Svalunge som ramlat ur boet

fejko

Trådstartare
Vi hittade en svalunge som ramlat ur boet i morse. Vi la tillbaka den i boet igen men den verkar mycket mindre och yngre än de andra så jag undrar om den klarar sig ... Gjorde vi rätt? Det är väl det enda man kan göra.
 
Svalungar skal vara flygfärdiga nu och äta upp sig inför färden söderut, och föräldrarna är redan halv väges iväg till deras övervintringsställe. Ungar som inte är flygfärdiga nu är oftast ett misstag från naturens sida och lär inte överleva,

Antagligen ett resultat av mycket tidigt födda årskullar som inte "vet bättre" än att starta familj i slutet av säsongen.

Ok försöka hjälpa till, men resultatet lär bli en unge som inte lär hinna äta upp sig innan färden söderut. antagligen därför syskonen knuffat ut den för att den inte skal äventyra deras chans att hinna bli klara för färden.
 
Svalungar skal vara flygfärdiga nu och äta upp sig inför färden söderut, och föräldrarna är redan halv väges iväg till deras övervintringsställe. Ungar som inte är flygfärdiga nu är oftast ett misstag från naturens sida och lär inte överleva,

Antagligen ett resultat av mycket tidigt födda årskullar som inte "vet bättre" än att starta familj i slutet av säsongen.
Fast syskonen är redo att lämna boet när som helst. Och föräldrarna är där o matar. Har även ett till bo med nästan färdiga ungar. Bor i Östergötland.
 
Igår låg det ytterligare två svalungar under samma bo som hade blivit utslängda. Den ena var död men den andra levde. Jag tog in den en stund och la den i en blomkruka och lyckades få in den lite vatten. Sedan när min sambo kom hem så la vi ut den i ett annat bo med riktigt små ungar. Den låg inte på golvet i morse i alla fall så den kanske blev accepterad.
I det första boet fanns det både äldre och yngre ungar. Det verkar som om de yngre blev utkastade antingen av syskonen eller föräldrarna.

Livet är grymt...
 
Lite positiva nyheter ändå: Ungen som vi dumpade i ett annat bo verkar ha blivit accepterad. Både sambon och jag är ganska säkra på att det var två små ungar i det boet och nu ser vi tre gapande munnar 💕
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof? Mamma ramlar titt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 513
Senast: Fetaost
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 899
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 528
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp