Svår att fånga in från hagen!

E

Emilia_e

Jag har en medryttarhäst som är jätte jobbig när man ska ta in honom från hagen... :( Han börjar springa iväg när man kommer och ibland gömmer han sig bakom någon av sina hagkompisar.
Vissa dagar är han hur snäll som helst och låter mig ta in honom och ibland kommer han fram till mig :)
Vi har en longerlina i hagen så att man med hjälp av den kan fånga in honom, men jag tror inte att det kommer att lösa problemet.
I alla NH böcker jag läst står det att hästen kan vilja busa med en, eller att hästen är less på att man rider den (att hästen ser ridningen som något trist och enformigt), eller i vissa fall att hästen ser en som en fara. Jag brukar försöka variera ridningen så mycket jag kan. Jag rider ofta ute i skogen på olika vägar och med eller utan sällskap ibland blir det dressyr och hans ägare brukar ibland hoppa eller tömköra honom. Så jag tycker nog att ridningen är mycket varierande, dessutom så brukar han visa att det är kul genom att ruska på huvudet och ibland bocka :cool:
Hans sadel ligger bra på honom och jag har försökt kolla övrig utrustning och jag ser inte att det skulle vara något problem med utrustningen! Han visar heller inga tecken på att ha ont någonstans!
Jag tror inte att han ser mig som en fara (hoppas jag iaf)!
är det någon som har något tips på hur jag skulle kunna få honom att sluta springa omkring när man kommer?
:crazy:
 
så gjorde min bushäst också förut.
tills ja tröttnade.
jag satt mig i hagen, satt o rev lite gräs. inte för att ha o locka med utan för att vara sysselsatt.
han är en envis rackare så ja fick sitta där ett ganska bra tag. men sen kom han o nosade på mig o undrade varför ja satt där i leran :P
sen första gångerna efter var jag också tvungen o sätta mig o vänta på honom, men de gick fortare och fortare och nu kommer han när man går in i hagen o ska hämta honom :cool:

mycke arbete men de är det värt ;)
 
Okej det ska jag försöka...bara det att vi har massvis med snö här uppe så jag lär ju frysa ihjäl.. :crazy:
Jag har också läst någonstans att man kan gå efter hästen tills hästen lessnar och stannar så att man kan fånga in den.
Men det tar väääldigt lång tid enligt boken (för han som gjorde det tog det 5 timmar första gången!!! :eek:)
Sen gick det fortare och fortare att ta in hästen tills den helt slutade gå iväg :)
Men min medryttarhäst har ganska stor hage och dessutom står han med en fölis som tycker att det är helskoj när det börjar springas i hagen. :D
 
du får ta på dig thermo byxorna o mössan :P
haha okej, jo ja har också prövat de där me o gå efter han men han blev bara mera nervös o började galoppera iväg :P
du får väl se till att den lilla fölisen är inne en stund om de går :P vet hur de kan vara me dom små rackarna :P
 
Har själv en häst som inte heller ville bli fångad, detta sto var väldigt ranghög ska jag tillägga. Jag kan ju alltid försöka förklara hur jag gjorde :D

Jag använde samma princip som när man löslongerar (detta går självklart bäst om hästen är ensam i hagen.) Alltså när jag kom till hagen och hästen först började gå mot mig och sedan vände och sprang iväg som vanligt så "jagade" jag liksom iväg henne, man kan säga att jag drev på henne. Så länge hon rörde sig och inte stannade av så "jagade" jag henne inte, men så fort hon stannade så "jagade" jag på henne lite. Hon fick alltså ingen ro (jag jagde henne inte så hon var alldeles blöt, utan så länge hon gick så var jag nöjd.)
Efter att tag slutade jag "jaga" henne och vände ryggen till och gick iväg en liten bit, om hon då inte kom till mig så fortsatte jag och kom hon till mig var jag bara vänlig och snäll :).
Numera går hon som en hund efter mig från hagen :smirk:

Man får självklart inte "jaga" hästen så att den blir rädd, utan bara vissa klart och tydligt med kropps språket att du minnsan inte vill ha och göra med hästen om den ska uppföra sig sådär. Det går helt enkelt ut på att hästen får ingen ro förrän den gör dig till viljes.
Hur länge det tar beror självklart på hästen, medan vissa kanske förstår efter 5-10 minuter kan det ta upp mot en halv timme med en annan. ;)

Men detta är som sagt bara hur jag skulle lösa ett sådan problem om inte hästen är rädd, har ont, är skaddad eller liknande. :crazy:

Det finns två olika sätt att få en häst att göra saker enligt mig.
1.Man får hästen att göra något för att komma undan smärta och obehag.
2.Eller så kan man ge hästen posetiva mål och se till att hästen har roligt. T ex en häst som ska gå in från hagen och den får mat när den kommer in, så förknippar den det med att den får mat när den kommer in. Eller du rider dressyr som den tycker är lite tråkigt, men den älskar att hoppa, så efter dressyren får den hoppa lite. Alltså blir hoppningen en belöning. Men kom ihåg att det som är belöning för en häst, kan lika gärna var bestraffning för en annan.

Hoppas du förstod lite av det jag skrivi, om inte så får du fråga :D
Lycka till! :bow:
 
Tack så mycket för båda tipsen! :idea:
Jag ska testa båda varianterna och sen får jag se hur det går!
 
Ett par tips till som båda hjälpte på min medryttarhäst:

1. Om det går fler hästar i hagen kan du testa att ignorera din häst och istället gå fram till någon av de andra. Ge denna andra häst mycket uppmärksamhet, klappa och prata med den. Förmodligen blir din häst avundsjuk eftersom du är "hans" människa och kommer fram till dig. Detta kan dock ta en stund.

2. Om du inte vill att infångandet ska ta så lång tid, lär hästen att den alltid får en morot (eller annat favoritgodis) efter att du satt på den grimman. Visa att du har morot i handen redan innan hästen börjat springa bort från dig. Sedan min häst lärde sig detta har hon aldrig sprungit och oftast kommer hon när jag ropar.

Lycka till!
 
jag har alltid fått lära mig att aldrig muta lr berömma med godsaker. för vad händer den dagen du inte har de goda hästen väntar sig?
ta absolut inte illa upp! ville bara säja de ;)
finns säkert fördelar med o göra så också :D
 
Jag anser att man får bedömma från häst till häst om det är lämpligt att berömma med godsaker. En unghäst ger jag aldrig från handen, inte heller en häst som lätt blir "tiggig". Men i mitt fall har det varit en bra metod som alltid funkat, hästen har inte sprungit iväg en enda gång sedan jag började med morot för ca 3 år sedan. Numera behöver jag inte visa moroten och om jag glömmer den går det bra ändå.
 
Jag har testat att ge de andra hästarna i hagen uppräksamhet...men inte brydde han sig :crazy:
Jag brukar inte ta till godsaker, jag vill att han ska respektera mig och inte muta med godis han ska komma för att jag vill, inte för godiset! :cool:
Idag kom han minnsan in när jag hämtade honom..Men han har sina dagar...det jag mest skulle vilja veta är varför han springer iväg ibland(?)
Det skulle nog vara lättare att lösa problemet när jag vet orsaken... :confused:
 
har han jämt sprungit iväg sådär?
Har du haft honom länge?
De är ju som sagt inte så lätt att svara på varför han springer iväg, när man inte vet detaljerna :D
Men min gissning är att han antingen prövar dig, är busig eller om det är ett beteende han har nu börjat med kanske det är någon annan som varit dum mot honom när dom tagit in honom (lite långsökt kanske, men kan ju dock vara så)
 
Jag har varit medryttare på honom i ett och ½ år...
Han har alltid varit så att han vissa dagar har sprungit iväg när man kommer.
Och så gör han mot alla när han har lust :(
Ägaren har ägt honom ganska många år och innan dess gick han på travet.
 
okej..
Jag tror att han testar dig/er genom att springa iväg. Han har kommit på att han kan göra så utan problem. Du vet dom är ju smarta dom rakarna ;)
Sen vet du ju inte hur han haft det travet...
 
Jo jag tror också att han testar mig :cool:
Men det kan ju också vara så att har varit lite less på ridningen eftersom att det mest har gått att skritta. Men nu när snön har kommit blir det bara roligare och roligare att rida, tycker jag iaf :D
Men jag begriper inte varför han tror att "springandet" ska hjälpa då jag ändå lyckas få in honom varje gång..hihi :D
 
okej...
hehe, nä men han kanske finner något nöje i det ;)
men testa olika saker du får som tips.
Åsså får vi hoppas att det löser sig. :banana:

Lycka till!
 
Prova med att gå in i hagen och gå omkring lite kuvad inte mot hästen gå runt utan att titta på hästen. tillslut så kommer nog hästen till dig.
Jag har gjort denna övning på min häst och det funkar. :banana:
 
Hejsan Emilia! :)
ja, detta problem med Lajen, att han inte vill komma in från hagen..det har jag alltid haft..! han är ju som bekant väldigt ojämn i sin vilja att bli "fångad" vissa dagar kommer han direkt och vissa dagar får man jaga, vänta whatever i flera timmar.. oavsett om det är -30 eller spöregn.. har han bestämt sej för att inte komma in, då kommer han inte in..
Vi (jag) har som sagt hängt en låååång lina i en staketstolpe så att man kan stänga in honom i ett hörn, detta löser inga problem, men det är en stor hjälp för de som har kvällsfodring när Lajen inte vill komma in..

ta in alla andra hästar kan man göra utan resultat, det bryr han sej inte om. Att det är matdags skiter han fullständigt i.. :confused:
Jag har försökt med allt jag kan komma på, jaga honom(skitkul tyckte Lajen, han har bättre kondition än mej) , sitta på en sten och läsa en bok (han la sej ner 5m bakom mej och tackade för sällskapet, men så fort jag reste mig upp så stack han), ignorera honom och bara bry mej om de andra..(han tyckte det var bra, han fick ju ha heeela balen ifred)

Lajen är 18år nu, jag har haft honom sen han var 11, han har alltid betett sig på detta vis, mer eller mindre.
När det var som värst, så gick han i en hage 6x3m (pga skada) och han gick inte att få tag på! han hoppade ut ur hagen (han kände sej trängd) eller sprang rakt över en.. Nu springer han inte över en längre, vilket är mycket bra!! :)
Att stänga in honom med en lång lina fungerar, men det löser ju inte problemet!
Lajen är väldigt lättstressad, eller egentligen tror jag inte att han är så stressad, han har bara befäst ett beteende tidigare i sitt liv, och nu upprepar han det beteendet, men såfort man ber honom lugna sej så blir han som en ko igen.. :confused:

jag är lika fundersam som Emilia angående detta med hagen... när man väl fått tag i honom så är han som vilken annan häst som helst.. jätte lugn och snäll, och följer snällt med in..

är det någon som har någon idé? jag har gått bakom honom i beteshagen (=stooooooooooooor hage) varje dag i flera timmar i två månader utan att få tag på honom.. så det fungerar inte!


/Emmah, Lajens ägare
 
Hejsan! :D

Jag har åxå testat att gå efter honom. Jag höll mig på så långt avstånd att han bara skrittade runt (det går ju inte direkt att springa omkring efter honom om han travar)
När jag fick tag på honom så gick jag runt i hagen ett tag med honom.
Han fick sedan en massa beröm och så släppte jag honom igen.
Och så gjorde jag likadant igen och igen och igen :)
Men det gäller ju att ha tid om man ska lösa dehär...och nu när skolan har börjat igen så hinner man helt enkelt inte :(
Ska testa samma grej igen när jag hinner! :smirk:
 
hittade dehär på en "NH sida"

Jag har varit med om en häst som såg det som princip sak att inte låta sig fångas. Nyckeln var att låta honom låta sig fångas. Det är en väldig skillnad. Han ville helt enkelt ha sitt ansikte i behåll. De som försökte fånga honom kom hem en timma senare svettiga och arga men utan häst. Följde man efter på hans avstånd och stannade när han stannade vände, han efter någon minut och gick med raska steg fram och sade "varsågod och ta mig".

En annan häst var vi två att arbeta med. Jag spelade elak buse och Anna, hästägaren, spelade spelet just beskrivet. Denna häst var svår att ta om det inte passade, och det var ganska ofta det inte passade.

Vad vi gjorde var att Anna ställde sig några meter innanför grinden och kallade. Jag ställde mig i andra, änden av hagen. Det var en ganska liten hage, 40 - 50 meter i sida. Lady, som hästen hette tittade nyfiket på Anna när hon kallade men vände snabbt bort och gick ner mot bortre ändan av hagen. Det var just en av hennes dagar.

Där nere var jag beväpnad med en pinne och massa kottar som låg på marken. Jag jagade snabbt bort henne från denna ände. Här fick hon inte vara. På så sätt kom jag att fungera som ett levande staket i en rundkorall. Så fort Lady lämnade "mitt område" förvandlade jag mig själv till träd för att inte störa Annas spel. Lady sprang iväg till Anna men ändrade sig och fortsatte mot andra hörnet. Några raska kliv från mig såg till att hennes vistelse där inte blev långvarig. Det var tydligt att Lady tyckte det var roligt. Hon sprang gärna några vändor extra bara för nöjes skull. Men så stannade hon upp ett 20-tal meter från Anna och tittade. Anna tystande och backade ett steg. Rörde sig i en cirkel och kallade. Lady skuttade iväg igen.

Efter 40 minuter var hästen inte längre road av leken. Hon var besvärad och det syntes att hon försökte tänka ut något smart. Nu var jag i princip överflödig där jag stod för Lady var aldrig längre bort än ett 20-tal meter från Anna. Efter ytterligare 15 minuter följde hon efter Anna när hon gick runt i en cirkel. Anna kunde utan problem trä på grimman och leda in hästen för att få välförtjänt mat. Dagens träning var det ju inte tal om, den hade hon redan fått.

Nästa dag upprepades exakt samma procedur med den skillnaden att det tog 20 minuter för att uppnå samma resultat. Tredje dagen tog det 5 minuter. Efter några dagar ytterligare kom Lady spring ande från bortre ändan i galopp för att möta Anna med grimman. Det är roligt när man känner ett resultat efter mycket arbete. Nära en timme för att hämta en häst kan driva vem som helst till vansinne men med en uttänkt plan kan man bibehålla tålamodet som se de små förbättringarna hela tiden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 504
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 599
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp