Wille

Trådstartare
Jag har klåda i ljumskarna, ibland bara på ena sidan. Det är sannolikt svamp så jag brukar behandla med lamisil. Men så slutar det klia och jag slutar behandla, ibland efter bara en dag, men det kommer alltid tillbaka. Jag har haft det så här i över ett år. Ibland är klådan riktigt intensiv.

Jag brukar lätt bli svettig i ljumskarna, så vet inte om det påverkar att det kommer tillbaka, eller om jag inte är tillräckligt ihärdig med behandlingen.

Tips på vad jag borde göra så det försvinner helt?
 
Jag har klåda i ljumskarna, ibland bara på ena sidan. Det är sannolikt svamp så jag brukar behandla med lamisil. Men så slutar det klia och jag slutar behandla, ibland efter bara en dag, men det kommer alltid tillbaka. Jag har haft det så här i över ett år. Ibland är klådan riktigt intensiv.

Jag brukar lätt bli svettig i ljumskarna, så vet inte om det påverkar att det kommer tillbaka, eller om jag inte är tillräckligt ihärdig med behandlingen.

Tips på vad jag borde göra så det försvinner helt?

Jag fick tips av en gynekolog, när vi diskuterade svettningar i ljumskarna, att testa Sorbact Fungi sterilt förband. Har dock ej hunnit testa än, men tänker att det låter som något som skulle kunna hjälp dig att hålla torrt, och därför motverka att svampen återkommer. Finns på apoteket!
 
Pudra ljumskarna med barnpuder. Pevaryl finns också som puder. Om du lätt blir svettig så uppkommer svamp lätt i fukt hud mot hud. Och var noga med att hålla rent.

Svamp i ljumskarna är jättevanligt i åldringsvården (pga att de sitter mycket och ev inkontinensskydd) och jag tvättar och pudrar många ljumskar dagligen.

Nedsatt immunförsvar kan också ge svamp så var extra noga med att hålla torrt och rent när du är förkyld/sjuk.
 
Jag fick tips av en gynekolog, när vi diskuterade svettningar i ljumskarna, att testa Sorbact Fungi sterilt förband. Har dock ej hunnit testa än, men tänker att det låter som något som skulle kunna hjälp dig att hålla torrt, och därför motverka att svampen återkommer. Finns på apoteket!
Tack för tips!
 
Jag fick tips av en gynekolog, när vi diskuterade svettningar i ljumskarna, att testa Sorbact Fungi sterilt förband. Har dock ej hunnit testa än, men tänker att det låter som något som skulle kunna hjälp dig att hålla torrt, och därför motverka att svampen återkommer. Finns på apoteket!
Sorbact är super!
En billigare lösning är remsor av lakansväv. Nästan lika effektivt.
 
Pudra ljumskarna med barnpuder. Pevaryl finns också som puder. Om du lätt blir svettig så uppkommer svamp lätt i fukt hud mot hud. Och var noga med att hålla rent.

Svamp i ljumskarna är jättevanligt i åldringsvården (pga att de sitter mycket och ev inkontinensskydd) och jag tvättar och pudrar många ljumskar dagligen.

Nedsatt immunförsvar kan också ge svamp så var extra noga med att hålla torrt och rent när du är förkyld/sjuk.
Tack för info. Har ju misstänkt att fukten är ett problem.
 
Jag tänkte också tipsa om just barnpuder, men det kan också vara värt att prova en annan typ av underkläder typ boxers som går ned på låren och inte skaver i just ljumsken som vanliga trosor gör. Om man inte redan använder sådana alltså. :)
 
Jag tänkte också tipsa om just barnpuder, men det kan också vara värt att prova en annan typ av underkläder typ boxers som går ned på låren och inte skaver i just ljumsken som vanliga trosor gör. Om man inte redan använder sådana alltså. :)
Aha! Vet dock inte om sådana passar mig. Jag har fettvalkar på insidan av låren som aldrig försvinner oavsett hur mycket jag går ner i vikt. Så låren gnider mot varandra och det som går ner på låren kan åka upp.
 
Aha! Vet dock inte om sådana passar mig. Jag har fettvalkar på insidan av låren som aldrig försvinner oavsett hur mycket jag går ner i vikt. Så låren gnider mot varandra och det som går ner på låren kan åka upp.
Något liknande yogabyxor kanske kan funka? Det finns ju underkläder som går nästan hela vägen ned till knäna. :) Jag använder liknande i princip året runt (men som byxor, inte som underkläder.) och det är så himla bekvämt. Är säker på att det finns i tunnare material och bomull också. Mina lår går också ihop.
 
Jag har klåda i ljumskarna, ibland bara på ena sidan. Det är sannolikt svamp så jag brukar behandla med lamisil. Men så slutar det klia och jag slutar behandla, ibland efter bara en dag, men det kommer alltid tillbaka. Jag har haft det så här i över ett år. Ibland är klådan riktigt intensiv.

Jag brukar lätt bli svettig i ljumskarna, så vet inte om det påverkar att det kommer tillbaka, eller om jag inte är tillräckligt ihärdig med behandlingen.

Tips på vad jag borde göra så det försvinner helt?
Hypoklorsyra med rätt koncentration dödar svamp, bakterier etc på 30 sekunder. Det görs på vatten, salt och el och är ofarligt för dig, naturen etc. Torkar inte ut, svider inte, bleker inte material och fräter inte etc.
Kroppen bildar hypoklorsyra själv vid läkning av sår etc. Man brukar få en klådstillande effekt och snabbare läkning.
Sprayar man på det 1-2 ggr/dag så blir man av med svamp.
Finns på vissa apotek, tex Apotea har Ekodes som har rätt koncentration för att fungera bra.

Vi sålde egen variant förut. Men EU har ändrat lagarna kring detta och alla olika märken måste skaffa produktgodkännande som kostar runt några miljoner. Så de flesta har fått lägga ner. Några få aktörer finns kvar, bland annat Ekodes. Den produkten är likvärdig vår fd produkt i koncentration och tillverkning. Vår produkt var testad och certifierad i oberoende EU-labb för human- och veterinär-vård.
Vi har haft många som blivit av med svamp, klåda, eksem etc av den vi sålde. Så det kanske kan vara något för dig.
 
Också viktigt att torka RIKTIGT torrt i alla veck efter bad/dusch. Jag har haft stor framgång med att sedan smörja överallt dagligen med Canoderm. För min del tror jag att problemen delvis beror på torr hud som kliar och blir skör. På mig brukar det vara under brösten och under nedersta magvecket. Men sedan jag började med att torka riktigt noggrant och smörja med Canoderm har det hållit sig helt borta!
 
Om man använder
Jag har klåda i ljumskarna, ibland bara på ena sidan. Det är sannolikt svamp så jag brukar behandla med lamisil. Men så slutar det klia och jag slutar behandla, ibland efter bara en dag, men det kommer alltid tillbaka. Jag har haft det så här i över ett år. Ibland är klådan riktigt intensiv.

Jag brukar lätt bli svettig i ljumskarna, så vet inte om det påverkar att det kommer tillbaka, eller om jag inte är tillräckligt ihärdig med behandlingen.

Tips på vad jag borde göra så det försvinner helt?
När du behandlar med en antisvampkräm så är det viktigt att du dels applicerar krämen även lite utanför det angripna området. Man ska också fortsätta behandla i typ ytterligare en vecka efter att besvären flrsvunnit för att minska risken att det återkommer.

Sen, värt att lägga på minnet: Det är inte ovanligt att man har fotsvamp också om man besväras av ljumsksvamp. Då har man bättre effekt av behandlingen om båda behandlas samtidigt...
Pudra ljumskarna med barnpuder. Pevaryl finns också som puder.
Barnpuder är en produkt som vissa höjer till skyarna (hjälper till att hålla området torrt) medan andra anser att det är helt förkastligt (jag kan inte argumenten, för jag tillhör gruppen som gillar det...) Man får prova och se vad man själv tycker om det.
Pevarylpuder är inte fel, det kan användas både för behandling och förebyggande.
 
Om man använder

När du behandlar med en antisvampkräm så är det viktigt att du dels applicerar krämen även lite utanför det angripna området. Man ska också fortsätta behandla i typ ytterligare en vecka efter att besvären flrsvunnit för att minska risken att det återkommer.

Sen, värt att lägga på minnet: Det är inte ovanligt att man har fotsvamp också om man besväras av ljumsksvamp. Då har man bättre effekt av behandlingen om båda behandlas samtidigt...

Barnpuder är en produkt som vissa höjer till skyarna (hjälper till att hålla området torrt) medan andra anser att det är helt förkastligt (jag kan inte argumenten, för jag tillhör gruppen som gillar det...) Man får prova och se vad man själv tycker om det.
Pevarylpuder är inte fel, det kan användas både för behandling och förebyggande.
Med tanke på hur utbrett barnbulver (och tom potatismjöl) används i vården så tror jag inte det är förkastligt iaf. Det är trots att utbildade sköterskor som deligerar HSL-uppdragen.
Vore ju hemskt om så många sköterskor har fel.
 
Med tanke på hur utbrett barnbulver (och tom potatismjöl) används i vården så tror jag inte det är förkastligt iaf. Det är trots att utbildade sköterskor som deligerar HSL-uppdragen.
Vore ju hemskt om så många sköterskor har fel.
Jag tror inte att det direkt finns rätt eller fel, utan bara en massa olika åsikter. Även inom vården...
När jag en gång föreskog barnpuder mot fotsvamp gick fotvårdaren (medicinsk fotvård) i taket och ansåg att det var totalt fel att använda. Men, det har funkat för mig... Både mot fotsvamp, under brösten, ljumskarna och andra hudveck.
 
Boxer kalsonger för herrar.
Jag använder biltemas bara för att vara dryg.
Under kalsongerna har jag tunna trosor.

Fungerar mot svamp och skav.
 
Jag har klåda i ljumskarna, ibland bara på ena sidan. Det är sannolikt svamp så jag brukar behandla med lamisil. Men så slutar det klia och jag slutar behandla, ibland efter bara en dag, men det kommer alltid tillbaka. Jag har haft det så här i över ett år. Ibland är klådan riktigt intensiv.

Jag brukar lätt bli svettig i ljumskarna, så vet inte om det påverkar att det kommer tillbaka, eller om jag inte är tillräckligt ihärdig med behandlingen.

Tips på vad jag borde göra så det försvinner helt?
När barnen hade ljumsksvamp när de var små så använde jag Terbinafinsalva. Tyckte den funkade bäst av de jag provade.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 952
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp