Svallkött

älgen

Trådstartare
Vad använder man för behandling till svallkött nuförtiden?
Tidigare var det ju Nelex, men det får ju inte användas längr eom jag fattat rätt.
 
Sv: Svallkött

Tror inte det finns några godkända läkemedel i Sverige mot det... Inte som jag har i huvudet just nu iaf..
Lotagen är väl vanligast att man använder, med det är ju ett licenspreparat, men inget problem för veterinärerna i Sverige att få licens för det, så det brukar vara lätt att få tag i.
 
Sv: Svallkött

jag använder lotagen, det är som redan nämts samma som nelex - bara annat namn. missuppfattade jag inte min veterinär så hade det något med tillverkningsland och EU att göra att nelex togs bort och ersattes av lotagen. jodopax har ju lite etsande effekt
 
Sv: Svallkött

Står med jodopaxomslag just nu.
Inte min häst så jag vill helst inte ringa och bekosta veterinär. Tänkte rota bland mina egna prylar och se om jag hittade något.

Jag har alstå inget som helst ansvar för hästen ifråga, men åtgärdas det int ekommer ägaren få veta att den lever:angel:
 
Sv: Svallkött

Omslag med Aloevera blomma minskar svallkött ,infektion och svamp hur otroligt det än låter försök få tag på en riktig Aloeverablomma -dela och lägg köttsidan på såret .

Mvh mia
 
Sv: Svallkött

man kan "skura ur" med lite skarpare jodopax och lägga lite streptocillin på om det inte är allt för mkt. dökött.

tråkigt att du ska behöva stå med det...:(
 
Sv: Svallkött

jo, det är ju sant. men det tar ju egen enegi att göra en massa som andra skulle gjort och som ingen ens tackar för.
 
Sv: Svallkött

Turligt nog såg det mycket bättre ut idag. Inte alls så svullet och renare sår.

Kör på med jodomslag ett tag får vi se. Tjatar på ägaren att få något utskrivet.
 
Sv: Svallkött

Caustics: substances that destroy tissue

Silver Nitrate Stick (Applicators®, Stypt-Stix®)

• Used to treat warts and tissue in excessive granulation (proud flesh) in horses.

Proud flesh = svallkött

Samt en svensk text;

"Granulationsvävnad innehåller nya blodkärl och har en frisk röd färg med knoppar som kan vara lättblödande. Ibland blir det för mycket granulationer ”hypergranulos” eller ”svallkött”.
Hypergranulosen kan behandlas med luftigt förband- t.ex. en salvkompress eller genom applikation lokalt av kortison eller lapis (silvernitrat).
 
Senast ändrad:
Sv: Svallkött

Varför Streptocillin? Antibiotika ska användas restriktivt och definitivt inte på en lesion som inte är infekterad.
 
Sv: Svallkött

Okej.. Det hittade jag inte på länken du gav mig först?!?
finns inga godkända där i Sverige heller (använde fass och säkte på både human och vet.med.), och aldrig hört talas om de preppen. Lotagen är ju mer allmänt känt och säkerligen både effektivare och lättare att få tag i.
Om inte det andra är nåt receptfritt? Men inte ens silvernitrat finns nämnt som aktiv substans i fass.
 
Sv: Svallkött

När jag jobbade som djursjukvårdare i Sverige använde vi Lapispenna på hundklor ifall de började blöda när vi klippte dem (stoppar blödningen).
 
Sv: Svallkött

Jo, sånna pennor känner jag till. Men kan inte svara på om det är just sådär de heter, var lägnesedan jag använde nu.
Men du svarade inte riktigt på min fråga, det där är ju ett receptfritt medel då? För i fass finns det inte, och inte några andra substanser som innehåller silvernitrat heller.
Och när jag använde den för att stoppa ev. blödning vid kloklippning fick jag aldrig nån info om att det kunde användas vid svallkött...
 
Sv: Svallkött

Bor ej längre i Sverige så vet ej om det ar receptbelagt eller inte, men har hittat den har tråden pa Buke som kanske ger svar till din fråga. Svar nummer 14.

Sårläkning.
 
Sv: Svallkött

Omslag med Aloevera blomma minskar svallkött ,infektion och svamp hur otroligt det än låter försök få tag på en riktig Aloeverablomma -dela och lägg köttsidan på såret .

Mvh mia

Aloe Vera är direkt olämpligt på svallkött. Vävnaden består av en överdriven bildning av bindvävsceller, fibroblaster. De växer så fort så inte hudceller hinner med att växa över. Aloe Vera har visats stimulera fibroblaster, Det kan alltså förvärra svallköttet.

Lapispenna är ett vanligt handelspreparat, inte läkemedel. Kan hjälpa på svall kött med mindre yta. Lotagen, zinklimlinda och cortisonsalva kan också hindra överdriven bindvävsbildning. HH
 

Liknande trådar

Hästvård En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära...
Svar
15
· Visningar
1 711
Senast: Summerwind
·
Hästvård Har en häst med ett sår på insidan av framkotan där det bildats svallkött. Såret är i dagsläget ca 1x1 cm och vet skar bort svallkött...
Svar
12
· Visningar
1 293
Senast: Ponylove
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 777
Senast: Fiorano
·
Hästvård Ponnyn fick spark i hagen för ett par veckor sedan. Tur bara ytligt och läkt bra men har nu skapats lite svallkött. Är det ett måste...
2
Svar
22
· Visningar
2 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp