Svansvård

Off topic. Upplever du att foxfire luktar illa numera?
Stod något om nytt recept eller dylikt på senaste flaskan. Och jag upplever att lukten är en korsning av typ citron och kattpiss just nu.
Måste byta märke för jag tycker den luktar så illa.
Larvigt att reagera på lukten kanske..
Nej! Hua

Inte den jag har, den luktar som vanligt, men har inte sett att det står nytt recept iofs.
 
Jag använder en vanlig hårborste till min häst. Byter ut den när plupparna blir slitna. Om jag inte har nåt hästshampo hemma använder jag lite diskmedel men aldrig direkt mot svansroten. Tvättar bara om han är helt missfärgad i svansen, skimmel...
Angående glansspray verkar det fungera olika med olika märken på vissa tagel. Foxfire sliter på min, sjöbogården blir som klister innan det torkar. TIB funkar bäst. 😊

Innan det torkar? Vänta nu, hur använder folk pälsglans? 😅

Allt blött är ju kladdigt, jag sprayar först o kratsar sedan hovar o så och sedan borstar jag ut. Riktigt fuktiga dagar kan jag få borsta ut senare eller så hoppar jag över det den dagen. Precis som jag aldrig borstar svansen när den är blöt av regn eller efter tvätt.
 
Sprayar med pälsglans innan jag ryktar, kratsar hovar etc och sedan borstar jag den med en svansborste. Pälsglans använder jag kanske varannan dag - brukar inte behövas mer än så. Borstar svansen varje dag.
 
Jag borstar sällan(kanske någon gång varannan vecka), använder typ vanlig hårborste. Alltid pälsglans, tvättar några gånger per år :D
Tvättar med Emin glansschampo vid finare tillfällen där i mellan vanlig grönsåpa.
 
Jag använder cowboy magic, det är absolut bäst tycker jag. Reder ut nedifrån och upp. Tvättar nästan aldrig innan utan sprayar/kletar på pälsglans, låter vara en stund och borstar eller reder ut med fingrarna.

För det mesta gör jag dock ingenting alls, låter evt spån sitta kvar utan åtgärd. Fixar man oftare då jag tycker att de tovar ihop sig mycket lättare och jag inte vill att de ska fastna med tovan någonstans och så lossnar alltiho.

Foxfire har luktat konstigt länge tycker jag, hade det alltid förr men inte sedan lukten blev stickande för några år sedan.
 
Nej! Hua

Inte den jag har, den luktar som vanligt, men har inte sett att det står nytt recept iofs.
New formula står det. Och den flaskan ser ut såhär...
Den kommer jag inte stå ut med en enda gång till. Då fort jag hinner eller kommer ihåg att köpa annan häller jag nog ut den...
Vore intressant att veta om någon annan upplevt äcklig lukt på den när de köpt i flaska som ser ut så.
Screenshot_20200209-131223~2.png
 
Men JA, Carr&Day&Martin är överlägsen, Foxfire är inte i närheten. Leovets Riders Magic är också kanon när det är riktigt illa. Dock inte helt optimalt att gnugga in med händerna strax innan man ska spänna en sadelgjord... :angel:
Brukade också ha carr and day och måste nog hålla med. Tills jag hade ett par strulande flaskor på rad. Var ju en sådan där luftblåsa i dem, så då ledsnade jag och köpte foxfire denna gång. Men så såg jag andra flaskor med vanliga spraymunstycket någonstans..
Annars tycker jag showsheens är ganska bra också..
 
Jag inser att jag gjort många fel... Borstat blöt svans, skippat pälsglans, absolut inte borstat varje dag och dessutom borstat skitig svans ibland. :nailbiting:

Lovar bot och bättring samt inköp av bättre grejer så snart nuvarande lager är slut. :)
Borsta blöt svans går ju men brukar bara ta hopplöst mycket mer tid
New formula står det. Och den flaskan ser ut såhär...
Den kommer jag inte stå ut med en enda gång till. Då fort jag hinner eller kommer ihåg att köpa annan häller jag nog ut den...
Vore intressant att veta om någon annan upplevt äcklig lukt på den när de köpt i flaska som ser ut så. Visa bifogad fil 45208
måste titta sen när jag går ut till stallet!
 
Brukade också ha carr and day och måste nog hålla med. Tills jag hade ett par strulande flaskor på rad. Var ju en sådan där luftblåsa i dem, så då ledsnade jag och köpte foxfire denna gång. Men så såg jag andra flaskor med vanliga spraymunstycket någonstans..
Annars tycker jag showsheens är ganska bra också..
De har bytt till nya flaskor, mycket bättre!
 
New formula står det. Och den flaskan ser ut såhär...
Den kommer jag inte stå ut med en enda gång till. Då fort jag hinner eller kommer ihåg att köpa annan häller jag nog ut den...
Vore intressant att veta om någon annan upplevt äcklig lukt på den när de köpt i flaska som ser ut så. Visa bifogad fil 45208
Jag brukar bunkra foxfire när jag är i Ullared. Har inte råkat ut för att nån av dom nya luktar äckligt. Dom har luktat likadant som alltid.
 
Usch ja, jag har aldrig förstått Foxfire? Blir dålig glans - mest klistrigt. Samt den extremt parfymerade doften, i alla fall enligt den gamla formulan? Som starkt sköljmedel ungefär.

Jag hade också CVarr & Day & Martin förr men jag blev faktiskt lite besviken nu när jag köpte med den "nya" designen (den kanske är flera år gammal...). Tyckte inte den var lika bra som förr när det var en vit flaska med typ westernhäst på? Dessutom blev munstycket dåligt efter några användningar. Det fortsätter ju att spraya av sig självt även om man släppt handtaget, vilket är trevligt, och sprayen är väldigt fin "mist". Men plötsligt gick det inte att spraya längre. Den funkar ibland, man får utöva lite våld. Trist tycker jag.

Vet inte om jag är på jakt igen efter den ultimata glanssprayen eller om jag ska fortsätta ge C&D&M en chans... :p

Mitt problem är dock det motsatta mot TS - för tjock svans som korvar sig till dreads och suger upp all smuts den kan hitta. Klipper bort tjocka slingor på undersidan eftersom hon inte lyfter den ordentligt och mest kissar i svansen. :p Plus enklare att hålla efter. Jag utövar ganska brutal svansvård och struntar i hur många tagelstrån som åker av, ju fler desto bättre. :angel: Men en grym pälsglans underlättar ju jobbet.

På schamposidan gillar jag Ekholms tjärschampo väldigt mycket.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 812
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 448
Senast: Wenniz
·
Hästvård Mitt sto har en riktig råttsvans. Hon går på lösdrift året om och får mer än vad hon behöver i matväg. ;) Men nu när vi skall ut på...
2
Svar
33
· Visningar
3 794
Senast: lillsyrran
·
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
813
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp