Bukefalos 28 år!

Svansvård i dessa dagar

C

chrisse

Kladd i hagen. Hur gör ni med era pållars svansar??
Min hästs svans hänger i dreadlocks nu och är svart längst nere.
Hagen är klaffsig vid grinden, vid badkaret och vid högivan.
Det är ju också dessa ställen hästarna oftast är på.

Jag vill att han ska ha en fin svans men om jag tvättar den så ser den ju likadan ut imorgon.
Nu är det så himla risig.

Hade flätad svans på honom när han var 3 år men vet inte om han uppskattade det såå mycket..

Har ni några råd och tips?
 
Klipper hästens svans så att den når ner till ca halva hasen (ca 30 cm över marken), så så sätt slipper jag det mest av kladdet. Brukar klippa den i oktober/november så att den hinner växa ut till sommaren.
 
Försök att BLUNDA för hur svansen ser ut tills den leriga perioden är slut... Möjligtvis kanske du ska toppa den litegrann så att den inte hänger så långt ner i leran.

Bästa sättet att få behålla en fin svans (och man) är att borsta så lite som möjligt i den. Mina shettisarns svansar (och manar) har aldrig varit så fina som sen jag flyttade hem dem och de inte längre har några nitiska skötare... :p
 
Det har jag också tänkt på, jag har inte borstat igenom svansen sedan i mitten på sommaren, men den är sliten längst ner nu då för leran och att den har växt ut mer...
Jag får väl tvätta den och klippa till den lite när snön kommer då..

Tuki: Så kort vill jag inte kilppa svanen men måste fråga; Hur gör du på våren när det är lika lerigt igen om du klippte svansen i oktober måste den ju vara lång då? Eller?
 
Jag väljer att inte se det. Hästen mår precis lika bra, trots att svansen är mer svart än vit och är det någon som tycker det ser illa ut är ju det deras problem. Tänker inte stå och tvätta svansen varje dag hela vintern... :angel:
 
Min häst svans är lite kortare än till kotorna. Den blir smutsig och lerig så jag tvättar den ca 1 gång i veckan. Jag använder mig av glansspray också och då tovar den inte ihop sig och smutsen blir lättare att få bort.

Hade den sett ut som din hade jag nog sköljt den lite på kvällarna när man ändå sköljer av benen för det låter som om du har det så lerigt att det behövs?
 
på min ponny som jag hade förut flätade jag, sedan vek jag den dubbelt... som srbetshästar har... inte så att den satt fast i svansroten men under... han brydde sig inte om det... och svansen förblev vacker :love:
 
Jag flätar min pålles svans. Och den är jättefin när man släpper ut den. Jag tänker mest på att svansen blir så tung av all lera. Min häst är lycklig med en fläta... :D
 
Jag har glans medel i svansen på min häst och sen flätar jag den,jätte enkelt att reda ut när han kommer in.Nog för att ser ut att ha rått svans men han bryr sig inte om den :)
 
Så gör jag med, och de andra i mitt stall- det var de som började med det och jag apade efter. :D Det är ju jag som har skimmeln i stallet som jag borde väl ha börjat med det, inte dom.. :cool:

Jag flätar alltså min hästs svans nedanför svansroten, viker den dubbel och sätter fast gummisnoddar, och viker den sen dubbel igen och fäster med gummisnoddar. Idag när jag tog ut flätan hade hon värsta barbiehästsvansen! :rofl: Lockig och fluffig. :cool:

När det blir snö ska hon få ha den utsläppt igen. Men det är rätt kul att fläta svansen faktiskt. Fast hästarna ser allt bra lite larviga ut! :angel:
 
Jag skullenog fläta om jag skulle göra något. Klippa i hashöjd kommer inte på fråga. Det är dödsstraff på att klippa något annat än i nacken på en kallblodstravare. :mad:
 
Ingenting fast när det blir sådana dreadlocks med lera så sköljer jag ur svansen. Nu är vår hage inte så lerig att den blir det, av ngn konstig anledning är den minst lerig fastän den används dygnet runt, ligger längst ner och inte är störst.

Det finns ju svanspåsar... (fast jag använder det inte)

<-- Och hennes svans är fiiiiiiin.

Skulle ALDRIG klippa den. Toppar lite när den blir så lång att hon riskerar att kliva på den. Likaså så friseras INTE manen och pannluggen :love:
 
Jag klipper min hästs svans en gång/år och brukar passa på att ta det så här dags.
Klipper av en ca 15 cm kanske, problemet löst. (njaa, men till större delen då i alla fall)

Fast henne svans växer fort och mycket. Rätt vad det är så ligger den nästan och släpar i marken igen.
 
ibland låter jag den vara (oftast), och då blir det stora tunga dreadlocks i hela svansen.. IBland tvättar jag den (med såpa), och sen har jag i pälsglans. Låter den torka och flätar den. Hon bryr sig inte om flätan. Lär ju vara lika illa med tunga dreadlocks.
 
Massor med glansspray och sen en fläta. :idea:
Den har hållt sig jättesnygg i flera veckor.
Tips; glansspray på halsen gör att leran ramlar av lättare när man borstar av lermonstret också. :D
 
Så gör jag med, jag har glansspray och flätade svansar. Det funkar jättebra.
 
Det blir nog till att tvätta rent den någon dag med schampoo och balsam och sedan klippa till den ett par cm där den är som mest sliten och sedan ha i en flaska glansmedel eller två och sedan fläta den.
Får se om jag även fäster upp den...

Just nu är den sliten, tunn och det hänger lerkockor i den + att den är i dreads: http://medlem.spray.se/connemara01/zinzano4/031126e.JPG

lil-sis: Lova mig att du ALDRIG klipper/rycker hennes man. Den blir aldrig vad den varit efter det.
Se och lär av mig. Min häst har världens fulaste kalufs nu och han passar inte i något!!
Blir kanske stubbman sen endå till slut...
Men det är ju inte connemara-aktigt :crazy: :(
 
Sen kan man även sy till typ en smal påse och trä över flätan och man fäster till den i flätan med så har du ännu mer skydd. Jag har inte testat ännu men funderar på att sy en.
Jag använder mig också av fläta och glansspray som jag flätar om varannan dag ungefär.
 
Hej!
Jag kör med glansspray och piggborste, men jag ser så klart till att hästen tycker det är behagligt.
Man ska nog inte hålla på att tvätta svans på vinter, om de bara är hemma vid.
Men lite glansspray ibland och lite borstning så blir det bra!!!
 
Ingen risk :) Eller jo, jag friserar ibland bort de allra mest slitna topparna i manen och pannluggen. Men inget "riktigt" friserande.
 

Liknande trådar

Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
2 946
Senast: sthu
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 940
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 696
K
Hästvård Idag när jag och min vän kom till sommarhagen för att byta vatten till hästarna så tog det en himla tid för min häst att komma. Jag...
Svar
10
· Visningar
1 487
Senast: Neinor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp