Svamp eller klimakteriet?

Lona

Trådstartare
Ok, vi har ju diskuterat värre saker än såhär:
Mina slemhinnor i underlivet känns väldigt sköra och spricker, kan det vara svamp fast det inte kliar utan bara svider?
Eller kan det vara tecken på att klimakteriet är på gång (jag är 41)? Tänker då på östrogenbrist eller något sådant.
Tämligen säker på att det inte är en könssjukdom, finns ingen jag kunnat bli smittad av...
 
Ok, vi har ju diskuterat värre saker än såhär:
Mina slemhinnor i underlivet känns väldigt sköra och spricker, kan det vara svamp fast det inte kliar utan bara svider?
Eller kan det vara tecken på att klimakteriet är på gång (jag är 41)? Tänker då på östrogenbrist eller något sådant.
Tämligen säker på att det inte är en könssjukdom, finns ingen jag kunnat bli smittad av...

Det kan ju vara precis vad som helst, så det bästa är säkert att gå och kolla upp det :)
Men några frågor: Är det bara skört? Är utseendet förändrat på något vis? Svider det bara när huden är sprucken eller har du några andra obehag?
 
Äh, jag som ville slippa gå och kolla upp det...
Nej, det ser normalt ut, kanske lite rodnad, men absolut inget konstigt. Inga flytningar, sår eller liknande. Ja, det svider bara där det är sprucket liksom. Har testat ett litet tag att smörja med apotekets "underlivskräm" (kommer inte ihåg vad den heter, någon mjukgörande kräm) och det blir något bättre men inte helt bra.
Gör inte ont/svider hela tiden utan mest när jag skall torka mig efter toabesök.
 
Prova att smörja med lite kokosolja (gärna eko och kallpressad), det kallas ju inte fittglitter för intet :D
Jag har haft samma problem som du, och med kokosolja har det hjälpt efter ett par dagar. Dock är jag yngre, så det är ingen risk för klimakteriet i mitt fall.
 
Tvättar du dig med tvål? Det gjorde jag och då blev jag sån, så jag bytte till tvättolja. Sedan dess har jag väldigt sällan problem.
 
Håller med tidigare talare - ingen tvål och lite olja gör stor skillnad! Jag har själv använt olivoljan jag haft hemma, har en miniflaska i duschen och en i resenecessären.
 
Tack för era svar och ursäkta att jag inte svarat tidigare!
Jag använder inte tvål utan tvättolja sedan ganska många år tillbaka och brukar använda olivolja efter dusch/bad. Kanske skall testa kokosolja ett tag istället?
Dock kom jag på igår att det är ju faktiskt inte bara i underlivet jag har problem, jag har på sista tiden varit otroligt torr i hårbotten också vilket jag aldrig varit tidigare. Är torr för övrigt också men det brukar jag vara.
Kanske beror på att jag ändrat mina (psyk)mediciner eller någon brist? Ska jag satsa på något kosttillskott och i så fall vad? Helst inte snordyrt, ekonomin är i botten just nu.
 
Medicinändring låter som en trolig bov i dramat. Jag tycker du ska kolla upp det ändå, om det är någon brist, medicin eller något som ligger och spökar som du borde veta om.
Buke kan mycket, men inte mer än gissa i sådana här fall.
 
Medicinerna kan säkert påverka. Många ger ju muntorrhet och snuva. Kan säkert påverka övriga slemhinnor också.

Det finns annars en östrogenkräm just för underlivet om man vill testa om det kan påverka. Köps receptfritt på apoteket. Den förs in en liten bit så det inte bara är det yttersta som blir smörjt.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 480
Senast: emma-vsm
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 982
Senast: jemeni
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 106
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 011
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp