Bukefalos 28 år!

P

pooutinoouti

Ponnyn jag hyr får svamp när den går med täcke. DEt är inte ringorm eller något annat liknande utan hon får det varje höst när täckena åker på igen. Finns det något man kna göra för att bota det ? MVH Louise
 
Sv: Svamp

Är det verkligen svamp så finns det medel att behandla med, men det brukar ta lång tid. Kan vara så att det finns antingen i ponnys hud/päls eller i täcket.
Enklast är nog att be veterinär om ett lämpligt medel, eventeullt kan man behöva göra en odling för att se vad det är.
 
Sv: Svamp

Måste ponnyn ha täcke då??? Det enklaste vore ju om den slapp täcket så uppstår inte problemet. Om den står med täcke dygnet runt förstår jag om den får hudproblem. Det är viktigt att den får va utan täcke så att huden får andas. Nogrann rykt och regelbunden tvätt av täcken gör också att risken för sådana här problem minskar.

Kanske kan du halvklippa henne, så kan hon gå med regntäcke när det är nederbörd och helt utan täcke när det är vackert väder?

Häls Embla
 
Sv: Svamp

Ponnyn är helrakad föruom där sadeln ligger så det blir förkallt. Spc nu när det ahr kommit snö med . Men kan hon inte stå med bara ett fleece täcke inne då ?
 
Sv: Svamp

Ring veterinären och be om en salva som tar död på svampen, det tar lång tid och man ska fortsätta även efter du inte ser någon svamp längre kanske 14 dar. Sen måste du byta täcken och schabrak ofta och tvätta dom så du inte lägger på samma smitta igen. Kämpa på!!!!
 
Sv: Svamp

Kan ponnyn stå inne med endast fleecetäcke på natten eller är det för kallt ? MVH Louise
 
Sv: Svamp

Kan ponnyn stå inne med endast fleecetäcke på natten eller är det för kallt ? MVH Louise

Jag tror, att det faktiskt blir för kallt. Men hur kallt är det i stallet på natten? Är det inte allt för kallt bör det ju funka. Ett lite tjockare ulltäcke då?
 
Sv: Svamp

Ja dt kanske funkar vill bara att det ska andas så mycket som möjligt:P
 
Sv: Svamp

Men om hon står utan täcke / med fleecetöcke INNE alltså på dagen ( om dom inte går ut om det är för halt ) och kvällsfodraren lä'gger på det när den fodrar . Funkar det då ?
 
Sv: Svamp

Det beror ju också på hur pass kallt det är i stallet under dagen. Man får prova och testa och se så att hästen inte fryser. Kolla en dag, när du är i stallet och ha hästen inne med fleece på dagen och se om hästen fryser då, isåfall prova med ett ulltäcke. Jag tror det hade funkat isåfall eftersom det är lite tjockare och varmare men ändå släpper igenom fukt ;)
 
Sv: Svamp

Ja vissa hästar fryser ju inte särskilt mycket och lägger man då på varma tjocka täcken som kanske inte hinner andas bort allt om hon blir jättevarm bildas det kondens vilket jag kan tänka mig hjälper svampen på traven.

Prova så naturnära material som möjligt, ull? Hon kanske inte behöver så varma täcken ute heller?
 
Sv: Svamp

Ja vissa hästar fryser ju inte särskilt mycket och lägger man då på varma tjocka täcken som kanske inte hinner andas bort allt om hon blir jättevarm bildas det kondens vilket jag kan tänka mig hjälper svampen på traven.

Prova så naturnära material som möjligt, ull? Hon kanske inte behöver så varma täcken ute heller?

Nej precis. Hon kanske bara behöver ull alt. fleecetäcke inne och ulltäck+kanske regntäcke(som andas) utomhus? (om det inte är hur mycket - grader som helst vill säga)
 
Sv: Svamp

Jaa fast mina hästar (som är oklippta och otäckade) verkar klara -20 grader hur bra som helst så länge vädret är OK men så fort det är nollgradigt och det börjar regna på dem så står samtliga där och skakar av köld...

Min förra arabvalack var helklippt och gick med ett vanligt vintertäcke från svea sverigetäcket ute, det var inte ens särskilt tjockt men han frös inte och vissa dagar då det var sol (men minusgrader fick an springa utan ibland och det uppskattades! Trot satt han bara hade hår på rumpan och ryggen.

Ett tips (?) till trådskaparen är att inte klippa hästen mer än den behöver - tex kanske bara en spårklippning under hals (och kanske mage) eller där den svettas. Många hästar som inte är frusna av sig kan klara att gå utan täcke ändå när det inte är så rysligt kallt ute, kanske skulle vara ett alternativ för din häst?
 
Sv: Svamp

Jag tränar ju hästen och ska tävla den , jag rider i rridhus så sätta päls NEJ TACK ! :P Men hon var redan hel rakad när jag tog över henne.
 
Sv: Svamp

Jag tränar ju hästen och ska tävla den , jag rider i rridhus så sätta päls NEJ TACK ! :P Men hon var redan hel rakad när jag tog över henne.

Okej då förstår jag att du imnte vill attt hästen ska sätta päls, men köp ett ulltäcke (eller låna av någon du känner) och prova hur hästen reagerar på det! Det är mitt tips!
 
Sv: Svamp

Om nu hästen har svamp, är då täcket fritt från det så att det inte är där ifrån det kommer? Svamp kan leva länge i ett täcke och vissa sorter behöver över 60 grader för att dö, d v s man behöver tvätta täcket i minst 90 grader. Det är det inte många täcken som tål. Så låna inte någon annans täcke och om täcket hästen har inte har/kan tvättats så köp ett nytt och se till att få den behandlad. Eventuellt kan det behövas att täcket byts eller tvättas under behandlingen men det kan veterinären ge besked om.
 
Sv: Svamp

Om nu hästen har svamp, är då täcket fritt från det så att det inte är där ifrån det kommer? Svamp kan leva länge i ett täcke och vissa sorter behöver över 60 grader för att dö, d v s man behöver tvätta täcket i minst 90 grader. Det är det inte många täcken som tål. Så låna inte någon annans täcke och om täcket hästen har inte har/kan tvättats så köp ett nytt och se till att få den behandlad. Eventuellt kan det behövas att täcket byts eller tvättas under behandlingen men det kan veterinären ge besked om.

Okej, det tänkte jag faktiskt inte på. Hur mycket kan man tvätta ett ulltäcke i? Det borde väl vara lite mer än termotäckena väl? eftersom det inte är regntätt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 463
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 636
Senast: tanten
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 816
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp