Bukefalos 28 år!

svamp i strålen

T

tazza

hej!
Skodde hästen häromdagen med ny hovis som upptäckte att hon har svamp i strålen!:eek:
Jag känner mig som en dålig hästägare nu, för visst har jag tyckt att den har varit svampig men inte reflekterat över att det skulle vara något sådant. Jag är dålig på hovar helt enkelt. Det här är ett jobbigt sätt att lära sig på...

Hovis sa att man kan åtgärda detta med silvervatten och att vi kunde göra det nästa gång vi skor henne, men nu känner jag mig lite stressad och har frågor som jag glömde ställa.
Hur smittsamt är svamp i strålen? Hur snabbt är förloppet? Ska jag inte behandla nu direkt i stället för att vänta? Hur är koncentrationen då, någon klok som vet?
Jag tror inte att hon har haft det så länge för hoven ser normal ut, inga håligheter eller så, men jag vill verkligen inte att hon ska få det heller...:cry:
Någon som haft samma problem, eller som vet, svara gärna!
Nu går hon i en hage som är lerig, det kan väl inte vara bra?
Usch, jag mår inte bra över det här...
 
Sv: svamp i strålen

Andas!
Det är ganska vanligt att hästar har svamp i strålen.
Om du vill börja hjälpa henne redan nu kan du vara noga med rengöringen. Som en första åtgärd brukar jag rekommendera att skura med såpvatten varje dag.

Svamp är smittsamt till en viss del, men det finns redan i marken så det bästa försvaret är hästens eget. Bra hovkvalitet och ett gott immunförsvar kombinerat med en diet som sänker blodsockret ger bra förutsättningar för att slippa strålröta.

Om förutsättningarna är dåliga kan ett angrepp slå till väldigt fort. Värsta jag sett har varit en hyfsat fin stråle som degrederade till svart hål på 7 veckor, MEN det var extremfall.
Normala är att strålen blir gradvis sämre över några månader om man inte gör något. Men du har ju uppmärksammat detta nu så det kommer att gå bra!

Lerhage är inte ideal för några hästar, så om du kan flytta till en bättre hage skulle jag göra det.
 
Sv: svamp i strålen

:bow: :bow: :bow:

Jag ska försöka andas. Såpvatten var det första jag tänkte på faktiskt, vad kul att det är bra. Ska blanda till en rejäl omgång som jag kan ha i stallet.
Dessutom ska jag kolla om det går att byta hage, hon står på ridskola och de flesta hagarna är leriga just nu tyvärr:(
Om man ska sänka blodsockret, ska jag ta bort betfor då? Nu äter hon 14 kg ensilage, ½ kilo korn per dag, b-vitamin, magnesium samt 4 dl betfor (uppblött då alltså) plus morötter och äpplen. Hon blir ledsen om hon blir utan betfor men man kanske ska åtminstone sänka ransonen medan man behandlar...
 
Sv: svamp i strålen

Och dessutom står hon på torv nu sedan oktober, är det bra? Jag personligen är skeptisk till det. Vi silar det jättenoga varje dag men den blir sunkig under natten.
Bekymrad...
 
Sv: svamp i strålen

Torv är jättebra för problemhovar i alla fall. Ha såpas smed torv i boxen att det inte blir geggigt över natten, då är det för lite torv, jag brukar ha ett ganska tjockt lager.
 
Sv: svamp i strålen

Det råder delade meningar om torv. Flera hovslagare brukar avråda från torv vid strålröta.

Själv tvättar jag röta med väteperoxid, spolar med koksalt och i svåra fall då och då droppa i Trush Buster.

Jag har också tagit bort betforn och ät ytterst restriktiv med äpplen för min häst och han verkar ha överlevt det.;)
 
Sv: svamp i strålen

Min hovis sa samma sak häromveckan. Jag har köpt Silvervatten (kolloidalt silver) som hon rekomenderade. Man skulle ta ca 2 dl "silvervatten" i dubbla plastpåsar och stoppa ner en väl rengjort men torr hov i och försöka få bort så mycket luft som möjligt ur påsen och tejpa runt påsen och benet. Låt hästen stå på mjukt underlag med påsarna på fötterna i ca 20-30 min så försvinner strålrötan på en behandling. Jag har inte hunnit testa än men jag fick hen kolloidalt silver i söndags så vilken dag som helst ska jag fixa det.
 
Sv: svamp i strålen

Jag har fått samma ordination ju, så jag funderar på att beställa hem det via nätet för att kunna behandla lite tidigare. Hur lång tid tog det för dig att få hem det?
 
Sv: svamp i strålen

Vi har mycket torv i boxen, men hon är en gojsfia...:devil: Varje morgon ser det ut som om hon bott i torven en månad...
 
Sv: svamp i strålen

Jag tycker inte om torv och tycker mig se mer sunkigheter hos hästar som står på det. Men å andra sidan träffade jag senast idag en häst på rent torv som hade fina strålar. Så det vete tusan... (men boxgrannen hade INTE fina strålar... samma strö)

Betfor, b-vitamin sirap, äpplen och morötter innehåller alla socker. Mer eller mindre.
Du avgör själv vad din häst kan vara utan.
 
Sv: svamp i strålen

Jag bor inte så många mil ifrån "www.naturligahovar.se" som bla säljer Kolloidalt silver, både som vatten och salva. Så jag hämtade direkt hos henne.
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 543
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 636
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 956
Senast: skuggi
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 608
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp