Svamp- och bärsäsongen 2022.

Sitter och rensar första (lilla) kantarellskörden som är värd att nämna. Har ätit de första blåbären, och smultronen peakar just nu här i Mälardalen.
Hjortronen håller på att mogna på myrarna i Dalarna.

Hur ser det ut hos er?
Jodå blåbär 🫐 finns i mängder här. Var ute för drygt en vecka sen och plockade lite. Väntar in lingonen.

03768C4B-432A-4651-836E-9D67F555C7DE.jpeg
 
I förgrunden, världens bästa handplockningsverktyg till allehanda bär mindre än jordgubbar. Hänges runt halsen, hänger alltid rakt ner, tillåter dig att använda bägge händerna utan spill.
Bakom specialdesignad hjortronplock-påse. Synligt tyg där den hängs upp i träd på myren. Rymmer fyra fulla kakburkar bär, den platta kvadratiska typ som barn säljer kakor åt föreningar i.

burkens fördel: det blir inte så högt tryck på bären längts ned i burken, så plockar man mycket hjortron håller sig de flesta i fint skick till återkomsten vid basen.
 

Bifogade filer

  • 596B9F1E-3025-4E31-8F53-E08C86F3A931.jpeg
    596B9F1E-3025-4E31-8F53-E08C86F3A931.jpeg
    577 KB · Visningar: 64
I förgrunden, världens bästa handplockningsverktyg till allehanda bär mindre än jordgubbar. Hänges runt halsen, hänger alltid rakt ner, tillåter dig att använda bägge händerna utan spill.
Bakom specialdesignad hjortronplock-påse. Synligt tyg där den hängs upp i träd på myren. Rymmer fyra fulla kakburkar bär, den platta kvadratiska typ som barn säljer kakor åt föreningar i.

burkens fördel: det blir inte så högt tryck på bären längts ned i burken, så plockar man mycket hjortron håller sig de flesta i fint skick till återkomsten vid basen.
Eller hink och bälte antingen som halsband eller runt midjan som vanligt.
 
@Jeffery Vilken perfekt hjortronskola du gjort :heart Med tanke på hur värdefulla dessa juveler är så är det en skymf att plocka dem för tidigt. Tur att du nu lärt buke hur det ska gå till, så jag inte behöver förargas över att nån plockat kart ;)

För egen del blir det inga hjortron i år. Är i fel landsända, och här där jag bor har jag aldrig sett några. Blåbären och hallonen är dock mogna nu och i veckan tänkte jag ta mig en tur. Har även plockat kantareller två ggr, inga mängder men räckt till två pers.
 
Tillägg:
Det är värt att notera att inte vara bären mognar individuellt; det är faktiskt så att cellerna gör det på varje bär. Så extremhjortronen kan ha några celler som fortfarande är kart, majoriteten är mogna - och med ett fåtal celler som passerat zenit, och har börjat sjunka ihop.
Detta spelar inte så stor roll, du vill ha de bär där en majoritet celler är lagom mogna.

Väldigt snabbt lär du dig genom att bara ta på bäret, att känna vilket som är omoget, moget eller övermoget. Är bäret hårt, lent men ändå spänstigt eller för mjukt?
Smaka på dem, om du är i en kalibreringsfas.
Släpp direkt de du inte vill ha.

Min regel #1 på hjortronmyren är:
"Plocka bara de bär du kan tänka dig att direkt stoppa i munnen."
Så lämna de som fortfarande är hårda då du tar i dom (de kommer inte eftermogna), eller de som chanserat bortom bästa förbrukningsdatum. Kvaliteten på ditt arbete kommer tjäna på detta.
 
Tog en tur efter jobbet igår. Hittade en del blåbär men det var allt. Fick avbryta efter 1 liter pga att jag inte mådde så bra. Och med facit i hand var det bra, eftersom hunden åt så mkt blåbär att jag fått plocka dinosauriehögar efter den igårkväll och imorse (den har alltså en mag- tarmsjukdom så jag vill inte riskera nåt).
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 100
Senast: Sirap
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
903
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 385
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp