Svamp- och bärsäsongen 2022.

Känns som att det kanske behöves en kaffetermos och matsäck med sig i hjortronskogen alltså! :laugh:

Men hittar jag ett moget lite senare så är det betydligt mer än jag någonsin hittat, så jag är helt klart sugen på att göra ett försök :D
Både kaffe och matsäck är nödvändiga attribut på myren. Men jag tyckte bladen såg ut att ha släppt runt bäret på bilden (=moget)?
 
Både kaffe och matsäck är nödvändiga attribut på myren. Men jag tyckte bladen såg ut att ha släppt runt bäret på bilden (=moget)?

Det var ganska vitt och rött och hårt, jag tänkte att det liksom skulle vara gulare och mjukare? Som sagt total nybörjare! :laugh:
 
Här i Skåne plockar vi så mycket smultron vi hinner, har mängder av kantareller i både trädgård och skog och blåbär hittade jag i skogen nu i veckan. Ska jaga ut barnen nu i helgen tänkte jag :D hallonen är snart mogna ser det ut som, sen dröjer det ju innan björnbären är klara tyvärr.
 
Det var ganska vitt och rött och hårt, jag tänkte att det liksom skulle vara gulare och mjukare? Som sagt total nybörjare! :laugh:
Ditt bär är INTE moget. Minst en vecka kvar.

Det ska vara guldgult och i princip lossna självmant från stjälken då du vidrör det - och bäret ska liksom smälta av sötma i munnen - om du måste knapra på annat än kärnorna ska du låta det vara kvar några dagar till.
 
Här i Skåne plockar vi så mycket smultron vi hinner, har mängder av kantareller i både trädgård och skog och blåbär hittade jag i skogen nu i veckan. Ska jaga ut barnen nu i helgen tänkte jag :D hallonen är snart mogna ser det ut som, sen dröjer det ju innan björnbären är klara tyvärr.
Jag har ätit ett fåtal hallon här i mälardalen - men då har de haft tur med rätt gynnsamt söderläge med värmemagasinerande sten bakom!
 
Ni som kan hjortron, finns det chans att det blir bär när det bara är blad just nu, eller är det för sent?
Hjortron är lite svåra.
En myr som ger rikligt med hjortron ena året kan ge i princip ingenting nästa.
Antingen har det varit frost vid fel tillfälle (vid blomning), eller så har det blivit t.ex bara hanblommor.
Det är först när man ser de omogna bären som man kan känna av åt vilket håll årets skörd kommer barka åt...
 
La nyss 1/2 liter hallon i frysen och minst lika mycket har hamnat i frysen är hur mycket hallon som hellst säkert 5-10 liter kvar. Mycket vinbär också.

Kantareller har vi inte tittat på än. Behöver leta upp nya svampskogar. Där vi letat förut har granbarkborren hälsat på...:rage::rage::rage::rage:
 
Ditt bär är INTE moget. Minst en vecka kvar.

Det ska vara guldgult och i princip lossna självmant från stjälken då du vidrör det - och bäret ska liksom smälta av sötma i munnen - om du måste knapra på annat än kärnorna ska du låta det vara kvar några dagar till.

Om jag knaprar på det är det väl lite väl sent att låta det vara kvar några dagar till! :D

Tack! Buke är så värdefullt med alla sorters visdommar!
 
Om jag knaprar på det är det väl lite väl sent att låta det vara kvar några dagar till! :D

Tack! Buke är så värdefullt med alla sorters visdommar!
Om du knaprar på ett, så vet du vilka du ska låta vara ett par dagar fortsättningsvis.
På en myr mognar varje bär för sig, så du plockar bara de som är helt mogna. Jag brukar säga att de du allra helst vill stoppa direkt i munnen är de som du ska lägga i din hink.

Eller; Är bäret det minsta hårt i en enda 'cell' då du tar i det, ska du låta det sitta kvar. Då kommer det knapra i munnen, och det är ett som ska lämnas kvar ett par dagar..!
 
Mormor har förövrigt alltid gjort så himla god sylt/marmelad så när hon var här och plockade rabarber häromdagen bad jag om recept. "Köp ett paket syltsocker och följ instruktionerna" löd tydligen det vinnande recept :o:rofl:

Idag har jag gjort någon dl jordgubbssylt för att prova (jordgubbarna dock plockade på odling så det kanske inte riktigt gills?), precis lagom för att ha i jordgubbstårta idag och på pannkakor imorgon. Blev så gott att jag kunnat äta alltihop med sked :angel: Så nu ska jag ut och plocka blåbär och sen hallon och björnbär senare och prova med det också! :D (och hjortron då, om jag lyckas hitta några ;) )
 
Helt vansinnigt! Jag tror vi är minst två månader efter här i skotteland - det har ju varit skitkallt ute, här börjar hallonen fundera på att mogna, men någon svamp har jag inte ens drömt om. :( Björnbären kanske vi kan plocka i September, typ.
 
Nån mil norr om Göteborg. Det kommer mängder av svamp. Jag är dock mer för höstkantarellerna och de behöver lite mer tid på sig.
Blåbär har vi galet mycket. Jag plockar på tomten. Likaså smultron. Vildhallon och björnbär är på gång. Det är rikligt på buskarna.
Även min planterade skörd av grönsaker slår rekord i år.
 
Alltid intressant att se priserna i affären på kantareller.
20220716_084439.jpg
Kantareller har även dom skjutit i höjden prismässigt.
 
Testade att plocka blåbär förra helgen, men de kändes inte riktigt mogna. De smakar gott men släppte inte helt lätt från riset = massor med skräp följde med. Får testa snart igen :) !

Min hallonbuske (jättegoda gula hallon) i trädgården har nya mogna bär varje dag, men jag tycker att det är sisådär med vildhallonen ännu. De ser dessutom väldigt små ut, även om det är många, så det är tveksam om jag kommer att plocka....
 
Plockade hjortron idag, i plural, hittade nämligen hela två stycken mogna! :D Även ett tiotal omogna, så jag är nog för tidigt ute, men det var spännande att prova :d
IMG_20220716_142527328.jpg

Var även hur mycket blåbär som helst i skogen, så jag och dottern plockar nog några sådana imorgon!
 
Mängder med blåbär här i Bohuslän också. Har varit mycket kantareller men de sista jag plockade var väldigt torra. Tror inte det kommer mer nu innan det regnar, det är torrsommar som vanligt nu för tiden
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
887
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 348
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 099
Senast: __sofia__
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp