Svansrotsskav på dörr i transport

Corax

Trådstartare
Min häst lägger gärna svansen över bakdörren i transporten. Jag har såklart svansskydd på men det är ju bara resår undertill och hon kan då få sår under svansroten.
Jag funderar då på att sätta fast något på dörrkanten för att motverka sår/skav men vet inte riktigt vad och hur.
Det finns ju rörisolering men är osäker på hur man får det att sitta. Jag vill ju inte skruva och helst inte limma heller, ifall jag vill sälja släpet framöver.

Tips, någon?
 
Byt svansskydd? Jag har ett som är stoppat runtom.
Ja det är ju också ett alternativ men är osäker på om det hjälper fullt ut då hon ibland får sår allra högst upp på/under svansroten. Hon lägger över svansen och lyckas komma emellan rumpa och svansskyddskant...
Och om jag tappar bort skyddet så är det inte heller bra. 😅
 
Ja det är ju också ett alternativ men är osäker på om det hjälper fullt ut då hon ibland får sår allra högst upp på/under svansroten. Hon lägger över svansen och lyckas komma emellan rumpa och svansskyddskant...
Och om jag tappar bort skyddet så är det inte heller bra. 😅
Jag tyckte svansskyddet jag hade inte hjälpte något vidare så jag började linda svansen själv och hade aldrig några problem mer, lite mer pyssel förstås och tar lite längre tid, men med en linda för utresan och en redo för hemresan så kan man rulla upp dem sedan när man är hemma igen. Lite polstring upptill så lindan inte skaver. :idea:
 
Jag tyckte svansskyddet jag hade inte hjälpte något vidare så jag började linda svansen själv och hade aldrig några problem mer, lite mer pyssel förstås och tar lite längre tid, men med en linda för utresan och en redo för hemresan så kan man rulla upp dem sedan när man är hemma igen. Lite polstring upptill så lindan inte skaver. :idea:
Exakt. Linda med padd under. Går på nolltid att fixa.
 
Jag har dubbla svansskydd på.
Ett underst i neoprene, och över ett som är stoppat över svansroten och sen nylon hela vägen ner.
Enkelt att tvätta av nylonet och snabbt att få på och av.
 
Jag tyckte svansskyddet jag hade inte hjälpte något vidare så jag började linda svansen själv och hade aldrig några problem mer, lite mer pyssel förstås och tar lite längre tid, men med en linda för utresan och en redo för hemresan så kan man rulla upp dem sedan när man är hemma igen. Lite polstring upptill så lindan inte skaver. :idea:
Sist lindade jag med linda då jag drällt bort svansskydden. Det funkade ju jättebra men vet inte riktigt hur jag ska få till det på tävling då jag nästan alltid åker själv.
Nu är min häst jättesnäll och jag sätter alltid på svansskyddet efter att jag skickat in henne i lådan. Men det är ändå ett riskmoment att stå där bakom helt utan garantier på att hästen står still/inte sparkar eftersom jag inte kan stänga till något.
Jag har också funderat på att ta bort dörrarna och ha bommar. Då försvinner problemet helt, men blir dyrt för plånboken...
 
Dubbelhäftande tejp, sån man kan sätta upp speglar med.
Snitta upp rörisoleringen, sätt tejp uppe på kanten på dörren Se till att ytorna på dörren är superrent och tryck ner rörisoleringen dikt mot överkanten.
Sätt sen dubbelhäftande tejp på snittytorna och tryck fast mot sidorna på dörren. Det borde fungera.
 
Dubbelhäftande tejp, sån man kan sätta upp speglar med.
Snitta upp rörisoleringen, sätt tejp uppe på kanten på dörren Se till att ytorna på dörren är superrent och tryck ner rörisoleringen dikt mot överkanten.
Sätt sen dubbelhäftande tejp på snittytorna och tryck fast mot sidorna på dörren. Det borde fungera.
Smart!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 306
Senast: Mimmimamma
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 212
Senast: Beeboppe
·
Hästmänniskan Jag kommer så småningom att lägga ut min häst på annons. Då han är min första egna häst så har jag av förklarliga skäl aldrig sålt häst...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 162
Senast: mollyphlox
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 046
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp