Bukefalos 28 år!

Svans-problem...

Corax

Trådstartare
Mitt sto skavde av sig sin svans ovanför haserna för över två år sedan. Jag blev såklart jätteledsen då den precis hade vuxit sig "kot-lång" (hästen var då fyra). http://i22.photobucket.com/albums/b302/canidia/Skorpan/060619007.jpg

Problemet är nu att den uppenbarligen Vägrar bli längre. Den är fortfarande bara haslång. Visst att hennes svans växer extremt långsamt men SÅ långsamt???
Jag kan inte heller se att hon kliar eller så längre.
I boxen finns det inget hon Kan klia sig på. Alla skarvar, skruvar och lister är antingen silikonade eller tejpade. I hagen har hon inte heller nått att klia på.
Det enda jag kan komma på är att hon nyper av den med sina egna haser mot boxväggen...

Nu är jag så desperat att jag tänkte prova att hålla den flätad. Det må vara dumt men då kanske man kan se vad hon företar sig? Nu finns i alla fall inga flugor och dessutom så skulle ändå inte den lilla svansstumpen duga till mycket viftande. :grin:

Någon annan som har något tips?
Jag skäms verkligen när folk tror att jag har klippt svansen så kort. :crazy:
 
Sv: Svans-problem...

så extremkort är den väl inte? Jag tycker den ser ut att vara tjock så där kan du bara tacka och vara glad, många svansar är både tunna och korta.
Jag hade toppat den lite för att få ett snyggare slut och fortsatt att vara rädd om den, den ska nog växa till sig.
Om den växer ingefär 10 cm om året tar det ju en stund att växa ut efter en så pass kraftig avskavning.
/U
 
Sv: Svans-problem...

Nej nej! Bilden är ju Innan 'avskavning'!!

Nu är den verkligen haskort...
Hittade dock inget bra kort men ska titta igen.
 
Sv: Svans-problem...

Så här ser den ut nu. Man ser inte exakt hur lång den är man man ser i alla fall hur lång svansen Inte är.

DSC01324.jpg
 
Sv: Svans-problem...

Har du prövat med sånna här skydd man kan ha när dom åker transport, nu för tiden finns de väl sånna som skyddar hela vägen ner?
 
Sv: Svans-problem...

Jag har funderat på det. Men jag är osäker på om det kommer att sitta. Och sitter det så är jag rädd för att det ger friktionsskav eller annat hemskt.
 
Sv: Svans-problem...

Nej nej! Bilden är ju Innan 'avskavning'!!

Nu är den verkligen haskort...
Hittade dock inget bra kort men ska titta igen.

Ahh.. OK, jag tyckte att det där var ju inte en ko på isen när den var så fin :).. Kollar in den andra bilden.
/U
 
Sv: Svans-problem...

Så här ser den ut nu. Man ser inte exakt hur lång den är man man ser i alla fall hur lång svansen Inte är.

DSC01324.jpg



Ok, den är ju inte lång, det kan jag hålla med om.. Inte lång men tjock.. Kan du inte vända på det och säga att det är en trend som de andra missat?
Nu ska jag vara allvarlig. Var det 2 år sedan det hände och hur mycket har den vuxit? Jag kan tänka mig att foderjäst kan hjälpa till lite, enzion (den för hovar.. eller var det equion?) ska också sätta fart på man och svans.. Kan tänka mig att svansrotsmassage kunde stimulera växandet (lär ju kunna stimulera vårt hår att växa..)och så att vara fortsatt rädd om den. Pälsglans etc. Hur blev svansen avskavd egentligen?
/U
 
Sv: Svans-problem...

Avskavd och avskavd... Hon kliade sin tjocka rumpa mot boxväggen (alltså Inte svansen)och av tyngden så sviktade väggen och blottlade ett spikhuvud. När hon slutade klia så sviktade ju väggen tillbaka och nöp av strå efter strå... Gissa om det tog mig en evighet att komma på detta. Rättare sagt nästan hela hennes svans. :crazy:
Det var bara en liten 'tåt' kvar och den lät jag vara kvar bara för att poängtera för folk att jag Inte klippt svansen. Nu är den 'tofsen' borta också och jag undrar lite över vart den tog vägen.
Förra året kliade hon rumpan och började nypa av strån högt upp. Då silikonades och tejpades Allt som kunde orsaka skav i hennes box. Samt att jag började smörja in svansroten. Nu kliar hon inte längre... eller det var ju vad jag trodde.
Vid närmare eftertanke så borde jag ju alltså kunna kolla vart de stråna är nu och se hur mycket de vuxit.

OM hon nu nyper av svansen med haserna på nå vänster... vad gör jag DÅ??

Tack för att du tar dig tid förrästen. Finns ju kanske roligare (och intressantare)trådar att ägna sig åt. *s*


Förrästen. Manen växer som den ska i alla fall. Borde inte svans och man växa förhållandevis lika mycket?
 
Senast ändrad:
Sv: Svans-problem...

ska jag köpa en svanspåse på h**ks åt dig? så gör westernfolket för att behålla quarterhästarnas ofta tunna svanser över vintern....

eller så kan du ju sy en :) kanske värt att prova?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp