra skytt som ridskydd, om inte bättre. Men har de det, är det testat, och är det testat vid fallsimulering från häst (kanske oftast faller/landar/hamnar annorlunda vid crossolyckor?). Jag skulle nog våga ha det när jag rider valacken, honom rider jag ju i säkerhetsjackan (som inte får jämföras med väst egentligen). Men snart är det dags för tvååringen att stifta bekantskap med matte på ryggen, och då är det ren säkerhetsväst som gäller, hon lär vara riden i ett par år innan jag ens lär våga 'byta ner mig' till säkerhetsjackan.

/Alexandra - som förstår om hon framstår som FJANTIG men efter att ha varit så himla nära att bli förlamad som jag var så har min syn på det där med olyckor omvärderats och jag kör nu stenhårt enlligt devisen 'better safe than sorry'. In absurdum ibland, men det känns som en billig livförsäkring.

Och jag tycker att Centaur pronto ska ta fram västen ur garderoben... :devil:
 
Sv: Sval säkerhetsväst, tips önskas.

Jag har hört mycket gott om Tipperary-västarna (Eventer) som enligt reklamen skall ha "optimal luftgenomströmning och maximalt skydd". Men de är dyra, kostar drygt 3500 på Ingdams.

//Milla - Också fjantig med ryggproblem.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sval säkerhetsväst, tips önskas.

Kolla och se lite vad för cross skydd som finns idag. Min bror kör cross nu profissionellt. Jag har hans gamla skydd...

Han har nu ett nytt som är större och verkligen går ner över hela svanskotan och täcker hela ryggen. Dessutom tål det att en cross med isdubb (!) kör över ryggen så det borde ju tåla en hel del.

Tror faktiskt att detta nya skyddet är bättre än de västar som finns för ridning när det gäller att skydda just ryggen... Titta och se, far gärna och kläm och känn. Det jag pratar om är hårsplast ytterst och lika brett som ryggen. Har massor av luftkanaler och kylande egenskaper.

Det finns egenligen ingenting som är så viktigt som rygg och nacke! Har inte skadat ländryggen men däremot nacken... Tyvärr finns det inget skydd för den :(
 
Sv: Sval säkerhetsväst, tips önskas.

Har du en länk till cross-ryggskydd? Det verkar optimalt för mig som har skadad rygg men fortfarande hela kotor - och det vill jag gärna behålla. Har aldrig ridit med väst för det var inte uppfunnet när jag började rida, men nu med ryggproblemen har jag börjat snegla åt västar men ännu inte tagit steget.
/nocke/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp