Tilly_85

Trådstartare
Det finns ju en svamptråd redan men den verkade mer handla om svampplockning.
Men jag är nyfiken (och hungrig 😁😆) på hur ni äter er svamp?

Dom svampar jag är mest bekant med i mat är,

Karl Johan
Kantarell
Champinjon
Shiitake
Murkla

Har själv aldrig förvällt någon svamp utan stekt dom direkt utom undantaget murklor (pga gifter), som vi förvällde många gånger innan dom blev till smaskig stuvning. Dock inte ätit murkla på säkert 20 år lr mer nu så minnena är svaga ^^

Hur lagar ni till er svamp? Vilka recept är er favorit? Och varför förväller ni svampen?

I dagarna har jag ätit kantareller i carbonara, på pizzan och i min ceasarsallad. Älskar kantareller 😍
 
Jag har noterat att många kallar det förvällning när man låter svampen svettas i panna, så jag undrar om det inte är ordet snarare än tillagningen som varierar? :confused:

Jag torkar trattisar, trumpetsvamp och Karl Johan (om jag hittar någon, det brukar vara rätt renplockat på de stora och "lätta" svamparna här. Kantareller äter jag smörstekta direkt. Hade jag haft överskott hade jag testat flera recept på inläggning, har ätit hemskt goda syltade men inte hittat något optimalt recept själv.

Blandsvamp eller egenodlad shiitake får gärna bli risotto, gräddig pasta eller paj. Jag älskar svamp! :d
 
"Förvälla" är ett ord som folk ofta använder fel i svamp-sammanhang. Det handlar om att lägga svampen i en torr stekpanna och koka bort vattnet i svampen, innan man tillagar den på riktigt.

Förvälla som att lägga i kokande vatten görs med t ex riskor för att få bort den skarpa smaken.
 
Ah, då förstår jag. Kanske det är ett ord som man använder på det sättet i just relation till svamp. Kan inte minnas att jag själv hört det förräns jag läste det härinne på buke. Spelar ju egentligen ingen roll men jag kom liksom inte på varför man var tvungen att förvälla svamp ^^ 😅 men nu har jag lärt mig med riskor @Fruentimber ☺️

@Sassy syltad kantarell verkar spännande, aldrig testat. Och hur odlar du shiitake? Det lät väldigt intressant 😁
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp