Svamp, vad kan detta vara?

pepp

Trådstartare
Fanns flera småttingar på ett och samma ställe, vissa var mer orange, denna var mer röd. De poppade verkligen fram.
Men vad är det? Aldrig sett såna...
20210823_160634.jpg
 
Lånar denna tråden. Detta är fjällskivling va? Sambon är övertygad om att det är en vit flugsvamp även om både jag och Google tror annorlunda. Jag kan inget om svamp och kantarell är det enda jag normalt plockar.

20210904_194631.jpg
 
Lånar denna tråden. Detta är fjällskivling va? Sambon är övertygad om att det är en vit flugsvamp även om både jag och Google tror annorlunda. Jag kan inget om svamp och kantarell är det enda jag normalt plockar.

Visa bifogad fil 76478
Ja, fjällskivling, jättegott göra schnitzel på! men kolla så det inte är en rodnande variant, de kan ge magproblem.
 
Man ser det på fjällen på hatten och på foten. Den stolta är vättrad och den rodnande är inte det 😊

Det går alltså inte att avgöra utifrån din bild.
Och förstås att den rodnar, d.v.s. det vita köttet blir rött efter en stund när det bryts. Vet dock inte hur markant det är då jag ej hittat nån sån själv.
 
Och förstås att den rodnar, d.v.s. det vita köttet blir rött efter en stund när det bryts. Vet dock inte hur markant det är då jag ej hittat nån sån själv.

Ja men precis. Men det blir inte alltid så mycket skiftning, och den stolta kan också se ut som att den skiftar fast den är brunare i köttet, men den är brun hela tiden i så fall men det kan ändå vara svårt att se.

Är man nybörjare bör man bara plocka man de som har en tydligt vättrad fot och låta de andra stå kvar. För det är ju en jättegod matsvamp om man plockar rätt 😋😋
 
Kunde konstatera att det var den vanliga stolta fjällskivlingen. Nu har jag råkat steka och äta 5 stora hattar till kvällsmat... Inte jättemycket smak men ändå gott.
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
563
Senast: Åsa A
·
Mat Det finns ju en svamptråd redan men den verkade mer handla om svampplockning. Men jag är nyfiken (och hungrig 😁😆) på hur ni äter er...
Svar
3
· Visningar
369
Senast: Tilly_85
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 349
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Oklart om det här borde klassas som "trädgård" eller som "matlagning", men; är det någon som testat att odla svamp med någon form av...
Svar
16
· Visningar
1 074
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp