Svansens språk

Yellowdream

Trådstartare
Min häst snärtar mycket med svansen vid ridning och i stallet flyttar han svansen så den ligger åt höger ganska mycket. Någon som vet varför och vad det är för signaler? Vi håller på att lära känna varandra så jag försöker vara väldigt uppmärksam på alla hans signaler.
 
Snärt med svansen kan tyda på irritation att hästen är missnöjd med något. Få lugna och harmoniska hästar slår med svansen.
 
En häst jag red brukade lägga svansen åt vänster och huvudet åt höger. Det med svansen såg jag när vi körde. Efter en kiropraktor(minns inte?)behandling slutade den gå med huvet åt höger och svansen åt vänster.
Jag säger inte att du ska ta ut kiropraktor men det kan ju bero på snedhet.
 
Min häst snärtar mycket med svansen vid ridning och i stallet flyttar han svansen så den ligger åt höger ganska mycket. Någon som vet varför och vad det är för signaler? Vi håller på att lära känna varandra så jag försöker vara väldigt uppmärksam på alla hans signaler.
Snärtande brukar vara pga obehag/irritation.

Att hästen lägger svansen åt ena sidan tyder oftast på någon störning någonstans mellan nacke, rygg, svans. Nomalt ska den ligga rakt och om du böjer hästen åt ena hållet ska svansen följa med dit. Gör den inte går inte rörelsen igenom, som man brukar kalla det. Dvs nervsystemet är stört av ngt.
Kan vara så enkelt som en låsning eller något för veterinären.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 217
Senast: SiZo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 952
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp