Svamp- och bärsäsongen 2022.

Har plockat hjortron idag.
Den myr jag varit på har passerat zenit. Samma myr hade god hjortronmognad men ännu en bit kvar den 18:e. Så på nio dagar har den alltså kulminerat, och är nu på god väg ned.

Har inte haft tid att besöka mina andra myrar här uppe, vilket ger mig hjortronplockningsångest.

Tillägg till mina plockningsfunderingar tidigare i tråden:
1. Eftersom hjortron är duktiga på att gömma sig bakom eller under allt möjligt, men framför allt hjortronblad; finner du ett bra ställe, för varje steg du tar - titta också bakåt. Du kommer bli förvånad över hur många du missat.

2. Lägg inte tid på att plocka ett hjortronbestånd med konsekvent endast en två eller tre celler. Det är ju en självklarhet - men jag får förvånansvärt ofta påminna mina barn, deras respektive OCH mig själv om att även om de kan vara många, så växer de uppenbarligen där näringstillgången tycks vara kass. Leta istället upp ett annat ställe med kanske färre hjortron, MEN där de har 10, 15, upp till 20 celler. Där kommer det gå mycket fortare att plocka…

Hur gick det idag då, på en myr bortanför zenit? Ja, jag lyckades nöta till mig 7.7kg bär. Plus en påse kantareller som hindrade mig på väg ut på myren.
 
Plockat mängder med hallon och blåbär. Inte en svamp inom synhåll dock. Varken ätliga eller oätliga. Så torrt.
 
Nu håller mina morfarshallon på att mogna ja egentligen heter sorten Lloyd George (tror det är den) som var populär på 40-talet. Flyttat från mormor och morfar via mitt barndomshem till min trädgård. Godaste hallonen som finns :d
DÄR blev jag lite avis.
 
Svarta vinbär, krusbär och körsbär i överflöd i år. Hinner inte plocka allt, får inte plats heller (extrafrysen gick sönder). Brukar koka saft o sylt vintertid på frysta bär.
Blåbär finns det gott om.
Hoppas på svarta trumpeter i år.
 
Svarta vinbär, krusbär och körsbär i överflöd i år. Hinner inte plocka allt, får inte plats heller (extrafrysen gick sönder). Brukar koka saft o sylt vintertid på frysta bär.
Blåbär finns det gott om.
Hoppas på svarta trumpeter i år.
Vet hur det är leker tetris varje dag i frysarna. Igår la jag ner typ 1 liter hallon har massor igen och körsbär är orört. Kokar också på höst-vår på frysta bär. Vartefter det går åt.
 
Avslutande hjortronkommentar, mycket för egen del.

Hjortron som är perfekt mogna ger en markant smakfullare sylt än hjortron som passerat zenit.

Så den gyllengula färgen är att föredra framför den mer blekgula.

(det är inte så att sylt gjort på den senare är dålig; det är bara det att den förlorar på att jämföras.)

(note to self: 2023 plocka fram till zenit 2023)
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 300
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 931
Senast: __sofia__
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp