Svallkött

Vårt avelsto fick ett rejält fult sår efter antagligen fastnat i en eltråd och skar upp halva kotan. Vi höll på i 6 månader men vi skrubba såret med grönsåpa sen hade hon bandage för att dra ihop såret. Vart väldigt mycket svallkött i början 😑
 
Varför ska man inte följa regelverket bara för att det handlar om hästar?? Varför förespråka att andra ska bryta mot regelverket?? Detta regelverk finns till för att skydda konsumenter. Det kan ibland räcka att man konsumerar en köttbit från ett djur som behandlats med en substans för att ställa till med stor skada om man inte har tagit hänsyn till gällande karenstid.

Varför då inte se till att ditt djur då får inskrivet i passet att det inte ska gå till livsmedelsproduktion. Då kan du behandla med i princip allt.
Så länge mina hästar är i min ägo vet jag ju vad de behandlats med och inte, så jag får ju helt enkelt upplysa om det om det plötsligt skulle bli aktuellt med avlivning. Jag skriver ju inte in något i passet "bara för att" när jag vet att de (som jag äger nu) inte behandlats med något "värre" än insektsmedel (för häst) och i ett fall metacam (utskrivet av veterinär). (gammelhästen är en annan historia, han borde nog ha det inskrivet i passet, men det missades av den då behandlande veterinären och nu äger jag inte hästen längre)

Det jag förespråkar är att man på bästa sätt behandlar de eventuella åkommor hästen har med de medel som finns tillgängliga och enligt den djurskyddslagstiftning som gäller, inget annat. Livsmedelsproduktion är inte det vi huvudsakligen sysslar med, utan blir det aktuellt att slakta en häst får man ju ta hänsyn till vad som gäller där och då (och kanske avstå att ta vara på köttet om man är osäker).

Jag avslutar denna diskussionen här, tror jag. Vi har inte riktigt samma syn så får kanske "agree to disagree".
 
Så länge mina hästar är i min ägo vet jag ju vad de behandlats med och inte, så jag får ju helt enkelt upplysa om det om det plötsligt skulle bli aktuellt med avlivning. Jag skriver ju inte in något i passet "bara för att" när jag vet att de (som jag äger nu) inte behandlats med något "värre" än insektsmedel (för häst) och i ett fall metacam (utskrivet av veterinär). (gammelhästen är en annan historia, han borde nog ha det inskrivet i passet, men det missades av den då behandlande veterinären och nu äger jag inte hästen längre)

Det jag förespråkar är att man på bästa sätt behandlar de eventuella åkommor hästen har med de medel som finns tillgängliga och enligt den djurskyddslagstiftning som gäller, inget annat. Livsmedelsproduktion är inte det vi huvudsakligen sysslar med, utan blir det aktuellt att slakta en häst får man ju ta hänsyn till vad som gäller där och då (och kanske avstå att ta vara på köttet om man är osäker).

Jag avslutar denna diskussionen här, tror jag. Vi har inte riktigt samma syn så får kanske "agree to disagree".
Håller med om att vi inte är överens. Jag anser att man ska följa samtliga regelverk för att utesluta att behandlad häst hamnar i livsmedelskedjan. Din kunskap om vilka behandlingar hästen fått kan gå förlorad.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 487
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 129
Senast: Oknytt
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp