Bukefalos 28 år!

Svampiga bakkotor..

U

Uma

Lite fundersam över min hästs bakkotor, hästen är 5 år gammal och har varit hos mig i ungefär 4 veckor.

Saken är den att hon redan första veckan blev lite svampig i/ovanför bägge bakkotorna. Inte riktiga gallor men...svampig?

Hästen är röntgad och besiktigad i samband med att hon kom utan anmärkning, hon har ridits normalt på bra underlag sen dess.

Har mina misstankar om att det är foderomställningen, men borde inte det då visa sig på alla ben och dessutom börja ge med sig nu efter 4 veckor?
Vet att hon äter mer gräs här än hos tidigare ägare men sååå mycket näring ska det väl inte finnas kvar? Rikligt med gräs än dock, stora hagar. Förutom gräset fodras hon med hö, krafft nya groov, betfor och havre+mineraler och från och med idag en skvätt olja (hon är ganska tunn) halvblod med ganska stor del fullblod i.

Har upptäckt att hon stryker sig lite bak och har därför strykkappor på men svullnaden ger sig inte för det. Hon stryker ju sig i hagen med (utan skydd) men kan det verkligen vara det? Svullnaden sitter ju inte enbart där utan över baksidan av kotan och några centimeter upp på benet.
Jag har inte lindat henne eller gjort något speciellt förutom arnika efter ridning.

Svullnaden går ner lite efter motion men inte nämnvärt...

Hovis kommer imorgon, ska höra vad han tycker( duktig hovis med egna hästar och en riktig hästkarl :bow: ) men skulle gärna vilja ha mer tips och synpunkter!

Tack på förhand!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svampiga bakkotor..

Min första tanke var, vilket du också verkar vara inne på, att hon blivit lite gallig p g a foderbytet. Kan ta ett tag att få bort.
 
Sv: Svampiga bakkotor..

Jag tror, liksom LinneaL, på foderbytet. Det brukar ju kunna visa sig på sådant sätt som du beskriver.

Lycka till!
 
Sv: Svampiga bakkotor..

Hovis trodde samma, fodret..

I och för sig precis vad jag trodde också men det är lätt att bli lite nojjig med ny häst :smirk:

En följdfråga då, hur länge kan en fodersvullnad egentligen sitta i?
Dvs, när ska jag börja bli orolig? ;)

Det var iofs lite bättre redan igår, inte helt borta dock.

Frambenen är för övrigt hur torra och fina som helst.
 
Sv: Svampiga bakkotor..

Låter helt klart som att det är foderrelaterade gallor, troligtvis inget att oroa sig för!
Mycket protein/ökning av proteinet i fodret kan ge gallor.

Håll det under uppsikt bara.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 734
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 396
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 688
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
943
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp