Svansen åt vänster.

B

bussig

Visste inte var jag skulle lägga denna tråd. Idag när min sambo filmade mig i ridhuset så fick jag se att min häst lade svansen åt vänster. Ganska mycket i skritt. Trav och galopp var det mindre. Kan det finnas någon snedhet i honom ? . Vad tror ni det beror på ? och vad skulle ni ha gjort ? Han är inte riden så mycket i ridhus. Vi har mest promenadridit i vinter, men ridit en del dressyrövningar på vallarna. vad tycker ni jag ska göra ?
 
Sv: Svansen åt vänster.

Det finns flera tänkbara orsaker. En förkortad semimembranosus muskel. Att du själv inte sitter mitt över hästen. Svansen balanserar ju, och din häst kan lägga över svansen för att kompensera för att du sitter över mer till höger. Detta är bara exempel, det kan bero på annat också. Du kan t ex anlita en hästmassör för att kontrollera hästens muskelstatus, och få hjälp med stretchövningar om det finns något problem.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Svansen åt vänster.

Kolla om det bara är med dig på först.

:p
 
Sv: Svansen åt vänster.

När jag tänker efter så tror jag att jag sitter mer på höger sittben. Kollade även idag när vi var ute och gick med han. Han lägger även svansen åt vänster utan ryttare.
 
Sv: Svansen åt vänster.

Se upp!
Våran häst la oxå svansen åt sidan och det var för att sadeln ej passade....
Skulle nog ta ut en Equiterapeut..tror jag det stavas..som kan kolla att hästen är rätt musklad och inte han är sne i sig själv.
 
Sv: Svansen åt vänster.

Min kille lägger också svansen till vänster. Enligt klinik och kiropraktor beror detta på dels en låsning i korsbensleden, troligen orsakad av att han har halkat och "satt" sig i hagen. Även pga att han har förändringar i ryggen mellan två kotor på utskotten. Hoppas att det inte är KS på din, men kolla höfterna på hästen då han gör så utan ryttare....Good luck :)
 
Sv: Svansen åt vänster.

På en sned häst sitter ryttaren snett. Oftast är hästen också ojämt muskad och rör sig ojämt, även om det kan vara knappt märkbart.
Både jag och min häst är sneda, men åt olika håll så vi kompenserar upp varandra. Dock känner jag att jag sitter mer på höger än på vänster och har lättare att, med sitsen, styra åt höger.

Ta konakt med kiro+massör alt. ryggvet. Någon som tittar på både muskler och skelett. Min häst är ett hopplöst fall, men jag hoppas att ni kan lösa erat problem. Ju snarare ni tar itu med det, desto större är chansen att det går att åtgärda. Allt för sneda hästar håller sällan, tyvärr.
 
Sv: Svansen åt vänster.

bussig skrev:
När jag tänker efter så tror jag att jag sitter mer på höger sittben. Kollade även idag när vi var ute och gick med han. Han lägger även svansen åt vänster utan ryttare.

Sacroilia ligamenten kan bli för kortade på ena sidan, detta gör att hästens svans dras åt det hållet, det behöver inte betyda något alls mer än detta.

Det behöver inte ens vara så mkt mer "fel" än detta, men oftast så är det så.

Detta hittar vi mest på hopphästar som går höga klasser eller hästar med fel vinklar i hovar/ben, eller, hästar som ridits i en ej tillpassad sadel.

Med några ganska enkla punktbehandlingar kan man avhjälpa detta och ägaren kan fortsätta behandlingen själv.

Nu säger jag bara att DET KAN vara så enkelt, jag tycker alltid att mans ka kolla upp allt som tar hästen ur en bra byggande balans.
 
Sv: Svansen åt vänster.

min häst var sådan när jag fick honom som treåring. visade på ponnypremiering och då fick han på det veterinära utlåtandet "släpar vänster bak". men jag åkte hem, red in honom och har tränat på som vanligt "den brukliga unghästvalsen" och idag när han är 7 år är det helt borta (ps - han gick nu igenom premieringen med Stort A på det veterinära!)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 487
Senast: Smulu
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp