K

Korsning

Jag tror att min häst har fått svamp i öronen! Aldrig varit med om detta innan. Vad tvättar eller smörjer man med? Receptfritt? Någon som vet. Tack på förhand. :confused:
 
Hur ser det ut?

Jag trodde att min häst hade svamp i öronen och fick rådet av vet. att köpa en svampsalva på apoteket. Gjorde detta och behandlade hästen, men det blev inte bättre. Så vet. kom ut och tittade på hästen och det konstaterades att han hade en virussjukdom som man inte botade. Den är inte farlig utan den "bara finns där".
 
Om det är sådan svamp som ger vita prickar i öronen så sitter den där den sitter och går inte att få bort. Orsakar inget direkt lidande heller.

//L
 
En av mina hästar har också det. Jag har pratat med flera veterinärer om det och samtliga säger att så länge det inte irriterar hästen, så gör man inget åt det. Det kallas för "White spots".
 
"öron-plaque" har jag hört att det heter.. svengelska för öronplack (typ som de vita som fastnar på tänderna)
 

Liknande trådar

Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 876
Senast: skiesabove
·
Mat Det finns ju en svamptråd redan men den verkade mer handla om svampplockning. Men jag är nyfiken (och hungrig 😁😆) på hur ni äter er...
Svar
3
· Visningar
369
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Nån som vet nån bra salva att smörja en hästs spenar och området runt då hon kliar sig mycket där? Hon har svullet juver alltid haft och...
Svar
9
· Visningar
829
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
781
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp