svanhalssporre

aramis

Trådstartare
Är det så att man inte får tävla med svanhalssporre??
I TR står
Sporrar skall vara av metall. Sporrarnas skänklar skall vara släta. Varje sporres hals/
utskjutande del skall vara avrundad eller trubbig, rak eller mjukt böjd nedåt samt
peka rakt bakåt från mitten av sporrens skänklar.

Betyder det att dessa går bort?? http://ridkonst.my123eshop.com/product.html/sporrar

Jag skulle verkligen vilja prova något åt det här hållet, men det är ju meningslöst om jag sen inte får ha dom på tävling...
Alternativet är långa sporrar, men eftersom jag vill ha dom för att kunna skänkla med sporre utan att dra upp hälen för att komma åt hästen så känns det som långa sporrar bara kommer att luta mer nedåt och då kanske jag inte kommer åt ändå, eller blir det inte så??

Vad är det bästa för en ryttare med långa ben som vill kunna sitta still med skänkeln och ändå kunna dutta och komma åt med sporre då det behövs??
 
Ja, du får inte ha sporrar som pekar uppåt.
Jag skaffade längre sporrar med trissa, och de pekar så svagt nedåt att det i praktiken innebär att jag når hästen utan att behöva vinkla ften lika mycket som med korta sporrar. Jag kan ändå välja att inte komma i kontakt med sporren, när jag inte vill det.
 
@aramis , nej inte tillåtna på tävling, men du får tänka positivt. Frågar du mig finns det många fördelar med att ha långa ben och en av dem tycker jag är justatt sporrarna därmed INTE ligger an vilket annars lätt blir, att de ligger an och ryttaren sitter och smånöter/tjatar utan att egentligen avsiktligt mena det, men det blir så ändå, Har du långa ben så medvetet får du då dutta till lite även om det innebär att man för ngn sekund får höja hälen lite blixtsnabbt. Jag tycker som sagt faktiskt det är en stor fördel :) Sen självklart beror det ju på HUR långa ben du har i förhållande till hästen - är hela foten liksom 1 dm under magen så kan det ju bli lite väl, på bekostnad att du isåfall stör sitsen om du måste göra en stor rörelse med att dippa tån för att nå hästen, men jag pratar inte om såna extrema fall.

mackan/med lååånga ben ;)
 
OK tack då vet jag, det var synd. Men då får jag helt enkelt leta upp ett par långa sporrar istället.
Saken är ju den att jag tycker inte jag har sååå långa ben (har långa ben och är 173cm) och inte heller är hästen liten (högrest långbent ca 165cm). Lik förbenat så kommer jag inte åt henne. Det är just så som du säger mackan, jag har kontakt till 2/3 av underskänkeln och det stör verkligen hela sitsen då det blir att jag antingen drar bak hela underskänkeln för att komma åt henne alternativt drar upp knäna eller står på tå....

Annars så gillar jag mina långa ben ;-) Men det vore ju trevligt att få sitta still med dom i trevligare dressyrsits även under pågående ritt. :-)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 226
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! Nån som har koll på om sporrar med kam är godkända för dressyrträning? Ur TR ”2.2.1. Sporrar ska vara av metall, men sporre med...
Svar
7
· Visningar
756
Senast: sweep
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp