Svansskydd vid transportering....

C

cerrox

Ni som skyddar svansen tex. när hästen åker transport.....vad använder ni....svanskydd eller linda? Vad tycker ni är bäst?


Ni som har svansskydd....vad använder ni för något?

I neoprene?
858209_536.jpg


7061.jpg


Eller i tjock bomull?
858220_716.jpg


690107.jpg


Det finns ju lite olika varianter att välja på....


Ni som lindar.....vad har ni för linda? Elastisk....fleece...eller vad?
 
Sv: Svansskydd vid transportering....

Jag använder det från hööks. Det som heter typ Piff och den som du visar på sista bilden. Tycker den funkar bra och är bara att slänga in i tvättmaskinen efter ;)
 
Sv: Svansskydd vid transportering....

dom i neopren är värdelösa enligt mig, passar dåligt och fungerar bara på tuuunnnna svansar. kan säkert vara skillnad på olika märken dock, men dom ridskolan köpte (inte det billigaste som fanns men ändå inte dyra) fungerade inte, inte ett enda skydd satt kvar efter man väl lyckats krångla på det.

så jag hade köpt variant två- mycket bättre tycker jag!

lindor sitter väl ännu bättre men då ska man krångla med det, även om det går fort när man väl fått in snitsen på det hela!
 
Sv: Svansskydd vid transportering....

jag har ett svanskydd i tjock neopren som har fungerat bra..:)
Har även kört med linda som kanske eg. har vart bäst, men neoprenskyddet e snabbt och enkelt så därför har jag väl valt att fortsätta att använda det..;)
 
Sv: Svansskydd vid transportering....

Till längre resor använder jag Vetrap eller motsvarande, det är helt överlägset.

Till kortare resor oftast bara ett täcke med svanslapp.
 
Sv: Svansskydd vid transportering....

jag använder esakdrons, har tidigare haft den i neopren men dne var för liten, så skaffade en i neopren från eskadron och den sitter bra.. =P
 
Sv: Svansskydd vid transportering....

jag lindar, flätar svansen o lindor in den i lindan, tar med mig två linsdor om det ä t'ävling, orkar inte linda upp på plats :p elastiska lindor blir det.
 
Sv: Svansskydd vid transportering....

jag lindar, flätar svansen o lindor in den i lindan, tar med mig två linsdor om det ä t'ävling, orkar inte linda upp på plats :p elastiska lindor blir det.

Eeeee... orkar inte linda upp på plats?

Jag vet inte hur du bär dig åt när du lindar upp en linda, men en 4 meter lång yllelinda tar ca 40 sekunder för mig att att linda upp för hand... så kan du snälla berätta hur du lindar upp dina lindor? :devil:
 
Sv: Svansskydd vid transportering....

jag är nervös på tävling, slänger den bara i en hög, har inte nerver att rulla lindor då, även om det går snabbt.
 
Sv: Svansskydd vid transportering....

Jag använder en i neoprene som passar min hästs tjocka svans och har nylon (??) längs med hela svansen i princip så att den inte blir smutsig på vägen. Sitter bra och still, har även en ögla så att man kan fästa den i täcket om man vill.
 
Sv: Svansskydd vid transportering....

Jag använder det från hööks. Det som heter typ Piff och den som du visar på sista bilden. Tycker den funkar bra och är bara att slänga in i tvättmaskinen efter ;)

Har samma som du och tycker den funkar kanon :) !

Är bra vadderad och sitter bra på plats.
 
Sv: Svansskydd vid transportering....

Hrmm. Kan vara olika märken förstås, men mitt skydd i neoprene passar min häst som har en väldigt grov svansrot + tjock svans. Det är absolut inte litet. Dessutom sitter det helt stilla. Mycket nöjd.
Mitt skydd ser ut som det på sista bilden. Inte kardborre på längden utan 3 eller 4 kardborrar som går runt svansroten.
 
Sv: Svansskydd vid transportering....

Det där har jag funderat över, hur fasen sitter de egentligen fast?

Jag har en häst som alltid alltid skiter ner bakbensskydden och insidan av svansen...nice:smirk:

Hon är bara 3 år så vi har inte hunnit tävla utan bara tränat och då är man väl inte lika petig. Men det vore ju inte skoj att komma med en nerskiten häst till tävling:p

Nån som har samma problem? Hur gör ni? För de där svansskydden är ju för korta så hon skulle väl ändå skita ner halva svansen.
 
Sv: Svansskydd vid transportering....

Jag har ett tjockt svansskydd från Hööks.
Kanonbra. :D
 
Sv: Svansskydd vid transportering....

Har tjocka bomullsskydd, enkla att sätta på, sitter kvar och är lätta att tvätta. Har bla det som var på första bilden av bomullsskydden. Har även neoprenskydd men gillar dem inte! Svåra att knäppa och framför allt andas de inte! Den gången jag använde det var det svampigt och fuktigt innanför det.
 
Sv: Svansskydd vid transportering....

En elastisk linda sitter ju helt klart bäst och det är inte SÅ besvärligt att linda upp den. Träna på att linda ihop lindan mot benet så går det på ett litet kick!
Vetrap är iofs helt överlägset till allt, men det går inte att återanvändan när man väl klibbat ihop det och en rulle kostar ju iaf ca 30 spänn så det känns lite onödigt..
 
Sv: Svansskydd vid transportering....

Har tjocka bomullsskydd, enkla att sätta på, sitter kvar och är lätta att tvätta. Har bla det som var på första bilden av bomullsskydden. Har även neoprenskydd men gillar dem inte! Svåra att knäppa och framför allt andas de inte! Den gången jag använde det var det svampigt och fuktigt innanför det.

Är inte vitsen med neoprene just att det SKA andas? Tvivlar inte på ditt ord, men det låter skumt..
 

Liknande trådar

Avel Ni som använt er av de har det stämt? Använder finally foal o tycker det stämt bra tidigare, men hur snabbt kan de slå över om den är...
Svar
3
· Visningar
368
Senast: Karro-Lina
·
Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
949
Senast: zarmino
·
Utrustning Vad använder ni för skydd när ni transporterar hästar? Jag har kört i lindor och boots den senaste tiden men eftersom det är lite...
Svar
15
· Visningar
751
Senast: LenaH
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 499
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp