Svamp- och bärsäsongen 2022.

Jeffery

Trådstartare
Sitter och rensar första (lilla) kantarellskörden som är värd att nämna. Har ätit de första blåbären, och smultronen peakar just nu här i Mälardalen.
Hjortronen håller på att mogna på myrarna i Dalarna.

Hur ser det ut hos er?
 
Vi håller vakt på hjortron men det är någon vecka kvar, ser ut att bli väldigt mycket i år 🤤 Här ska kokas sylt. Har inte varit ute i skogen ännu och titta om kantareller har kommit upp men får väl gå en vända någon dag.
 
Vi håller vakt på hjortron men det är någon vecka kvar, ser ut att bli väldigt mycket i år 🤤 Här ska kokas sylt. Har inte varit ute i skogen ännu och titta om kantareller har kommit upp men får väl gå en vända någon dag.
I vilket landskap finns du @MayGrace?


De sista åren har överträffat varandra i mängd hjortron, så jag vågar inte tänka på hur det ska se ut om du säger ’väldigt mycket’…
 
Massor med smultron i Småland, och jag har plockat kantareller idag... :) Det ser ut att bli massor med hallon, men de är inte mogna än. Blåbären är inte heller färdiga att plockas, och jag har svårt för att avgöra hur skörden blir i år.... Ser ut att kunna bli gott om lingon så småningom!
 
IMG_20220702_165709983.jpg

Från dagens promenad. Något enstaka blåbär är moget, smultron plockar vi för fullt men hallonen är fortfarande väldigt omogna. Det är väl ungefär det vi brukar plocka.
 
I vilket landskap finns du @MayGrace?


De sista åren har överträffat varandra i mängd hjortron, så jag vågar inte tänka på hur det ska se ut om du säger ’väldigt mycket’…
Vi bor i Örebro län så Västmanland 😊 Min sambo plockar mycket hjortron, lingon och blåbär när det är säsong. Brukar bli en tio femton brukar hjortronsylt per säsong 🤤 Räcker hela året då.
 
Roslagen: Dottern har varit i skogen och plockat kantareller. Igår så att det räckte till varsin (=2) svampmacka och idag så att det räcker till en stor paj. Perfekt blandning värme och väta och inga stadsbor som orkar sig ut i svampskogen i värmen ;). Smultron finns det jättemycket av, men borde avta snart. Har smakat de första blåbären, men de är (ska inte vara) plockbara än på ett tag.
 
Inte en kantarell så långt ögat når här. Blåbären har börjat komma, men tycker dom är lite sura. Inväntar hallonen som aldrig kommer tillräckligt fort
 
Har sett en del kantareller ute i skogen när jag ridit, Västergötland. Jag gillar inte kantareller så jag har inte plockat några, får väl se om maken plockar åt sig själv :angel:

Vinbären har börjat mogna och det ser ut som att det kommer bli en hel del!
 
Jag plockade lite kantareller förra veckan, blev väl ett par liter i alla fall. Men de är rätt små, här är det torrt i markerna och inget regn i prognoserna. Blåbär är mogna, stora och fina de jag sett men ganska glest mellan bären. Vi har dock inga bra blåbärsmarker häromkring jag bor. De vilda smultronen är på upphällningen, de första började mogna innan midsommar. De vilda körsbären är mogna (fågelbär? Lär mig aldrig) och vinbären börjar bli mogna nog för att plockas av. Jag bor i Bohuslän rätt nära kusten.
 
IMG_20220710_110826241.jpg

Ni som kan hjortron, finns det chans att det blir bär när det bara är blad just nu, eller är det för sent?
 
Visa bifogad fil 95255
Ni som kan hjortron, finns det chans att det blir bär när det bara är blad just nu, eller är det för sent?
Det ska finnas som hårda "knutor" (eller vad det heter, blommorna "knyter sig") efter blommorna där bären utvecklas. Eller så här dags på säsongen sannolikt åtminstone hårda kart med blad runt. Det är typ tusen plantor med bara gröna blad på varje planta med bär (känns det som i a f)
1657824383953.png
 
Det ska finnas som hårda "knutor" (eller vad det heter, blommorna "knyter sig") efter blommorna där bären utvecklas. Eller så här dags på säsongen sannolikt åtminstone hårda kart med blad runt. Det är typ tusen plantor med bara gröna blad på varje planta med bär (känns det som i a f)
Visa bifogad fil 95258
Känns som att det kanske behöves en kaffetermos och matsäck med sig i hjortronskogen alltså! :laugh:

Men hittar jag ett moget lite senare så är det betydligt mer än jag någonsin hittat, så jag är helt klart sugen på att göra ett försök :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 960
Senast: Sirap
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
899
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 374
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 124
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp