svår att hålla i hull

J

jenna85

Någon som har någon bra dundermetod att hålla sina pollar i bra hull?

Har en arabkorsning som vi haft problem med hullet på sedan han var liten.
Avmaskningar o allt har gjorts som de skall.

Testat nog alla foder som finns...

Någon som har något bra knep? =)
 
Sv: svår att hålla i hull

Vad har ni gett för foder och hur mycket? Har ni haft analys på grovfodret ni gett? Vad är avmaskningar "som de ska"? Vad visar träckprov och hur/när är den avmaskad mot bandmask?
 
Sv: svår att hålla i hull

min pålle är väldigt svårfödd och till henne ger jag lusernpelletsar och kornkross!
+ fri tillgång på hösilage.
hon får 2kg lusern/dag och 2kg kornkross/dag på vintern...
fullblod,25år,har alltid varit svår med hullet.
 
Sv: svår att hålla i hull

hade också svårt med de på min häst när jag köpte henne, men nu har hon bra hull. Jag gav henne 1 kg lucern, 2-3 kg havre och majsolja 1,5-2 dl. Sen fick hon runt 12 - 15 kg ensilage, detta är en storhäst, 156 cm hög!
Vad får din häst nudå?
 
Sv: svår att hålla i hull

hade också svårt med de på min häst när jag köpte henne, men nu har hon bra hull. Jag gav henne 1 kg lucern, 2-3 kg havre och majsolja 1,5-2 dl. Sen fick hon runt 12 - 15 kg ensilage, detta är en storhäst, 156 cm hög!
Vad får din häst nudå?

menar du TS eller mig?:p
 
Sv: svår att hålla i hull

just nu står han på fri tillgång på hösilage. Får 1kg krafft grund och har även börjat med att ge han lucernpellets sedan 1 vecka tillbaka. Börjat sakta men säkert med det så att han inte får ont i magen men är uppe i 1kg nu. Han får även vitamin E för musklernas skull. Just nu ser han ut som en kossa =/

Har pratat med veterinärer landet runt och även visat honom för flera. men de menar på att han är sådan i kroppsbyggnaden o att det bara är att finna sig i det.
Men tyvärr köper jag inte riktigt det.

Har avmaskat honom innan bete samt efter betet. Har även gjort träckprov som visade att han inte hade mask just nu.

Innan hade vi ett hö med på tok för höga värden, värden som var mer användbara till avelsston samt hingstar. Detta höt höll honom fin hela vintern om man bortser från rumpmusklerna som alltid varit lite sisådär. Gav honom även då krafft125 som också är för fullblodshästar osv.

Slutade dock ge honom denna kraften för han fick för mkt av allt så att han inte skulle bli dålig.
Nu har höt inte alls samma värden då det är en annan skörd. Därför började jag ge honom lucernen för att kompletera.

Hans allmäntillstånd är som vanligt, dock lite småputt, tror dock det är för att han fäller.

kanske ska tillägga att han är en maxad D-ponny =)

Hur hade ni gjort?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: svår att hålla i hull

Lusern är jättebra!krafft groov gav jag till min d - ponny för att hon skulle gå upp:)2kg om dagen och hon blev riktigt fin!
 
Sv: svår att hålla i hull

Krafft groov har jag kört med på min gamling. Mycket näringsrikt hö och foderjäst.
 
Sv: svår att hålla i hull

Har också en arabkorsning som såg ut som ett slaktök förra våren. Började ge frit tillgång till hö under hösten+lucern och olja. har dessutom haft täcke på henne samt kollat tänderna regelbundet pga foderfickor. Nu är tänderna bra och min tunna lilla sportponny är helt plötsligt en rund och trind :angel:
 
Sv: svår att hålla i hull

Gav du krafft Groov 2kg och lucern samtidigt. hur mkt gav du? =)

Lucernpellets är juh en form av pelletrerad grovfoder,ex om höt inte innehåller tillräckligt med bra värden. men har ändå hört att man ska vara försiktig när man börjar med det. Hur mkt gav du när du började med det?
 
Sv: svår att hålla i hull

till TS :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: svår att hålla i hull

Lusern är jättebra!krafft groov gav jag till min d - ponny för att hon skulle gå upp:)2kg om dagen och hon blev riktigt fin!



Gav du krafft Groov 2kg och lucern samtidigt. hur mkt gav du? =)

Lucernpellets är juh en form av pelletrerad grovfoder,ex om höt inte innehåller tillräckligt med bra värden. men har ändå hört att man ska vara försiktig när man börjar med det. Hur mkt gav du när du började med det?
 
Sv: svår att hålla i hull

Gett mer mat! Det är väldigt små mängder foder till en häst som inte håller hullet. Varför så orolig att han ska bli dålig? Är han för smal får han för lite. Varför orolig för höga värden? Ös på för sjutton gubbar! Bra grovfoder är det bästa du kan ge. Om han brukar gå på bete så är värdena då MYCKET högre än något torrt grovfoder du kan hitta.

Träckprovet är ju bra att han inte behöver avmaskas nu, men avmaskning "före och efter bete" är inget "som man ska". Du nämner inte heller hur ni angripit ev. bandmask när ni väl avmaskat.
 
Sv: svår att hålla i hull

Någon som har någon bra dundermetod att hålla sina pollar i bra hull?

Skicka hem den till mig. Har alltid haft det motsatta problemet att alla hästar blir feta efter ett år hos mig. Försöker hålla igen men av någon anledning blir alla tjocka i alla fall. Drömmer om att någon gång ha en svårfödd häst som man kan mata utan att alltid tänka på att den blir tjock.
 
Sv: svår att hålla i hull

Gett mer mat! Det är väldigt små mängder foder till en häst som inte håller hullet. Varför så orolig att han ska bli dålig? Är han för smal får han för lite. Varför orolig för höga värden? Ös på för sjutton gubbar! Bra grovfoder är det bästa du kan ge. Om han brukar gå på bete så är värdena då MYCKET högre än något torrt grovfoder du kan hitta.

Träckprovet är ju bra att han inte behöver avmaskas nu, men avmaskning "före och efter bete" är inget "som man ska". Du nämner inte heller hur ni angripit ev. bandmask när ni väl avmaskat.

Tyvärr håller inte grovfodret de värdena som jag vill men stödfodrar med lucern nu, ska öka på en hel del med det men vill ta de lilla lugna och vänja honom succesivt då veterinären sa att de annars kunde leda till foderstrupsförstoppning.

Nu tar vi alltid träckprov innan avmaskning och våra pollar har knappt aldrig haft någon mask alls.

Hur menar du med angripit ev bandmask? Han har inte mask nu och knappt haft innan. Annars har vi alltid avmaskat med pasta via munnen.

Eller hur tänkte du =)
 
Sv: svår att hålla i hull

Skicka hem den till mig. Har alltid haft det motsatta problemet att alla hästar blir feta efter ett år hos mig. Försöker hålla igen men av någon anledning blir alla tjocka i alla fall. Drömmer om att någon gång ha en svårfödd häst som man kan mata utan att alltid tänka på att den blir tjock.


haha kanon! när kan han komma? =)
 
Sv: svår att hålla i hull

Gav du krafft Groov 2kg och lucern samtidigt. hur mkt gav du? =)

Lucernpellets är juh en form av pelletrerad grovfoder,ex om höt inte innehåller tillräckligt med bra värden. men har ändå hört att man ska vara försiktig när man börjar med det. Hur mkt gav du när du började med det?

nej nu missförstod du:)gav 2kg om dagen enbart - krafft groov!
blev lite rörigt ursäkta:D
 
Sv: svår att hålla i hull

Krafft groov 125 alt lucern. Funkar på min travare, inget annat har funkat och då har jag testat vad som känns som ALLT.
 
Sv: svår att hålla i hull

men stödfodrar med lucern nu, ska öka på en hel del med det men vill ta de lilla lugna och vänja honom succesivt då veterinären sa att de annars kunde leda till foderstrupsförstoppning.

Luzernpelletts SKA ALLTID blötläggas, eftersom detta sväller enormt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 641
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
945
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
697
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp