Svår att fånga i hagen

Bullet

Trådstartare
Jag köpte en ny häst för några veckor sen. När jag var och kollade på honom gick han tillsammans med ett sto och de kom fram till grinden båda två när man kom i närheten av hagen. Nu i hans nya flock med ett sto och två andra valacker är det svårt att fånga honom. Direkt när en människa kommer in i hagen/närmar sig flocken börjar han trava runt, endera helt själv eller att han "föser runt" någon annan häst framför sig. Han travar alltså runt på volt kring mig/de andra hästarna och det går inte att komma nära. Tar man ut en av valackerna (den som inte är lägst i rang) eller stoet kommer min häst fram till mig som på beställning eller att han stannar så att det bara är att gå fram till honom. :grin:

Är det här ett vanligt beteende och vad beror det på?
Jag misstänker att det har något med sammansättningen av flocken att göra, iom att det är ett sto vars uppmärksamhet två grabbar mer eller mindre tävlar om.

Vad ska jag göra för att kunna fånga honom utan att behöva ta ut en annan häst först?

Han står snällt och lugnt ensam i stallet när jag fixar med honom (går på lösdrift). Han känns väldigt trygg i sig själv när vi är ute längs vägar/i skogen, men det är när jag väl har fått tag på honom. ;) Inga problem att lämna stallplan och inte bråttom hem igen.

Är det en ide att ge godis så som morötter, för att göra mig själv "mer attraktiv" i hagen alt. som belöning när jag väl får fånga honom? Hittills har jag inte gett något ur handen förutom en liten näve mineraler efter ridningen.

Tacksam för kunskap och bra idéer :)
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Det är nog så att han helst vill stanna hos flocken såhär i början, de håller på att lära känna varann och sånt. Gör ingen stor sak av det, ta som rutin att du tar den andra hästen först som du beskriver funkar. Håll INTE på att jaga honom!
Ta för vana att ge honom en liten morotsbit EFTER att du satt på honom grimman. Snart kommer han inte önska något hellre än att komma och få på sig grimman och få en morot.

Tänk också på att göra trevliga saker såhär i början när ni lär känna varann, kanske bara ta in, borsta, låt honom äta lite hö medan du sitter bredvid eller så. Ta promenader i skogen osv. Så att det inte känns som att han både motvilligt lämnar flocken, men att han även måste göra något tråkigt/jobbigt när han väl kommer med.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Va bra, då har jag tänkt rätt. Jag har inte jagat efter honom sen första gången jag skulle ut och hämta honom i hagen. Han har grimma på sig dygnet runt så då tar jag med mig morotsbit som han får när jag har satt på grimskaftet :)

Han ger intryck av att tycka att det är väldigt kul att vara ute med mig på skogsturer, glatt humör och väldigt positiv till arbete. Att ta in honom och ge honom hö är nog ingen höjdare då de har fri tillgång på grovfoder i lösdriften, blir inte direkt något extra positivt att vara i stallet med mig och att han får av samma hö. Men jag förstår hur du menar, att det inte ska vara värsta arbetspasset varje gång han hämtas ur hagen utan att det kan variera :)

Han visar inte att han vill stanna kvar med de andra hästarna när jag är på väg att sitta upp precis vid deras hage, han följer mig när jag leder honom till och från stallet, står still när jag ska hoppa upp och skrittar iväg på lång tygel förbi kompisarna i hagen och bort från gården.

Handlar det om att han inte vill lämna flocken när den är intakt men att det spelar mindre roll när någon annan redan har gått ut ur hagen?
Tror du att det kommer bli bättre med tiden?
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Skuggi har rätt. Den får oxå göra upp om rang varje gång den kommer tillbaka... om det vill sig illa. Det är INTE naturligt att lämna flocken.

Den håller på att etablera sig med övriga o det ger sig.

en sak bara...
Tänk inte att du ska Fånga den, utan ta in den.
Umgås en del med den även på lösdriften, men utsätt den inte för ngt som kan få andra att ge sig på honom.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Det kommer absolut bli bättre med tiden!
Det låter som sagt som att han egentligen gillar att vara med dig, han vill bara helst inte lämna flocken. Som Axel skriver måste han antagligen diskutera sin position igen när han kommer ut, och det är ju jobbigt såklart.

Du kanske kan ägna dig lite åt hästen i hagen också? Ta med favoritborsten ut och sätt dig och vänta på att han kommer alt att han lugnar sig så att du kan gå fram. Så kan du borsta och klia lite och sedan gå därifrån, så att det inte alltid betyder uppbrott när en människa kommer till hagen.
Var försiktig med godsaker i hagen bara, det kan lätt bli att någon av de andra kommer och vill flyga på honom då.
Tänk också på att när du är med din häst i hagen så ska du skydda honom från de andra. Ha med ett grimskaft och vifta undan de andra om de kommer nära, din häst ska känna att han är trygg tillsammans med dig och ni ska få lov att vara ifred.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Axel och Skuggi:

Tack för era svar :)
Har märkt att han är rätt dominant som individ och styr numera de andra hästarna utan att vara aggressiv. Det var kanske därför det blev så känsligt att lämna folken speciellt i början när de skulle upprätta rangordningen?

De andra hästarna kommer inte och tränger sig in i vår sfär när jag är vid honom men att komma nära innebär att jag måste ta ut en annan häst först. Oavsett om jag befinner mig i hagen en minut eller en timme så håller han "säkerhetsavstånd" på minst fem meter när flocken är intakt, även om alla de andra kommer och hälsar på mig/blir kliade.

Är inte orolig för att de ska flyga på honom i hagen när han är nära mig, eller då han får en morot.

Jag fortsätter i samma stil som förut då, men att jag ger en morotsbit när han har tillåtit mig att sätta på honom grimskaftet :D
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Även jag har en häst som är svår att få fatt på i hagen. Dock har jag löst det genom att jag går in i hagen och fortsätter förbi hästen och sätter mig sen på huk med ryggen mot hästen och pillar lite. han kommer då direkt fram och jag kan resa mig och sätta på grimskaftet i lugn och ro. Funkar varje gång. Tror han känner sig trängd när jag går mot honom.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Det skulle aldrig jag våga göra! Låter väldigt farligt oavsett hur väl man känner hästarna i hagen.

Till TS, det brukar gå över. Min egen häst som jag känt i snart femton år ville inte bli fångad när hon bytte stall i höstas. Hon sprang från mig vilket hänt max en gång i halvåret under alla åren. Ändå gjorde jag som jag alltid gör, släppte in henne i en box med mat i krubban, innan jag började göra i ordning henne. Det gick över och nu är hon som vanligt igen vilket är att hon kommer till mig när jag kommer in i hagen.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Vad skulle vara farligt med det, jag sitter såklart så jag har hästen i ögonvrån. Nu har jag visserligen bara han och en miniatyr i hagen men jag förstår inte faran
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Tack för tipset, men eftersom det finns en väldigt oberäknelig unghäst i flocken känner jag inte mig trygg med att sätta mig på huk. Dessutom skulle säkert de andra hästarna komma fram till mig först och då försvinner poängen eftersom samma sak inträffar när jag står helt vanligt :)
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Va skönt att höra att det blev bättre med tiden för dig och din häst. Det tar säkert ett tag att vänja sig vid den nya miljön :)

Det har funkat bra att ta med en morotsbit att ge när han har kommit fram till mig och jag har satt på grimskaftet. Idag i hagen satte jag på grimskaftet på en av de andra valackerna och gav honom en morotsbit, då blev min så nyfiken att han kom fram och jag satte på grimskaftet på honom istället > morot som belöning. Framsteg!
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Härligt att höra.
Lite samma sak som jag då, att skapa nyfikenhet för att få hästen dit man vill. Dem är roliga på det sättet, det gäller bara att komma på det som fungerar just för sin egen häst och att kunna läsa av den.
Lycka till i framtiden och god jul
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Det skulle aldrig jag våga göra! Låter väldigt farligt oavsett hur väl man känner hästarna i hagen.

Till TS, det brukar gå över. Min egen häst som jag känt i snart femton år ville inte bli fångad när hon bytte stall i höstas. Hon sprang från mig vilket hänt max en gång i halvåret under alla åren. Ändå gjorde jag som jag alltid gör, släppte in henne i en box med mat i krubban, innan jag började göra i ordning henne. Det gick över och nu är hon som vanligt igen vilket är att hon kommer till mig när jag kommer in i hagen.

Hur gjorde du för att få in henne tills hon gav sig?

Har också inhämtnings problem men min har en tråkig liten historia bakom sig men man vill ju ändå få in hästen ur hagen liksom :grin:
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Jag såg till att hon inte fick springa tillbaka in i flocken.

Vi såg nog väldigt roliga ut, jag är glad att ingen filmade:D Ovanpå det sprang hennes tvååriga dotter bakom mig och undrade vad vi höll på med.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

tänkte tillbringa stor tid i hagen under julledigheten och försöka att få henne bli intresserad av mig...

Hon står ju med flocken och äter på fri tillgången, ska jag gå emot henne eller ska jag göra som jag gjort nu i några dagar, gått och klappat och gullat med dom andra då efter en lång stund har hon kommit emot oss någon gång men dom andra föser bort henne då så då går hon iväg... Vad ska jag göra?

Fick fånga henne i en veckas tid sittandes på huk och mata henne med godis samtidigt som jag knäppte fast grimskaftet i grimman, sen genomskådade hon det och kom inte i närheten av mig igen.

Förlåt om jag lånar din tråd TS men det kan vara användbart för oss båda med tips :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 926
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp